probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:22

Hoi bokkers!

ik zit met een probleem. mijn pony is heel druk en soms gewoon niet te berijden als er andere paarden bij zijn. dan gaat hij alles het omgekeerde doen. hij is een haflinger van 4 jaar (nog erg jong).
hoe kan ik hem rustiger maken? want dan verheug ik me op lekker een uurtje rijden in de bak en dan wordt het een uurtje knokken en dan weer teleurgesteld naar huis. ik ben zelf nog maar 12 jaar en heb 3 jaar ervaring. (gelieve geen commentaar hier ) maar ik had gewoon de klik met hem.
nu ga ik dus altijd als het rijden nii meer lukt zonder zadel in de roundpen een beetje rondstappen en draven. want er mag maar een persoon tegelijk in, dus daar loop ik nooit risico dat ik moet stoppen omdat het te druk voor het wordt.

ik hoop op veel reacties!
ps, hij is wel ruin.
Laatst bijgewerkt door loveNappi op 04-11-12 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:28

Ik zou een ervaren instructeur zoeken.
Je verhaal komt niet over alsof je er veel verstand van hebt.

Diertje is jong dus is het logisch als het afgeleid is.
En lomp vind ik een lompe benaming van jou.
Je bent blijkbaar niet duidelijk in je hulpen, anders gaat hij niet het tegenovergestelde doen van wat jij wil.

Dus vooral met een jong dier, neem les.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:29

Hoeveel krachtvoer krijgt je pony? Dat is bij Haflingers vaak het probleem. Ze hebben weinig nodig en veel krachtvoer maakt ze '
vervelend' .
je kan proberen voorlopig even alleen een handje voer te geven en voor de rest ruim hooi en water. Kijken of hij daar rustiger van wordt.
Verder is het een jong paard en geldt voor alle jonge paarden dat ze nog heeeeeeeeel veel moeten leren. en jij moet ook nog veel leren. Samen moeten jullie een team worden, waarbij hij leert om op jou te vertrouwen.

loveNappi

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:41

bedankt voor je reactie janouk. hij krijgt eigenlijk geen krachtvoer. hij staat 24 uur in de wei. en ze krijgen nu voor de eerste week hooi bijgevoerd.
dus ik denk nii dat het daar aan ligt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:45

nee, dan ligt het niet aan het voer :D
Het beestje is nog onervaren en jij ook.
Er is een spreekwoord voor: groen (beginnende ruiter) plus groen (beginnend paard) wordt blauw. (blauwe plekken).
Het inrijden en alles aanleren van een paard is iets heel anders dan een ervaren paard rijden.

Je zal een paar stappen terug moeten en deskundige hulp moeten zoeken. Een instructeur die jullie samen op weg kan helpen.
Jullie komen er vast wel, maar je moet geduld hebben en heel consequent zijn.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:45

ik denk dat je pony duidelijkheid nodig heeft een 4 jarige is een puber en dus moet die duidelijkheid hebben. Doorzetten dus maar wel met begeleiding die jou kan helpen meer duidelijkheid te geven aan je paard.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:38

bedankt allemaal!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:43

Heb je les met je pony? En hoe vaak rijden jullie?

Zo te horen kent je pony de basis maar moet hij nog veel leren. In deze tijd van het jaar zijn veel paarden wat frisser en voorwaardser. Dat wordt blijkbaar bij jou pony versterkt door andere paarden bij in de bak.

Les nemen is natuurlijk belangrijk. Kijk of je dat samen met iemand kan doen zodat je dus ook een ander paard bij in de bak hebt en je dus direct ook aan die problemen kan werken.

Verder zou je zelf een stapje terug kunnen doen qua rijden. Dus als je paard erg druk wordt alleen gaan stappen in de bak, rustig blijven, braaf stappen en niet gaan draven. Gaat dit goed dan stoppen en de volgende keer hetzelfde weer. Evt. een lange zijde aandraven, terug nemen, weer rust en dit zo langzaam uitbouwen.

Je paard moet leren ook op jou te letten als er andere paarden bij zijn. Jij moet leren de leiding te nemen en hem te vertellen wat hij moet en mag en niet mag. Daar zul je wat hulp goed bij kunnen gebruiken.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:45

Ik dacht ook meteen aan voer maar dat is dus al uitgesloten.
Als ik je verhaal zo lees denk ik aan puberteit en dat je hem overvraagt.
Sorry,een uur rijden met een 4 jarige?!
Is het enige wat je doet rijden?
Longeer je hem weleens?
Ik ben mijn 5jarige aan het beleren en ik rij maar 1 a 2 keer per week,ongeveer een half uur a 3 kwartier.
Je kunt beter een halfuurtje goed rijden dan een uur maar een beetje aankloten ;)
Als ik jou was zou ik hem dus meer gaan longeren(een halfuurtje) met veel overgangen zodat hij zijn aandacht bij je moet houden :)
Ook zou ik met het rijden les gaan nemen zodat julie samen leren hoe je correct moet rijden en hoe je die "geintjes" kan oplossen en zelfs voorkomen.
1 uur rijden is echt veeeeel te veel voor zo'n jong koppie dus doe dat voorlopig niet meer :)

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:41

ik rijd geen uur, dat is veel te vermoeiend voor ons allebei, maar ik longeer hem eigenlijk meestal vor het rijden ff, gewoon rondjes stappen en een beetje draven. verder bedankt voor je advies.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:44

Goede instructeur zoeken en het advies van Janouk ter harte nemen.

Die van mij is een draak geweest van zijn 4,5 tot zijn 8e en werd toen pas erg braaf.
Dus ik zou zeggen succes.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:55

MarliesV schreef:
Heb je les met je pony? En hoe vaak rijden jullie?

Zo te horen kent je pony de basis maar moet hij nog veel leren. In deze tijd van het jaar zijn veel paarden wat frisser en voorwaardser. Dat wordt blijkbaar bij jou pony versterkt door andere paarden bij in de bak.

Les nemen is natuurlijk belangrijk. Kijk of je dat samen met iemand kan doen zodat je dus ook een ander paard bij in de bak hebt en je dus direct ook aan die problemen kan werken.

Verder zou je zelf een stapje terug kunnen doen qua rijden. Dus als je paard erg druk wordt alleen gaan stappen in de bak, rustig blijven, braaf stappen en niet gaan draven. Gaat dit goed dan stoppen en de volgende keer hetzelfde weer. Evt. een lange zijde aandraven, terug nemen, weer rust en dit zo langzaam uitbouwen.

Je paard moet leren ook op jou te letten als er andere paarden bij zijn. Jij moet leren de leiding te nemen en hem te vertellen wat hij moet en mag en niet mag. Daar zul je wat hulp goed bij kunnen gebruiken.

Mijn ervaring is juist dat ze met alleen maar stappen veel opgefokter worden. Er zit drukte in dat lijf wat eruit moet. Wanneer die van mij zo druk reageert op andere paarden (ook een haflinger, maar wel ouder) dan laat ik haar juist even een paar rondjes met langere teugel lekker door draven.
Ik zet haar niet direct aan het werk, ook al wordt vaak beweerd dat je dit wel moet doen om zo de aandacht bij jou te houden. Het is bij die van mij juist de combinatie het werk moeilijk vinden (ik heb haar nog maar kort en ze is nooit lekker doorgereden) en daarnaast de afleiding van andere paarden wat ze reuze interessant en een beetje spannend vindt.
Maar nogmaals, dat is mijn ervaring. Wellicht heb je er iets aan.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:22

Hey
Staat jouw pony alleen of met andere pony's /paarden. Mijn haf ( ook vier jaar ) was op vorige pension waar hij ( volgens mijn idee ) te lang op stal moest staan ook stierlijk vervelend als ik iets met hem wilde doen. Nu sta ik op een scharrelstal waar hij naar binnen en buiten kan, en lekker spelen met soortgenoten. Hij is nu super braaf en hoef hem niet eens vast te zetten om te borstelen of op te zadelen. Misschien kan hij overdag zijn energie niet kwijt omdat hij geen soortgenoot heeft om mee te spelen?

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:17

hij staat 24 uur buiten in een wei van 7 hectare met ong 20 paarden.
hij heeft veel andere ponys waar hij dan ook vaak mee speelt.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:27

Deze combinatie is hetzelfde als mijn dochter toen ze echt met haar haflinger aan de slag ging. Zij was 12, hij 3,5 jaar. Omdat ik heel goed weet hoe fout dat kan gaan (zie Janouk: groen+groen=bont en blauw) heb ik voor goede begeleiding in de vorm van goede instructie gezorgd. Ook heb ik hem zelf regelmatig gereden. Ze zijn nu twee jaar verder en het gaat super goed, maar er zijn veel momenten geweest dat ze het echt niet zonder goede begeleiding had gered. Daarentegen is het echt geweldig om te zien wat die twee samen geleerd hebben en nog dagelijks bijleren.

Dus mijn advies: zoek een goede instructrice, dit ga je niet alleen redden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:30

Amen

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:38

bedankt allemaal, het gaat nu al een stuk beter en ij is al stukken braver met andere paarden. ik had op de manege op een hele lastige pony gereden die echt heel irritant reed. toen ik weer naar mijn pony toe ging merkte ik dat als ik mij gewoon wat meer ontspan het al stukken beter gaat.
ik kon mij die keer dan ook voledig ontspannen en alles lukte gewoon! toch bedankt voor het advies!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:52

pubergedrag.
als je hem eerst eens longeert is dat een idee.

wij hebben ook zo draak.. onze dochter is 10 onze pony is ruim 4
en hij had er een handje van te gaan trekken bij haar.
maar we zijn inmiddels zo ver dat hij het bijna nooit meer doet.
en zie ik dat hij respect voor haar heeft... opgeven deed ze bijna nooit..
ze rijd veel figuren met hem overgangen dat hij dus constant bezig is en niet met wat anders. rondjes rijden gaat vervelen.

veel afwisselt werk vinden ze hartstikke leuk
longeren
lange lijnen
ander grond werk.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:57

Remy schreef:
Deze combinatie is hetzelfde als mijn dochter toen ze echt met haar haflinger aan de slag ging. Zij was 12, hij 3,5 jaar. Omdat ik heel goed weet hoe fout dat kan gaan (zie Janouk: groen+groen=bont en blauw) heb ik voor goede begeleiding in de vorm van goede instructie gezorgd. Ook heb ik hem zelf regelmatig gereden. Ze zijn nu twee jaar verder en het gaat super goed, maar er zijn veel momenten geweest dat ze het echt niet zonder goede begeleiding had gered. Daarentegen is het echt geweldig om te zien wat die twee samen geleerd hebben en nog dagelijks bijleren.

Dus mijn advies: zoek een goede instructrice, dit ga je niet alleen redden.

gelijk..doen wij nu ook zo..
ze zijn gewoon beide jong
haf is lekker krachtig ja en met een licht gewicht iemand er op kunnen ze van alles uitvreten

hij word 2 dagen in de week bijgereden door volwassenen.
ze rijd hem zelf 1 a 2 keer in de week waarvan 1 keer les
doen longeerwerk
of lange lijnen
bij beter weer staat hij ingespannen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:01

Mijn eerste vraag als ik dit lees: heb je les?
Tweede vraag: hoe vaak per week rijd je hem? Want als je hem bijv. maar 2x per week rijdt,vindt ik het niet raar dat ie gek wordt. dan moet ie de energie gewoon kwijt!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:27

hij wordt nu 4 tot 6 keer per week gereden door mij en mijn bijrijdster.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:59

je moet afwisselt werk gaan doen...
de mijne gaat ook echt klooien als hij alleen maar in een bak rijd...

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 20:18

oke, bedankt!

samfrancoise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:26

Ik zou een ervaren instructeur zoeken