Jonge pony, hoogte + overbouwd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Jonge pony, hoogte + overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:07

Hoi,

Ik heb vandaag een pony gekocht. Pony is nu 2,5 jaar, nu nog hengst, rond de 147cm en redelijk overbouwd. Aangezien ik niet zo heel veel verstand heb van jonge paarden vroeg ik me af hoeveel hij ongeveer nog gaat groeien en of dit overbouwde mooi zou kunnen bijtrekken.

Niet zo duidelijk maar een fotootje van vandaag
Afbeelding

Groetjes

Anoniem

Re: Jonge pony, hoogte + overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:08

Trekt nog wel bij denk ik, hij is nog volop in de groei!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:13

Je foto is helaas niet zichtbaar.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:15

oh de overbouwdheid vind ik reuze meevallen moet ik zeggen, ik denk dat het nog goed bijtrekt zo! Over hoogte kan ik je niet veel vertellen, behalve dat ruinen vaak meer de hoogte in gaan waarbij hengsten breder worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:24

ik denk ook dat dit nog bij trekt zolang je maar niet met hem aan het werk gaat eerst goed door laten groeien.het eerste jaar groeien de meeste het meest.hij is nu 2,5jr en zal zeker nog wat groeien.ik zelf denk als hij 147 nu is dij tussen de 150/155cm zal gaan worden(puur een gok als ik hem zo zie).je kunt wel een trucje toepassen.pak een touwtje of een cm,meet van onder aan de kogel tot puntje van zijn elleboog.en draai het touwtje dan een halve slag dus het uit einde van de kogel gaat om hoog en het gedeelte van de elle boog houd je op de plek.dan heb je zijn uit eindelijke maat.dit werkt meestal heel goed en ook redelijk betrouwbaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:26

Leuk stevig ding! Veel succes met hem

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:28

Nou.. 8cm gaat er denk ik niet meer bij op, alleen dit trekt nog wel bij denk ik hoor :)
Ik vind het in ieder geval reuze meevallen..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:32

Matheno schreef:
Nou.. 8cm gaat er denk ik niet meer bij op, alleen dit trekt nog wel bij denk ik hoor :)
Ik vind het in ieder geval reuze meevallen..

ik zeg tussen de 150 en 155 dus dat kan 3cm of 8 zijn.staat nergens 8cm groeit hij

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:38

Hij groeit nog zeker wel 1,5 jaar door hoor.
Enkele centimeters zeker.
Over een half jaar kan hij bij zijn schoft wel ineens hoger zijn dan zijn kont.
Dat trekt echt nog wel bij.

Laat je hem castreren? Want als je al aangeeft dat je niet zo veel verstand hebt met jonge paarden dan zou ik dat zeker doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:48

MirandaDvG schreef:
Hij groeit nog zeker wel 1,5 jaar door hoor.
Enkele centimeters zeker.
Over een half jaar kan hij bij zijn schoft wel ineens hoger zijn dan zijn kont.
Dat trekt echt nog wel bij.

Laat je hem castreren? Want als je al aangeeft dat je niet zo veel verstand hebt met jonge paarden dan zou ik dat zeker doen.

word hij gecastereerd sluiten de groeischijven ook nog later.paardje groeit tot zijn 6de jaar dus kan nog wel veranderen

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:52

Dankje voor de berichten!

Dus eigenlijk zou het het best zijn om hem nu te laten ruinen? Ik wou eigenlijk tot de zomer wachten, is wat makkelijk. Ik heb nog nooit een jong paard gehad dat nog groeit, ik weet alleen niet van de dingen af hoelang ze nog groeien etc. maar wel van paarden opvoeden. Ik heb twee andere pony's gekregen toen ze ouder waren maar konden ook nog vrij weinig tot niks en zelf beleerd. Hij is trouwens ook niet heel erg hengst ofzo.

Hij is wel echt overbouwd, en redelijk breed al, zou mooi zijn als hij nu nog wat de hoogte ingaat. ik zal eens kijken of ik een betere foto heb.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:56

knaasje schreef:
Dankje voor de berichten!

Dus eigenlijk zou het het best zijn om hem nu te laten ruinen? Ik wou eigenlijk tot de zomer wachten, is wat makkelijk. Ik heb nog nooit een jong paard gehad dat nog groeit, ik weet alleen niet van de dingen af hoelang ze nog groeien etc. maar wel van paarden opvoeden. Ik heb twee andere pony's gekregen toen ze ouder waren maar konden ook nog vrij weinig tot niks en zelf beleerd. Hij is trouwens ook niet heel erg hengst ofzo.

Hij is wel echt overbouwd, en redelijk breed al, zou mooi zijn als hij nu nog wat de hoogte ingaat. ik zal eens kijken of ik een betere foto heb.

wil je hem toch gaan ruinen dan zou je nu kunnen overwegen maar op het land kun je hem nu niet meer laten castereren.hoe eerder je castereerd hoe meer kans je hebt dat hij nog de hoogte in gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:59

Zomer is een slecht seizoen voor castratie ivm de vele vliegen, winter niet ideaal als het dier veel binnen staat (maar dat is niet bij alle stallen zo natuurlijk). Lente of herst is meest gunstig (weinig vliegen, nog lekker koel en veel loopmogelijkheid als het goed is).

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:02

Zou het veel uitmaken om het nu te doen of zo vroeg mogelijk na de winter, in het voorjaar?

Met het touwtje meten ga ik straks even doen, dankje!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:15

knaasje schreef:
Zou het veel uitmaken om het nu te doen of zo vroeg mogelijk na de winter, in het voorjaar?

Met het touwtje meten ga ik straks even doen, dankje!

als je nu de mogelijk hebt zou ik er nu voor kiezen.kan moeilijk uitleggen maar heb gelezen dat het met de hormoon huishouding te maken heeft die is in de war en vaak kun je in het voorjaar daar door allergieen ontwikkelen bv zomerexceem.of dit echt waar is durf ik niet tezeggen maar ik heb gekozen voor het najaar toen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:26

IK zou het nu doen, als het dan echt winter wordt is het al aan het genezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:32

Vroege voorjaar is ook vroeg zat. Zomer is met vliegen idd niet ideaal, maar nu met de winter en veel op stro met bacterien en weinig beweging is ook niet ideaal. Met nu castreren ga je echt geen tig centimeters winnen. Volgend voorjaar is vroeg zat, de meeste hengsten komen er pas in dat voorjaar achter dat ze hengst zijn. Dan pas gaat de boel op actief qua hormonen enz. Dan is het hakkie takkie weg zakkie en kan is de zwelling er op het land lekker uitlopen ipv dat je nu constant moet gaan coolen en stappen aan de hand met bacteriën op stal. Coolen moet je toch wel doen, maar als ze in beweging blijven is de zwelling veel minder.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-11-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:41

oke dankje wel, het liefst wacht ik dan met het voorjaar. Staat ook op de site van de da, dat dat het beste is. De weide is nu ook erg nat en modderig, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de wond. Voor de rest kan die nog weinig, meelopen is nog moeilijk dus hem dan beweging geven is ook lastig. Kan helaas niet los in de bak want die is alleen afgezet met balken.

Het is trouwens een haflinger x KWPN. Moeder schijnt 1.50 te zijn geweest en vader 1.70 :+ maar ik denk dat het beide iets kleiner is geweest want deze pony hadden ze ook op 1.55 geschat. Bleek toch iets kleiner maar vond hem zo leuk dat ik hem toch genomen heb.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:30

Mijn haflingerruin is nu bijna 2,5 jaar en nog behoorlijk overbouwd.
Hij meet nu ongeveer 1.36 m en zou nog ongeveer 6 a 7 cm moeten groeien om te "kloppen".
De moeder is 1,43 en bijna al haar kinderen krijgen die maat.
Dus afwachten maar.....
Ik denk dat jouw pony er ook nog ongeveer 5 cem bijkrijgt en een e-pony wordt.
Wel een leuke pony trouwens....

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:33

mijn eggie was met 2,5 jaar 150 en is nu met 3,5 jaar 160 en nog volop in de groei..
vind je pony niet erg overbouwd, eggie was achter af en toe echt 10 cm hogerm, dan was hij weer een paar weken helemaal mooi, en hop zo de volgende groeispurt in,

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:36

Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop! Bijzondere kruising!
Ook ik denk dat de kans groot is dat het bij trekt. Hij heeft nog flink wat tijd om te groeien en heel vaak als je ze oppakt en met ze aan het werk gaat groeien ze ook nog een paar centimeter.
Wat zijn je toekomstplannen met hem?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:38

Mijn paard was ook overbouwd, dacht ook dat het niet zou bijtrekken maar ze was toen 2,5 en nu 4 en ze is redelijk gelijk als is ze nog steeds in de groei. Denk dat het nog wel bijgroeid... De moeder van mijn paard was ongeveer 1,74 en de vader was een ukje van 1,60. Kwpn x fries. Ze meet nu 1,64 en toen ik haar kocht ( 2,5 jaar ) was ze 1,58...
Laatst bijgewerkt door Melvern op 25-11-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:40

Hij is nog maar 2.5 jaar en dan zou ik me echt geen zorgen over maken, dat is heel normaal op deze leeftijd.

Dat komt goed, en wat een mooi dier zeg.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:22

Dankje voor de reacties, het lijkt of dat hij ook al iets is bijgetrokken. Op die foto had hij nogal een helse dag achter de rug :D
Volgens het meten met het touwtje groeit hij idd nog een cm of 5, ben benieuwd! Zou mooi zijn!

Wat ik precies met hem ga doen weet ik nog niet :D

deze foto is van een week terug, ziet hij er al wat beter uit
Afbeelding

michele87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:22

is ze nog gezond?