Wanneer paard uit opfok halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Wanneer paard uit opfok halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:29

Mijn mannetje staat nu nog in de opfok.
Hij staat daar goed, in de zomer 24 uur per dag buiten en in de winter gaat hij ook een aantal uur naar buiten.

Ze staan buiten (afhankelijk van het weer) vanaf april/mei tot augustus/oktober.
In april word hij 2 jaar.
Nou vraag ik mij af wanneer ik hem uit de opfok zal halen.
Sowieso moet hij nog gecastreerd worden, dit wil ik laten doen als hij volgend jaar van de wei af komt, dus ergens rond augustus of oktober.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met inrijden dus dit wil ik laten doen, ik heb wel genoeg ervaring met jonge paarden maar ik wil geen dingen doen waar ik geen ervaring mee heb en hem kan schaden.

Dus nu de vraag, is het verstandig om hem te verhuizen zodra hij hersteld is van de castratie dus op de leeftijd van ongeveer 2,5 jaar te zetten op een gewone stal en iemand vinden die kan inrijden.
Of hem op die leeftijd te verhuizen naar een stal waar ze hem inrijden.
Of hem laten staan tot april dus tot hij 3 is en dan naar een stal waar ze hem in kunnen rijden?

BugsFunny

Re: Wanneer paard uit opfok halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:21

Niemand tips?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:24

Hier ook iemand met een jaarling in de opfok.
Mijne wordt in maart 2013, 2 jaar.

Het weide seizoen loopt van maart tot november, daarna haal ik hem uit de opfok om aan zijn opvoeding te beginnen. Mijne blijft wel hengst, dus wat betreft castratie kan ik er niets over zeggen.
Ook ik laat mijn hengstje inrijden, maar vind het wel belangrijk om hem al goed in de hand te hebben (hij kent vrij weinig, dus nog een hoop werk te verrichten)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:26

Ik zou hem komend voorjaar castreren en dan nog lekker een zomer in de groep mee (op zn minst)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:28

Ik wil hem eigenlijk zo lang mogelijk hengst houden om even flink uit te groeien

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:29

ik heb me laten vertellen dat ruinen juist groter (hoger) worden dan hengsten... maar het kan natuurlijk dat je bedoelt dat hij in de breedte moet groeien?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:31

Ja dat is idd wat ik bedoel

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:35

Die van mij heb ik vanaf 1 jaar tot 3 jarige leeftijd in de opfok gehad. Toen in april naar huis gehaald en toen laten castreren. Toen nog eventjes gescheiden weiden en daarna lekker met mams in het land. Geen problemen ondervonden. Dit was voor mij een perfecte oplossing!

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:41

Maaike, ben het met je eens zou hem nog zo lang mogelijk hengst laten en ook - als je nog kunt wachten - minstens dat jaartje geven. Paarden zijn feitelijk pas met zes jaar volwassen, met echt rijden begin je eerder te vroeg dan te laat.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:44

Als hij er nog niet aan toe is dan is het een ander verhaal, maar ik ben van plan om hem rond 3 jaar in te laten rijden rustig aan.
Verder is dit geen discussie topic over welke leeftijd inrijden.

Naar huis gaat niet, hij zal op een pension stalling komen tenzij mijn droom binnen nu en een jaar uitkomt maar dat verwacht ik niet.
Wil hem wel in een vertrouwde omgeving laten castreren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:45

dan castreer je m volgend voorjaar en gooi je m nog een seizoen de wei op...
Je paard wordt in april pas twee... hij is nu dus nét anderhalf. Hij moet dus nog sowieso 1.5 jaar ergens paard zijn voor je echt wat met m kunt gaan doen

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:47

Ik heb het ook over volgend jaar ;)
Dus of eind seizoen van 2013 daar vertrekken of begin 2014.
Het wei seizoen blijft hij daar ook nog zeker staan.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:16

lang hengst laten om uit te laten groeien daar zijn de meningen over verdeeld
als het niet in de genen zit blijft het toch een schrieltje
belangrijk is wel dat voor je hem laat inrijden hij opgevoed is dus naar je luisterd
maar uit laten groeien is ook belangrijk er worden al veel te veel paardjes te jong beleerd terwijl ze er geestelijk nog niet aan toe zijn krijg je alleen maar problemen mee

sommige zijn er met drie jaar aan toe andere met vier jaar is bij elk paard verschillend
dus laat hem nog maar lekker paard zijnen begin volgend jaar met de basis aan de hand daar heb je voorlopig je handen vol mee

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:22

Misschien had ik ook iets duidelijker moeten zin in op.

Hij staat in een groep van 7 hengsten in de zomer 25.
Het is niet mogelijk om hem uit stal te halen en met hem te lopen.
Beetje poetsen wel, ook voetje geven oefenen we iedere keer.
Maar echt de basis zoals aan de hand stappen etc is dus niet mogelijk.
Ik ben voorstander om het paard paard te laten en als hij aan het inrijden toe is daar rustig mee te laten starten.
Maar ik vind het ook erg belangrijk om voor hier aan te beginnen aan de basis te werken.
Vertrouwen in elkaar en kennis te laten maken met de overige zaken zoals idd aan de hand stappen vast keren staan etc.

Vandaar mijn idee om hem rond 2,5 jaar te verhuizen om een (minimaal) een half jaar dit soort dingen te doen en een goede band opbouwen.

Ow en schriel is hij zeker niet, zit ook niet in de genen, zie profiel.
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 08-11-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:23

o vergeten ik zou hem met drie jaar uit de opfok halen maar met 2 laten castreren afhankelijk van het karakter

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:32

Hij heeft een super lief karakter, maar zie mijn vorig bericht.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:33

je bent wel goed bezig en toch leert hij hiervan als hij maar in handen is
er staan ook genoeg paarden in de opfok die helemaal verwilderen daar kan over vertellen
een paardje gekocht direct uit de opfok en dat hij door de dierenarts van artis is geschoten met een verdovingsgeweer dit is wel extreem maar het paardje was helemaal in de stress omdat hij bij de groep weg moest er hingen vier man aan en hij trok ze gewoon het land over was niet te hanteren en heel sterk
is ook niet meer helemaal goed gekomen was het vertrouwen kwijt
ik wil daar mee zeggen dat contact met je veulen inderdaad heel belangrijk is voor zijn vertrouwen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:35

Ik heb die van mij laten staat tot 3,5 jaar. Na het weideseizoen naar huis gehaald en meteen laten castreren.
In die paar jaar opfok ongeveer 1x per maand gaan kijken en veel meer dan een aai en een kroel niet gedaan. Hij was al wel goed gewend aan regelmatig hoefsmid, ontwormen en enten.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:44

Bij ons in de opfok worden de meeste rond hun tweede of met twee en half gecastreerd.
Echter er zijn uitzonderingen, sommige lopen bij ons tot hun derde of vierde als hengst in de groep zonder enig probleem.( ook niet als er nieuwe dieren bij ingeschaard worden )

De meeste jonge hengsten worden bij ons in de opfok gecastreerd , wij zorgen voor de afspraak met de dierenarts, begeleiden de castratie en doen de revalidatie.
Daarna gaan ze gewoon terug in hun vertrouwde kudde, meestal nog voor een winter of zomer voordat ze naar hun baasje terug gaan of door ons worden beleerd.
Wij starten nooit met het beleren voordat paarden minimaal 3,5 tot 4 jaar oud zijn.
Meestal maken we zadelmak, de eerste knopjes erop en dan weer terug de kudde in voor een paar maanden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:04

Ik zou hem in het voorjaar dat hij 3 wordt castreren, dan het weideseizoen af laten maken, vervolgens naar stal halen om in de winter te werken aan de basisdingen en hem daarna in het nieuwe voorjaar laten beleren.
Met 2,5 naar stal halen en vanalles moeten en dan als hij goed 3 is een zadel erop gooien is, gekeken naar de lichamelijke ontwikkeling erg vroeg. Mentaal kunnen ze overigens wel toe zijn aan wat werk, maar ook vanaf de grond kun je ze al een heleboel leren.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:32

Ik zeg ook niet dat als hij exact 3 is het zadel erop gaat.
Ik zeg rond zijn 3e.
Het probleem waar ik mee zit is dat ik 3,5 eigenlijk te ver vind om hem dan pas uit de opfok te halen en daarbij betaal ik vanaf zijn 3e de volle mep aan pension kosten €350.

Dus ik heb keuze uit 2 dingen, of zodra hij hersteld is van de castratie te verhuizen na het weide seizoen van 2013.

Of hem castreren en dan tot zijn 3e laten staan, dus op stal met enkele uren buiten, en dan verhuizen.

Ik voel er namelijk weinig voor om €350 om te gaan betalen en hij op wei staat en verder niets met hem kan doen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:21

maaike5581 schreef:
Ik zeg ook niet dat als hij exact 3 is het zadel erop gaat.
Ik zeg rond zijn 3e.
Het probleem waar ik mee zit is dat ik 3,5 eigenlijk te ver vind om hem dan pas uit de opfok te halen en daarbij betaal ik vanaf zijn 3e de volle mep aan pension kosten €350.

Dus ik heb keuze uit 2 dingen, of zodra hij hersteld is van de castratie te verhuizen na het weide seizoen van 2013.

Of hem castreren en dan tot zijn 3e laten staan, dus op stal met enkele uren buiten, en dan verhuizen.

Ik voel er namelijk weinig voor om €350 om te gaan betalen en hij op wei staat en verder niets met hem kan doen.

wat een hoge prijzen , hier staat een 3 jarige voor 190 euro in het winterseizoen snachts in een individuele box/overdag in de kudde in een grote zandpaddock met onbeperkt ruwvoer en 150 in het weideseizoen dag en nacht buiten op de weide met genoeg ruwvoer waneer het seizoen afloopt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:37

Ja hier staat de mijne voor 150 euro in de winter en 75 in de zomer.
Als ik hem op pension ga zetten ben ik 350 pm kwijt.....

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:47

sallandval schreef:
ik heb me laten vertellen dat ruinen juist groter (hoger) worden dan hengsten... maar het kan natuurlijk dat je bedoelt dat hij in de breedte moet groeien?

staleigenaar heeft het een x aan de veearts gevraagd wat nou beter en langer doorgroeit, hengst of ruin

en volgens veearts groeit ruin beter en langer door aangezien hengst veel energie ver/gebruikt met het hengst zijn dwz hinniken drukmaken om hengstige merrie e.d

maar ts ik zou hem volgend jaar uit opfok halen als de paarden naar stal gaan/winterseizoen begint
op pensionstal zetten en meteen (op korte termijn) laten snijden (in voorjaar veel last van vliegen)
de winter de tijd nemen om hem te leren kennen en de basis dingen op t gemak aanleren (poetsen vaststaan voetjes geven en dat soort dingen)
evt ook al beetje longeren
en als hij 3 is pas wegbrengen om in te laten rijden

en als je merkt dat ie echt nog te jeugdig is kun je hem altijd nog de tijd geven om te ontwikkelen op de wei
dan kent ie iig de basis al en is het daarna alleen nog kwestie van oppakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:18

maaike5581 schreef:
Ik wil hem eigenlijk zo lang mogelijk hengst houden om even flink uit te groeien

En hij is al.zo groot :D