't is ook moeilijk hoor, voeding e.d. en vaak ook een kwestie van uitproberen en kijken hoe het gaat.
En het is ook erg moeilijk als je binnen en groep paarden er 1 of meerdere tussen hebt zitten die een totaal andere behoefte hebben.
Ik heb 2 shets en een Welsh A merrie. Die Welsh die wordt zeer intensief getraind, met name voor de wagen. Soms wel 4x per week ritten van 25 km. en ook wedstrijden. Die wordt soms eerder wat te schraal dan te dik. Die staat ook 24/7 gewoon op 't gras en/of op vrijwel onbeperkt hooi. Kreeg eerder de Leisure mix van Dodson and Horrell, voor pony's die op rust staan of licht werk doen, omdat ze toen nog weinig deed en verder geen krachtvoer gewend was. Heel compleet voer met alle vits en mins. Op een gegeven moment moest ik die wel 3 kg. per dag Leisure Mix voeren en nóg was ze erg schraal. Toen overgestapt op de Staypower Muesli, ook van D&H. Sportmuesli op basis van langzaam vrijkomende energie (olie) zonder haver, compleet voer met alle vits en mins. Daar hoef ik dus ook veel minder van te voeren, en nu blijft ze mooi op gewicht.
De 2 shets doen eigenlijk vrijwel niets. Soms wat wandelen of longeren, fietsen etc. maar vrij weinig tot niets. Die krijgen meestal niets bij, (wel een goede liksteen, zo'n rode KNZ, waar dus niet alleen zout, maar ook vitaminen en mineralen in zitten, daarom: vitaminen en mineralen kunnen ze meestal wel goed uit goed ruwvoer + goede liksteen halen)
en in de herfst/winter evt. 1 tot hooguit 2 kleine handjes Safe and Sound van D&H. Dat is voer speciaal ontwikkeld voor pony's op rust, pony's met insuline-resistentie, pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid of te dikke/vette pony's. Echt een vitaminen/mineralenmengsel, met gehakseld ruwvoer er door heen om extra goed kauwen te stimuleren.
Met name de shetmerrie was op een gegeven moment écht vreselijk vet, is nu nog wel aan de dikke kant maar een stuk minder.
De behoefte van de Welsh en de beide shetten verschilt dus heel veel, en dat is soms best lastig. De shets komen 's avonds rond 19u. op de paddock met water + liksteen maar zonder hooi of met een klein plukje. Dan staan ze een paar uurtjes zonder, dan krijgen ze rond 12u. 's avonds een hooinet vol (3 plakken ongeveer) en de volgende dag komen ze 's middags enkele uren op het gras.
Terwijl de Welsh continue op de wei staat, en in de winter onbeperkt hooi kan eten.
Nogmaals; hooi in plakken tellen heeft niet zoveel nut, want plakken verschillen van hoeveelheid en gewicht.
lees bijv. dit eens door: (bron: www.voervergelijk.nl/kennisbank)
Citaat:
Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).
Hoe weet ik hoeveel ruwvoer ik geef?
Vaak wordt kuilgras gegeven in plukken en hooi in plakken. Dit geeft echter nog geen indicatie van de hoeveelheid. Om precies te weten wat je voert is het goed om je ruwvoer te wegen. Dit kan door een hooinet aan een speciale weger te hangen, maar indien deze niet aanwezig is, dan kun je ook een weegschaal meenemen naar stal. Ga eerst zelf op de weegschaal staan en pak daarna de hoeveelheid ruwvoer in je armen. Op deze manier krijg je een goed idee van het hoeveelheid die je voert. Probeer de porties elke dag gelijk te houden door bijvoorbeld met een mand te werken.
Die site is overigens echt een aanrader, staat héel veel bruikbare en goede info op:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank
links op de site zie je allerlei onderwerpen naar diverse artikelen staan. Ook heel veel over goed voeren, over sobere rassen, hoefbevangenheid, ruwvoer vs. krachtvoer, te dikke/te vette paarden, etc.
een 'bot' hooi zegt me niet zoveel, sorry, haha kan je dat vertellen naar het Nederlands? Bedoel je daar een baaltje mee?
Hoeveel vitamines en mineralen er in je hooi zitten kan je nooit echt weten, dat verschilt echt héel erg. Het beste kan je daar een ruwvoer/hooi-analyse op laten uitvoeren, dan weet je precies wat je voert. Maar daar zitten wel kosten aan verbonden (100 euro meende ik). Ook kan uit bloedonderzoek van je pony blijken waar hij evt. een tekort aan zou hebben.
Nogmaals; die shet moet toch meer ruwvoer krijgen ipv. krachtvoer. Wortels is puur 'lekker', da's water met een beetje suiker en verder niets. Goede liksteen (ik gok die grote witte van KNZ, die je hebt?) en wil je dan nog vitaminen en mineralen aanvullen, dan is bijvoorbeeld Safe and Sound van Dodson and Horrell echt een aanrader:
http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-s ... sound.html
Is wat duurder, maar je hoeft er dan ook maar héeel weinig van te voeren, 1 tot 2 handjes per dag volstaat dan ook echt.