Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

MarliesV schreef:Heb je les met je pony? En hoe vaak rijden jullie?
Zo te horen kent je pony de basis maar moet hij nog veel leren. In deze tijd van het jaar zijn veel paarden wat frisser en voorwaardser. Dat wordt blijkbaar bij jou pony versterkt door andere paarden bij in de bak.
Les nemen is natuurlijk belangrijk. Kijk of je dat samen met iemand kan doen zodat je dus ook een ander paard bij in de bak hebt en je dus direct ook aan die problemen kan werken.
Verder zou je zelf een stapje terug kunnen doen qua rijden. Dus als je paard erg druk wordt alleen gaan stappen in de bak, rustig blijven, braaf stappen en niet gaan draven. Gaat dit goed dan stoppen en de volgende keer hetzelfde weer. Evt. een lange zijde aandraven, terug nemen, weer rust en dit zo langzaam uitbouwen.
Je paard moet leren ook op jou te letten als er andere paarden bij zijn. Jij moet leren de leiding te nemen en hem te vertellen wat hij moet en mag en niet mag. Daar zul je wat hulp goed bij kunnen gebruiken.

Remy schreef:Deze combinatie is hetzelfde als mijn dochter toen ze echt met haar haflinger aan de slag ging. Zij was 12, hij 3,5 jaar. Omdat ik heel goed weet hoe fout dat kan gaan (zie Janouk: groen+groen=bont en blauw) heb ik voor goede begeleiding in de vorm van goede instructie gezorgd. Ook heb ik hem zelf regelmatig gereden. Ze zijn nu twee jaar verder en het gaat super goed, maar er zijn veel momenten geweest dat ze het echt niet zonder goede begeleiding had gered. Daarentegen is het echt geweldig om te zien wat die twee samen geleerd hebben en nog dagelijks bijleren.
Dus mijn advies: zoek een goede instructrice, dit ga je niet alleen redden.