Andalusier en springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chimene15

Andalusier en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:38

heeey,

ik vindt andalusiers heel mooie paarden.
maar ik hou ook van springen.
en ik weet ze kunnen springen daar gaat het niet om.

maar, een vriendin zei dat ze voor dressuur zijn(is ook zo) en als je gaat springen dat je de hele rug kapot maakt... is dat zo?

xxx

troi

Re: Andalusier en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:48

Welnee, paard is paard. Bij goede training kan elk ras springen, niet allemaal even goed natuurlijk.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:50

troi schreef:
Welnee, paard is paard. Bij goede training kan elk ras springen, niet allemaal even goed natuurlijk.

oke vondt het ook een raar verhaal haha maarjaa je weet maar nooit he!

maar bedankt!

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:52

Ik heb een halve andalusiër (PRE) telt dat ook?
Toen ik haar 5 jaar geleden kreeg kon ze echt voor geen meter springen en we kwamen er overheen maar je moest niet kijken hoe :') xd. Maar na veel trainen gaat het nu super en we springen nu succesvol L en komend seizoen M *\o/*

(Zie topics in mijn profiel en dan Knhs kamp (oud topic) daar zie je wat springfoto's) :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:00

Het is ook wel verschillend per type. Mijn 3 1/2 jarige hengst zie ik het niet zo snel doen, maar mijn 20-jarige fokmerrie springt gerust over een hek, met daarachter nog een kruiwagen, heen! :oo Zij vererft het want ook alledrie haar kids kunnen super springen!

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:35

lovecortana schreef:
Ik heb een halve andalusiër (PRE) telt dat ook?
Toen ik haar 5 jaar geleden kreeg kon ze echt voor geen meter springen en we kwamen er overheen maar je moest niet kijken hoe :') xd. Maar na veel trainen gaat het nu super en we springen nu succesvol L en komend seizoen M *\o/*

(Zie topics in mijn profiel en dan Knhs kamp (oud topic) daar zie je wat springfoto's) :)

super-gaaf!! :D

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:36

gitje65 schreef:
Het is ook wel verschillend per type. Mijn 3 1/2 jarige hengst zie ik het niet zo snel doen, maar mijn 20-jarige fokmerrie springt gerust over een hek, met daarachter nog een kruiwagen, heen! :oo Zij vererft het want ook alledrie haar kids kunnen super springen!

oke :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:39

Ik heb zelf een volbloed Anda en die springt hoor! En goed ook. Ze kunnen het prima. Je moet er niet mee naar de olympische spelen willen, want daar is een echte barok niet op gebouwd, maar hij doet het verder erg goed. En bij ons op de club springt er 1 met een anda mee in de eventing sport en Z-springen. Dus ook in de Anda's zijn ook meer springgefokte paarden. 't Is maar net wat je wil. :j Die zit volgens mij nu in het Rabo talentenplan.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:59

idefix4 schreef:
Ik heb zelf een volbloed Anda en die springt hoor! En goed ook. Ze kunnen het prima. Je moet er niet mee naar de olympische spelen willen, want daar is een echte barok niet op gebouwd, maar hij doet het verder erg goed. En bij ons op de club springt er 1 met een anda mee in de eventing sport en Z-springen. Dus ook in de Anda's zijn ook meer springgefokte paarden. 't Is maar net wat je wil. :j Die zit volgens mij nu in het Rabo talentenplan.

wow oke cool :D

dus er beschadigt niks aan rugwervels/spieren?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:44

Hoezo dat?

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:02

gitje65 schreef:
Hoezo dat?

nou ik had het met een vriendin erover
en die zei neeeee moet je niet doen je beschdigt de hele rug enz.
dus ik gelijk teleurgesteld
maar nu blijkt het niet zo *\o/*

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:03

En als ik een anda koop
hoe kan ik die goed leren springen kan iemand mij dat ff uitleggen?

thanks

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:36

springles nemen en niet alles zelf gaan uitproberen als je geen ervaring :) hebt...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:46

die van mij is voor de helft anda en andere helft kwpn tuiger met hackney bloed. als veule sprong hij voor de lol over een gote kuilpak heen. hij vond het leuk en kwam er ook auper over heen zonder te struikelen. (nadat ik het gezien had ben ik hem wel gaan stoppen, ik wil niet dat hij ineens struikeld en daardoor nooit meer wil springen)

en nu spingt hij nog steeds voo de lol over sraadjea en ijzeren hekken.. hij staat net 1 dag binnen, ik hoop dat hij wel in zijn boks blijft XD

dus een anda kan prima springen, maar als je hoog in de sport wil ijden weet ik niet of een anda zo hoog kan komen in het sport met apringen. daar heb ik geen ervaring mee.
maar zolang het beestje het leuk vind en kan zou ik het zeker doen :-)

nou aucces!
en antwoors op je vraag: als je gaat spingen doe dit dan met een begeleider (instructeur) die kan je daarin meehelpen, zo leert jou paard en jezelf biet zomaar verkeerde dingen aan.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:54

lovecortana schreef:
springles nemen en niet alles zelf gaan uitproberen als je geen ervaring :) hebt...

dankje wel

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:55

Arashah schreef:
die van mij is voor de helft anda en andere helft kwpn tuiger met hackney bloed. als veule sprong hij voor de lol over een gote kuilpak heen. hij vond het leuk en kwam er ook auper over heen zonder te struikelen. (nadat ik het gezien had ben ik hem wel gaan stoppen, ik wil niet dat hij ineens struikeld en daardoor nooit meer wil springen)

en nu spingt hij nog steeds voo de lol over sraadjea en ijzeren hekken.. hij staat net 1 dag binnen, ik hoop dat hij wel in zijn boks blijft XD

dus een anda kan prima springen, maar als je hoog in de sport wil ijden weet ik niet of een anda zo hoog kan komen in het sport met apringen. daar heb ik geen ervaring mee.
maar zolang het beestje het leuk vind en kan zou ik het zeker doen :-)

nou aucces!
en antwoors op je vraag: als je gaat spingen doe dit dan met een begeleider (instructeur) die kan je daarin meehelpen, zo leert jou paard en jezelf biet zomaar verkeerde dingen aan.

dankjewelllll :o

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:55

Er zijn uitzonderingen maar de meeste PRE's zijn niet gefokt om te springen maar eerder voor dressuur voor de kar of voor veehoeden. Dat wil niet zeggen dat ze het niet zouden kunnen of dat ze er blessures door zouden krijgen maar rastypisch zijn ze er niet op gebouwd door hun korter ruggetjes
Ik zou gewoon zoeken naar een PRE of kruising die al goed gereden is en waarmee de verkopers een goede sprong kunnen laten zien. Succes en hopelijk vind je je droompaard waarmee je heerlijk kunt springen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:59

ieder paard kan wel een beetje springen.Als je echt op hoog nivo wilt gaan springen is het verstandig een springgefokt paard te kopen.
Springen kan geen kwaad,1x per week op een goede bodem met een paard wat is uitgeroeit.
En dan is het niet zozeer de rug waar je je zorgen om moet maken maar de pezen en straalbenen van de voorbenen,die krijgen het het zwaarst te verduren.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:12

ik heb ook een andalusier. die kan zeker wel goed springen...alleen ze moet nog echt de goede spring technieken doorkrijgen. maar ze gaat hard vooruit ;)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:54

Ik heb 4 leerlingen die springen met hun PRE's en die springen stuk voor stuk prima, eentje start op wedstrijd zelfs 1.20m! En een PRE die ik voorheen reed start nu cross in Duitsland ;)
Maar als je echt ambities hebt op hoog niveau te gaan springen zou ik toch naar een springgefokt paard op zoek gaan.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:01

ik spring ook gewoon met me andalusier... hij vind het leuk dus oed zo toch !:D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:08

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:07

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:08

Thanks iedereen :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:12

Ik heb een tinker ( die nou ook niet echt gebouwd zijn om te springen) maar spring er wel mee,
nou niet zo'n hoge hindernissen maar dat hoeft voor mij niet :)

ook laat ik der vaak vrijspringen, zo zie ik dat haar techniek al heel wat verbeterd is

succes!