Shetlander scheren, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Shetlander scheren, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:19

Beste bokkers,

Ik weet dat dit topic 1000000000 is over dit onderwerp, en heb de zoekfunctie grondig afgespeurd, maar heb toch het gevoel dat ik nog steeds geen antwoord heb op mijn dilemma. Namelijk scheren dus.

Het gaat om een shetlander ruin van bijna 20 jaar, die elke winter toch echt een dikke berenvacht maakt. Ik heb er nooit een probleem mee gehad, vind het zelf wel schattig ook, zo'n pluizenbollie, maar vorig jaar maakte ik me toch zorgen. Mijn shet ziet er goed uit, blij, alert en lekker vrolijk. Hij vind het ook geweldig om voor de sulky te lopen. Maar het grote probleem met zijn vacht is; schuren. Jacky schuurt nogal vaak, vorig jaar zelfs zo erg, dat hij kale plekjes had, wondjes rond zijn neus en hoofd.

Dit was vorig jaar, wel al meer richting lente, maar hij had dus hele erge jeuk :(:) (zijn staart en manen laat hij gerust = geen eczeem!)
Afbeelding
Deze waren van in de winter..
http://www.gophoto.it/view.php?i=http:/ ... JlfLMXuBrM
http://www.gophoto.it/view.php?i=http:/ ... JlfQcXuBrM
meer zie; [MD] Schurende shet -> gevolg; Wondjes

Ik heb de plekjes altijd ingesmeerd met zalf dat de wondjes beter deed helen, en eens richting zomer - toen hij uit zijn vacht was - was het schuren voorbij en stond hij heel goed in zijn vacht! Nu heeft hij weer een dikke jas, maar zie hem wéér schuren, er zijn al enkele 'kalere' plekken achter zijn oren, ook naar warrige stukken in zijn vacht, waarschijnlijk ook door het schuren. Ook heeft hij het hele jaar door last van schilfers, je moet er je hand nog maar doorhalen en je ziet de schilfers al zo rond vliegen.

Maar, het grootste ding dat mij tegenhoud is het feit dat hij 24/7 buiten staat met inloop stal en ik écht niet wil dat hij het koud krijgt. Ik wil enkel het beste voor hem. Ik heb ook gedacht aan eventueel slechts een stuk te scheren (bv enkel hals of jachtpatroon), maar zou dit helpen tegen de jeuk?

Edit; En stel als ik hem het best scheer, welke grams deken raden jullie aan? Voor welke temperaturen buiten?

Mijn moeder stelde voor om het aan de DA te vragen, maar uhm ja, hij is een beetje een geval apart en zal er niet grondig naar kijken.. Laatste keer toen we zeiden over dat onze Tinker jeuk had aan sokken, keek hij even en gaf ons gewoon product ervoor en that's it. Voor de rest is hij een zeer goede DA, maarja :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:16

Die 'wondjes', plekken en schilfers die hij op z'n wintervacht foto's heeft dat lijkt wel wat op rainrot. (zie: http://www.bokt.nl/wiki/Rainrot)
En jeuk aan de sokken v/d Tinker (ook met plekjes en schilfers?) dat zou prima mok kunnen zijn, zoals het klinkt. (zie: http://www.bokt.nl/wiki/Mok)

Ik zou als ik jou was toch even op zoek gaan naar een andere DA, helemaal als je zelf al zegt niet zo'n hoge pet van hem op te hebben. Ze horen er gewoon serieus naar te kijken. Pas als je weet wat het precies is, kan je het op de daarbij behorende wijze gaan behandelen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:22

Ik heb mijn jeukerige pony ook geschoren twee weken terug.
Ze voelt zich er wel beter bij hoor.Vooral die dikke vacht gaat broeien en jeuken.
Ze staat nu onder een staldeken met regendekentje erover.Gewoon dag en nacht buiten met overkapping.
Ik heb haar helemaal geschoren,alleen de sokken laten zitten.
Heerlijk hoor,als ze voor de kar gaat.niet meer zweten,nergens haar tussen met optuigen.
En ze lijkt het zelf ook fijner te vinden. :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 23:25

@Joyciej007 Bedankt voor je reactie :j

Ik heb idd van rainrot gehoord, maar dacht dat dat vooral op de rug/kont voorkwam? Ik zal trouwens zien of ik morgen een foto kan maken hoe hij er nu uit ziet. Hij heeft tot nu toe nog geen last van korsten, wel al afgeschuurde wintervacht achter zijn oren.

De Tinker heeft geen mok, check altijd de kootholtes voldoende, zij heeft geen plekjes met schilfers, wel korsten in de sokken, we hebben een goed product er voor, we zouden haar nog eens moeten behandelen. Ze heeft er momenteel wel niet zoveel last van :)

Ik zal het qua DA eens bespreken.. Probleem is dat het ook een kennis is van mijn vader, hij doet zijn job prima, maar hij doet overal nogal luchtig over eig. Hij is goed voor bv de geiten, maar voor de paarden vind ik 'm nou niet helemaal goed.. (Moeder heeft zelfde mening trouwens)

Volgens hem zou mijn Tinker nu ingeslapen zijn, hij had haar geen kans op herstel gegund omdat je voor het geld van een operatie een nieuw paard kan kopen (is ook zo, maar vond het heel cru gezegd.. Ze is er trouwens bovenop gekomen zonder operatie, had niet kunnen bedenken dat ze haar hadden ingeslapen terwijl ze het zou overleefd hebben, maar goed, dit is beetje off topic ;) )

@Traber Ook jij bedankt voor de reactie, ik heb hier al een regendeken liggen met fleecevoering (0 grams), maar vond het stom om een staldeken erbij te kopen als ik evengoed een waterdicht bv 300 grams kan kopen :)

Edit; Heb even rainrot gegooglet, en vind het er niet op lijken.. lees echt dat de haren er met plukken uitvallen, dit was bij hem absoluut niet zo. Het was écht gewoon kapot geschuurd.

JoyCiej007

Re: Shetlander scheren, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:49

Een DA die zich zo profileert, zou ik zelf heel snel van het erf af sturen. Dat ze uiteindelijk adviseren niet meer verder te behandelen aangezien paard oud/op is etc. in bepaalde situaties prima. Maar een shetje dan, van hooguit een paar tientjes waarde? Moet je die dan ook maar niet behandelen 'want voor 50 euro heb je weer een nieuwe'............ En dat is dan dierenarts...

Waarom laat je dan geen andere DA komen, en laat je deze links liggen? Zelf vind je hem niets blijkbaar (althans, niet voor je paarden) en je moeder dus ook niet. Nou prima toch, er zijn zat DA's die wel serieus genoeg zijn. Overigens zijn er ook veel vee-artsen die niet specifiek paardenartsen zijn, maar paarden 'er ook wel bij doen', net als koeien, schapen, geiten, honden en van alles en nog wat.

Ik zeg hiermee niet dat jou DA niet goed is, (hij zou met dat soort uitspraken bij mij overigens niet welkom zijn) maar als jij zelf al twijfelt aan hem en jou moeder ook, dan moet het toch niet zo veel uitmaken dat hij toevallig een 'kennis' is van je vader?

Rainrot hoeft overigens niet altijd op kruis en rug voor te komen, en zorgt er ook niet altijd voor dat plukken haar ineens uitvallen.
Maar dat zijn dingen die lastig te zien/bepalen zijn, het beste kan je toch even een DA laten komen. Die nemen dan wel eens een afschraapsel van de plekken/wondjes, om te onderzoeken wat het is.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 00:05

Bedankt voor je uitgebreide reacties :)

Het was overigens niet de shet die hij wou laten inslapen, maar de Tinker, die we overigens net gekocht hadden :=

Het klopt helemaal wat je zegt. Ik ben ook niet tevreden over hem, Jacky is ook doodsbang van hem.. Het is een aardige man, maar Jacky weet wel beter en denkt dat het voor een spuit is.. (Heb hem serieus uit de wei moeten sleuren en we hebben hem met 3 man moeten tegen houden voor de inenting, kon geen seconde stilstaan..) Dus misschien is variatie idd goed, misschien ervaart hij het dan ook een beetje minder als een slechte ervaring.

Het is zeker geen slechte dierenarts, hij doet zijn werk goed, maar zou in mijn ogen preciezer mogen zijn en meer op tijd. (Hij was zelf eens de rekening vergeten.. := Zijn wij nog zo vriendelijk om hem erop te wijzen..)

Ik zal eens nakijken voor de eventuele rainrot, probleem is dat hij nu (nog) geen wondjes heeft.. Dus moet ik dan wachten tot hij zich weer kapot schuurt?

Ik wil iéts voor hem kunnen doen, hij is al heel mijn leven mijn eigen pony'tje geweest en hij heeft wel een sentimentele waarde voor mij. Die pony heeft me énorm veel geleerd. Daarom maakte ik ook dit topic, ik zal hem enkel scheren als ik weet dat dat beter is voor hem.

Ik denk wel dat hij het fijner zou vinden, ivm verharen. (Gaat ook steeds moeilijker, wat logisch is, hij is geen 7 meer)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:56

Sorry voor de dubbelpost, maar ik heb foto's gemaakt van zijn staat nu. Het ziet er goed uit nu, wel weg geschuurde vacht achter de oren en vooral weer op de nek. Heb 2uur gement vandaag, ging goed ;) Heb wel veel gestapt zodat hij sneller kon opdrogen. Na het mennen zag het er goed uit, hij zweette niet overdreven veel, enkel de borst en zen billen waren nat. Ook zijn hoofd was nat, dus nu weet ik ongeveer dat dat de plaatsen zijn waar hij het meest zweet. Eventueel kan ik enkel de borst scheren, alhoewel ik die lange wintervacht wel vervelend vond tijdens het mengen (je kon zen broek niet meer zien door al dat haar :+ Ook gaat de wintervacht snel tussen de gespen zitten van de singel)
Afbeelding
Afbeelding
^Duidelijk van dat 'opgestoken' haar door het schuren, zijn eigenlijk 'gaatjes' in de vacht. Zie net dat ik ben vergeten een foto te maken van de 'kalere' plek achter zijn oren.. Deze foto's zijn overigens voor het poetsen.

Hij staat trouwens te dik op dit moment, maar zoals je hierboven al kan lezen ben ik bezig met de meeste vetjes weg te trainen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:02

Zijn (flink) overgewicht kan ook best nog eens de oorzaak zijn van schuren.......
Wat voer je hem precies?

Er zijn veel paarden die te vet zijn en dan ineens beginnen te schuren. Van teveel suiker(+zetmeel) in het voer gaan er ook veel schuren.
Zo hoef ik mijn pony's geen Pavo Summerfit koeken te voeren, want dan beginnen ze ineens allemaal te schuren, terwijl ze normaal daar nooit echt last van hebben. Alhoewel Pavo claimt dat deze koeken juist geschikt zijn voor pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en te dikke pony's, zit er nog gigantisch veel suiker + zetmeel in.
En mijn pony's zijn niet de enigen die hier flink van gaan schuren; ook veel andere mensen hebben hier last van gehad.

Overigens gaan die van mij ook wel wat schuren als ze echt te dik/te vet zijn.
En jou pony is niet een kléin beetje te dik ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:07

Mijn minipony heeft precies hetzelfde, zodra de dikkere vacht komt, begint het jeuken. Ik zit dus ook heel erg te twijfelen om hem te scheren, ik heb zat dekentjes voor hem en met 300 grams water/winddicht komt hij de winter wel door + dat hij een grote schuilstal heeft (tuin huisje), maar toch twijfel ik. Hij is nog niet hard aan het werk, dus wb zweet maakt zijn vacht mij niet uit, maar ik twijfel ook.
Mijn pony is niet te dik en krijgt allleen wat Cavalor ponybrok als hij wat gedaan heeft, maar in de zomer krijgt hij daar ook geen jeuk van.

Ik blijf je topic dus even volgen, maar heb helaas geen nuttig advies voor je!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:15

Korsten in de sokken klinkt echt als een Mijtbesmetting.

Ik zou idd ook even kritisch naar het voer kijken. Wat voer je nu wat er in de zomer niet inkomt; brok, voordroog of ?
Een shet hoeft geen jeuk te hebben als de vacht dik is. Huidproblemen komen vaak door problemen met de weerstand.

Trouwens... die modderpootjes op de foto <3

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:29

Hier krijgen ze eten van de Aveve, momenteel de Light versie, omdat ze moeten vermageren.

Vroeger kregen ze simpel ponybrok van de Aveve, maar daar zat nogal veel Eiwitten in en dat moeten ze echt niet krijgen :n Dan hebben we een tijd Quattro van Mijten gegeven, maar die is echt rijk en zou ze in deze staat echt mega dik maken.

Vroeger reed ik vaak met hem, en dat redelijk intensief, toen was hij niet zo dik puur omdat hij meer beweging krijgt. Mijn broertje hobbelt wel eens met hem rond, maar dat is niet echt intensief, dus daar zou hij al echt niet van afvallen (bovendien heeft hij te weinig ervaring), een ruitertje zoeken mag niet, mijn ouders willen die verantwoordelijkheid liever niet..

Ik kan dus mennen, longeren, lange lijnen en vrijheidsdressuur doen, heel af en toe vrijspringen, maar ik heb geen veilig materiaal en momenteel heb ik daar (helaas) ook het geld niet voor..

Ook moet ik altijd alles buiten doen, ik rijd dan ook enkel buiten met mijn Tinker, er zijn hier piste's in de buurt, jammer genoeg allemaal privé of slecht onderhouden. Manege is er ook, maar heb hier nogal slechte ervaringen bij gehad := Een piste zou dus ideaal zijn, veel gemakkelijker ook om te longeren, dit is hier momenteel echt niet doenbaar, véééél te glad. Maar, dan moet ik nog wel even geduld hebben voor deze is aangelegd (heb een kennis op nog geen 5min stappen die een piste gaat aanleggen en ik mag gebruiken)

Het is dus nogal moeilijk, opzich krijgen de pony's niet heel veel eten, kwart van een schep, dan nog 2 plakken hooi onder 3 paarden, en evt enkele wortelen/bieten. Is dit al té veel? Er staat geen piek gras meer op de weide, ze krijgen s'ochtends en s'avonds eten.

Heb trouwens ook al gesproken met de moeder ivm DA, ze is het helemaal eens en we gaan dus proberen op zoek te gaan naar andere Da.

@Senna21, dat hadden we dus aan de DA gevraagd, hij zei dat de kans heel klein is dat ze mijt had, of toch niet veel.. Hij zei dat het haast niet kon omdat haar huid onder de sokken mooi roze is.. achja.. We hebben het product ervoor.

Er is trouwens ook een zoutblok op stal. Misschien nog iets opmerkelijks; mijn pony likt alles, maar dan ook àlles en dit terwijl er een zoutblok aanwezig is. Ik zie hem trouwens nooit likken aan de blok, de andere 2 paarden doen het wel af en toe.

Ik vind het trouwens super dat sommige bokkers mij goed willen helpen met ons probleem. Bedankt ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:45

Dus die shet krijgt een kwart schep over de gehele dag of op 1 dag 2x een kwart schep?
Beiden is veels te veel. Eigenlijk werk je dus nauwelijks echt met je shet (dan heb ik het over intensief werk).

Als jij goede kwaliteit hooi bij voert (dus niet ál te rijk, geen koeienkuil of 1e snede hooi) en ze daarnaast voorziet van een goede liksteen (die niet alleen zout bevat maar ook veel vitaminen en mineralen) dan zou hij eigenlijk op dit moment helemaal geen brok nodig moeten hebben.
Bieten, wat voor bieten, suikerbieten?

2 plakken hooi over 3 paarden vind ik dan weer veels te weinig eigenlijk.......... ik zou geen krachtvoer meer voeren (aan de shet(ten)) maar in plaats daarvan wat meer hooi, en dan liever niet al te rijk.

Edit: van Aveve is nergens de samenstelling te vinden................. zelfs niet wat er aan vits & mins, en suiker + zetmeel gehalte in zit....
Alleen dit:
Citaat:
Aveve Light mix (315)

Lichtverteerbare mengeling
Vermijd het risico op overgewicht zonder dat je paard honger heeft. Light mix is een licht verteerbare mengeling voor paarden en pony’s met risico op overgewicht. Het lage gehalte aan koolhydraten zorgt ervoor dat uw dieren niet te dik worden.
energiearm
structuurrijk
vermijd hongergevoel
ideaal voor paarden op rust, seniors, sobere rassen en ezels

Voederadvies:
0,7 kg krachtvoeder per 100 kg lichaamsgewicht. Deze gehaltes kunnen variëren naargelang het type paard en de hoeveelheid beweging. Krachtvoeder wordt steeds gegeven naast kwalitatief ruwvoeder zoals hooi of stro (1 kg ruwvoeder per 100 kg lichaamsgewicht).

Wat dan ook nog eens erg vervelend is (wist ik ook lange tijd niet, zijn helaas nog steeds weinig mensen die dit weten) is dat je met name moet kijken naar het suiker + zetmeel gehalte, en niet alleen naar het suikergehalte.
Zo haalt Pavo een 'leuk geintje' uit, door te stellen dat Pavo Summerfit koeken en Pavo Nature's Best (muesli voor dikke paarden, hoefbevangenheid, suikerarm etc.) héel laag in suiker zijn. In suiker ja........ maar het zetmeel gehalte is héeeel hoog, het suiker+zetmeelgehalte dus ook.

Kijk hier maar eens, en vergelijk beiden (handige site, www.voervergelijk.nl)
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... afe-sound/
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-11-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:52

Goh, het is hooi dat we hebben gekocht bij vrienden. Was van een enorm weiland met lang gras, heb geen idee of het echt rijk is of niet.

Ik kan op dit moment idd niet of nauwelijks werken met hem àls ik werk is het ongv 2uur mennen, uur longeren/vd of uurtje vrijspringen, dus absoluut geen écht zwaar werk.

Ik denk dat het suikerbieten zijn, dus best stoppen daarmee? Is het té veel suiker? Het is trouwens idd 2x kwart schep. Heb het al besproken gehad, geen krachtvoer voor de shets, maar dan was het van 'maar ze hebben geen gras meer, dan eten ze toch helemaal niets?'

De liksteen dat ik heb is zo'n grote witte blok, geen smaakjes bij. Een blok dat ze ook soms aan koeien geven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:04

té veel suiker...............
wat moet een paard met suiker? niets. Als ze echt flink werken en daardoor ook meer energie nodig hebben (bijv. mijn welsh a merrie die flink in training stond en magertjes werd, ging over naar sportmuesli zonder haver) dan liefst energie op basis van olie.
idd zou ik snel stoppen met die (suiker)bieten want die zijn alleen maar heel slecht.

2x een kwart schep per dag. Da's dus ong. een halve kilo brok per dag, waarvan je dus niet weet wat er precies in zin. Hij heeft in principe helemaal geen krachtvoer nodig. Nogmaals; zorg voor ruwvoer (hooi en evt. gras) en een goede liksteen.

'maar dan hebben ze helemaal geen gras meer, dan eten ze toch helemaal niets'; paarden hebben véel meer behoefte aan ruwvoer (hooi/gras) en daarnaast in sommige gevallen éventueel krachtvoer. Dus niet weinig ruwvoer en dat opvullen met krachtvoer.
Dus zal je echt meer hooi moeten voeren, 2 plakken (dat verschilt natuurlijk in gewicht nogal) per 3 paarden, is dat per dag? Dat is echt té weinig!

Als het hooi langstengelig is, grof en vooral dus uitgebloeid (dus meeste fructaan etc. is er al uit) dan is dat mooi. Dat het gras verder hoog stond zegt op zichzelf niet zo heel veel. Gaat er ook om wanneer het is gehooid, 1e/2e/3e snede en of het land bemest is en waarmee en hoeveel......

Ik ben geen DA, maar durf wel te zeggen dat ik van mijn eigen 2 shets 100% zeker weet dat als ik ze zo zou voeren zoals jij nu doet, ik binnen de kortste keren ook 2 flinke schuurders heb.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:17

Bedankt voor de info ;)

Zal zien wat ik met de bieten kan doen, is beetje zonde om ze weg te gooien, eventueel gebruik ik ze nog op en zeg ik dan dat ze ze moeten stoppen met kopen, weer geld bespaard..

Ik gaf ze nu bij het 'avondeten' 2 dikke plakken hooi, ik weet niet hoeveel mijn ouders geven, maar tussendoor krijgen ze meestal nog wat hooi, denk dat het ongv op zo'n bot of 2 per dag komt.

Is het ruwvoer genoeg voor alle vitamines? Las ook dat mensen vitamines bijgaven als ze de paarden volledig van krachtvoer haalden, dit wil ik eventueel wel doen (supplementje van Pavo kopen, heb ik in het begin nog aan mijn Tinker gegeven ivm herstel van haar koliek, dat waren van die hele kleine brokjes, dacht dat het de vit8 was).

Dus dat zou dan komen op hooi, wortels, gras, zoutblok & evt vitaminen. Hoeveel hooi zouden ze dan moeten krijgen? Hele dag door ruwvoer lukt niet altijd, we zijn niet altijd thuis natuurlijk. Ikzelf ben rond 16uur thuis na school, s'ochtends rond 7uur krijgen ze normaal ook eten. Dus dan hoeveel plakken hooi / keer? Ik kan ze dus om 16uur ook hooi geven, en dan om 20uur nog eens.

Het hooi is langstengelig :) Weide was bemest geweest, denk dat het begin/midden augustus in pakken gedaan is geweest, we zijn het hooi de dag zelf nog gaan halen.

Je hoeft niet persé een DA te zijn, want hoe je hier alles opgesomd hebt, kan ik eens afprinten en voor de neus van mijn moeder schuiven. Zo weet ze dat ik geen onzin uitkraam. Ik ben blij dat jij je tijd erin steekt om alles goed uit te leggen, nogmaals bedankt dus. Ik ga zien wat ik kan doen.

Zou ik de Tinker dan ook van het krachtvoer afhalen? Desnoods tijdelijk, maar zij doet wel regelmatig lange tochten van +-20km en toch soms 6uur lang. Niet heel intensief natuurlijk. Meestal rijden we gewoon buiten, grotendeels in stap, als die piste er is gaan we het dressuurmatige terug oppakken. Dit laatste wou ik nog vragen ivm ik moeilijk krachtvoer kan voeren als de shets erbij zijn, anders wordt het al snel ruzie..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:49

't is ook moeilijk hoor, voeding e.d. en vaak ook een kwestie van uitproberen en kijken hoe het gaat.
En het is ook erg moeilijk als je binnen en groep paarden er 1 of meerdere tussen hebt zitten die een totaal andere behoefte hebben.

Ik heb 2 shets en een Welsh A merrie. Die Welsh die wordt zeer intensief getraind, met name voor de wagen. Soms wel 4x per week ritten van 25 km. en ook wedstrijden. Die wordt soms eerder wat te schraal dan te dik. Die staat ook 24/7 gewoon op 't gras en/of op vrijwel onbeperkt hooi. Kreeg eerder de Leisure mix van Dodson and Horrell, voor pony's die op rust staan of licht werk doen, omdat ze toen nog weinig deed en verder geen krachtvoer gewend was. Heel compleet voer met alle vits en mins. Op een gegeven moment moest ik die wel 3 kg. per dag Leisure Mix voeren en nóg was ze erg schraal. Toen overgestapt op de Staypower Muesli, ook van D&H. Sportmuesli op basis van langzaam vrijkomende energie (olie) zonder haver, compleet voer met alle vits en mins. Daar hoef ik dus ook veel minder van te voeren, en nu blijft ze mooi op gewicht.

De 2 shets doen eigenlijk vrijwel niets. Soms wat wandelen of longeren, fietsen etc. maar vrij weinig tot niets. Die krijgen meestal niets bij, (wel een goede liksteen, zo'n rode KNZ, waar dus niet alleen zout, maar ook vitaminen en mineralen in zitten, daarom: vitaminen en mineralen kunnen ze meestal wel goed uit goed ruwvoer + goede liksteen halen)
en in de herfst/winter evt. 1 tot hooguit 2 kleine handjes Safe and Sound van D&H. Dat is voer speciaal ontwikkeld voor pony's op rust, pony's met insuline-resistentie, pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid of te dikke/vette pony's. Echt een vitaminen/mineralenmengsel, met gehakseld ruwvoer er door heen om extra goed kauwen te stimuleren.

Met name de shetmerrie was op een gegeven moment écht vreselijk vet, is nu nog wel aan de dikke kant maar een stuk minder.
De behoefte van de Welsh en de beide shetten verschilt dus heel veel, en dat is soms best lastig. De shets komen 's avonds rond 19u. op de paddock met water + liksteen maar zonder hooi of met een klein plukje. Dan staan ze een paar uurtjes zonder, dan krijgen ze rond 12u. 's avonds een hooinet vol (3 plakken ongeveer) en de volgende dag komen ze 's middags enkele uren op het gras.
Terwijl de Welsh continue op de wei staat, en in de winter onbeperkt hooi kan eten.

Nogmaals; hooi in plakken tellen heeft niet zoveel nut, want plakken verschillen van hoeveelheid en gewicht.
lees bijv. dit eens door: (bron: www.voervergelijk.nl/kennisbank)
Citaat:
Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).

Hoe weet ik hoeveel ruwvoer ik geef?
Vaak wordt kuilgras gegeven in plukken en hooi in plakken. Dit geeft echter nog geen indicatie van de hoeveelheid. Om precies te weten wat je voert is het goed om je ruwvoer te wegen. Dit kan door een hooinet aan een speciale weger te hangen, maar indien deze niet aanwezig is, dan kun je ook een weegschaal meenemen naar stal. Ga eerst zelf op de weegschaal staan en pak daarna de hoeveelheid ruwvoer in je armen. Op deze manier krijg je een goed idee van het hoeveelheid die je voert. Probeer de porties elke dag gelijk te houden door bijvoorbeld met een mand te werken.

Die site is overigens echt een aanrader, staat héel veel bruikbare en goede info op:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank
links op de site zie je allerlei onderwerpen naar diverse artikelen staan. Ook heel veel over goed voeren, over sobere rassen, hoefbevangenheid, ruwvoer vs. krachtvoer, te dikke/te vette paarden, etc.

een 'bot' hooi zegt me niet zoveel, sorry, haha kan je dat vertellen naar het Nederlands? Bedoel je daar een baaltje mee?

Hoeveel vitamines en mineralen er in je hooi zitten kan je nooit echt weten, dat verschilt echt héel erg. Het beste kan je daar een ruwvoer/hooi-analyse op laten uitvoeren, dan weet je precies wat je voert. Maar daar zitten wel kosten aan verbonden (100 euro meende ik). Ook kan uit bloedonderzoek van je pony blijken waar hij evt. een tekort aan zou hebben.

Nogmaals; die shet moet toch meer ruwvoer krijgen ipv. krachtvoer. Wortels is puur 'lekker', da's water met een beetje suiker en verder niets. Goede liksteen (ik gok die grote witte van KNZ, die je hebt?) en wil je dan nog vitaminen en mineralen aanvullen, dan is bijvoorbeeld Safe and Sound van Dodson and Horrell echt een aanrader:
http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-s ... sound.html

Is wat duurder, maar je hoeft er dan ook maar héeel weinig van te voeren, 1 tot 2 handjes per dag volstaat dan ook echt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:51

Oh, en hoe ik de pony's afzonderlijk voer zonder er constant als een politie-agentje bij te staan, zie filmpje in dit topic: :D
[ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Shets krijgen dus ander voer en een stuk minder, maar deze manier gebruik ik nu en zomers ook als ze alle3 op de wei staan. Dan krijgt alleen de Welsh, en kunnen de Shets er niet bij.

Of je zet je Tinker toch even apart om te voeren, kan ook. Maar daar was ik meestal te lui voor, is zo'n gedoe. :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:11

Haha, ja dat filmpje zag ik al, had er nog op gereageerd dat ik het misschien eens ging proberen, nog niet gedaan, men moeder vond het zielig :+

Je uitgebreide informatie is echt top, super bedankt!

Die zak voer ziet er goed uit, vind het eigenlijk niet duur, ik meen dat dat supplement van Pavo ongeveer hetzelfde zal zijn.. http://www.pavo.nl/producten/supplement ... +15?filter[2][]=3 deze gaf ik dus (is blijkbaar 15 ipl 8.. :P ) maar zie net dat het voor paarden is dat wat extra nodig hebben, dus dat hebben ze niet nodig.

Ik zal die naam van dat voeder opschrijven, ik vrees ervoor dat ze die hier in de ruitersportzaken zullen verkopen, maar ik zal er eens op letten. Met een 'bot' hooi bedoelde ik dus baal, haha, sorry, is gewoonte en kwam niet snel op het AN woord ervan :') Heb ik wel vaker.

Idd, paarden apart voeren.. We hebben het nog geprobeerd, maar ze zijn zo hecht aan elkaar, dan glipt die shet binnen of steelt er een der voederbak.. :+

Ik heb idd zo'n witte KNZ zoutsteen, ze zijn er wel allesbehalve dol op, heb dat ding nu al een jaar (!) ze likken er niet of amper aan.. Ik denk dat de betreffende shet dus een mineralen te kort heeft, zoals ik al zei likt hij echt alles dat vast of los zit.. De poort, soms andere paarden, men broek, handen, t-shirt.. En dan loopt hij heel vervelend te doen tijdens het poetsen omdat hij wilt likken, heb een tijd de liksteen voor zen neus gezet, maar hij wilt persé mij likken..

Dus dat komt neer op redelijk wat hooi, wortels, KNZ liksteen en evt dat supplement. :) Ik zou het dan meteen aan alle paarden geven, ik heb trouwens misschien een andere DA gevonden. Bekend als de beste van de streek voor paarden, doet blijkbaar ook paarden van de cavalerie. Als hij eventueel onze nieuwe DA wordt, kan ik het bespreken.

Ik ga wel deze voederzak nog opdoen, net als de bieten. Het is zonde van geld om het weg te gooien, eens de zak ver leeg is ga ik het eten limiteren tot één keer per dag en s'avonds gewoon hooi en wortels.

Uiteindelijk is het doel dus hetgeen wat ik hierboven opsomde :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:24

Hmm, die Pavo is zo te zien juist níet bedoeld voor pony's die veel te vet zijn. Zou ik dan ook zeker niet voor kiezen.
voer van D&H is wel te bestellen bij Renée Wielens uit Haaksbergen (Nederland), maar zo te zien levert hij ook gewoon in het buitenland en Belgie (bezorgt gewoon aan huis of op stal). Mogelijk betaal je dan net ietsje meer verzendkosten, maar dat zou je zelf nog even kunnen vragen/nakijken.
http://www.rwdh.nl/

Als je je shet er écht serieus van verdenkt om een tekort te hebben, kan je je (nieuwe) DA (wat goed dat je daar wel wat aan hebt gedaan uiteindelijk, je moet er toch een goed gevoel bij hebben!) vragen om een bloedonderzoek bij je pony af te nemen, dan kan je precies zien wat hij eventueel tekort komt.

Als hij niet taalt naar de liksteen maar wel zo bezig is met likken (soms kan het ook 'gewoon' obsessief zijn, maar jouwe gaat dus niet naar de liksteen en dat is wel raar) dan zou je misschien ook eens de rode KNZ ipv. de witte kunnen proberen, wie weet werkt dat wat beter.

Voor het apart voeren, tsja als je de moeder die manier zielig vind......... is het absoluut niet, maar goed dat mag en kan zij vinden natuurlijk. Dan zal je toch een andere manier moeten bedenken om ze apart te kunnen voeren. Je kan de Tink toch ook even ergens anders, buiten de wei of buiten de paddock vastzetten en daar voeren? Of in de stal, deur dicht en dan voeren? Of er even bij blijven staan en shets wegsturen...

Wat bedoel je met 'het eten limiteren tot 1x per dag?'. Zoveel mogelijk voerbeurten zijn namelijk wél aan te raden, of bedoel je alleen het krachtvoer? Krachtvoer wat je nu hebt, als je dat wil opvoeren, doe dan hooguit een handje per dag. En die bieten....... hoop dat je er niet te veel hebt, want dat is écht heel slecht in het geval van jou pony, zou daar toch echt zsm mee stoppen.

Wij mensen worden ook veels te dik van alleen maar snoep, patat en 'lekkernijen' en maar heel weinig gezonde voeding als aardappelen, groenten en brood eten. ;)

Overigens: Safe and Sound is dus géén supplement, maar een helemaal compleet voer, waar alle vits & mins inzitten, en waar je dus héel weinig van hoeft te voeren. Supplement is iets wat je door een basisvoer heen doet. (en eigenlijk zou goed voer in normale situaties voldoende moeten zijn, zonder allerlei supplementen, mits je pony gezond is en geen aparte dingen mankeert).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:33

Zal eens kijken of ze de rode hebben in de boerenbond, anders moet ik eens zien of ik binnenkort nog eens in een ruiterwinkel geraak. Heb alleszins wel een verdeler van DH gevonden, waar ik ook mijn cowboy magic koop - die bijna op is - dus dat zou dan direct 2 vliegen in één klap zijn. :)

Het is niet zo dat de Tink momenteel nog veel krachtvoer nodig heeft op dit moment, ik zou haar nu ook gewoon die DH kunnen voeren, momenteel doet ze toch geen zwaar werk. (Ik rijd met een beetje geluk qua weer 1x in de week, buitenrit van uur of 2/3, niet bepaald intensief dus)

Met het eten 'limiteren tot 1 dag' bedoel ik dus afbouwen, ze bv s'ochtends tijdelijk krachtvoer geven en s'avonds enkel hooi en wortels. Ik zou dan eerst doen zoals jij zegt, even tijdje maar handje krachtvoer geven en meer hooi+wortels. En dan dit een week of 2 aanhouden en dan op een dag gewoon stoppen met 2x per dag krachtvoer geven en gewoon 1x geven (is ingewikkeld om uit te leggen :P )

Heb helaas nog redelijk wat bieten.. heb vandaag nét een nieuwe zak open gedaan, nét voor je reactie :+ Ik zou zeggen; ik geef ze aan mijn geiten, maar die moeten het dus niet hebben.. Ik denk dat er nog zo'n 10 à 15 bieten inzitten, redelijk wat dus nog.