Er breken veel Balou's door momenteel (malin baryard - baltimore / Gym's Balzaci / Baloubetta du Soleil ...)
Hij is populair in nederland, België en Duitsland en er zijn ook wel een heleboel nakomelingen van hem. Op youtube vind je ontzettend veel particulier of professioneelgefokte Balou nakomelingen. Volgens de meeste vererft hij de kwaliteiten van Baloubet du rouet, met een betere instelling en een iets betere techniek, al zal hij misschien wat aan vermogen moeten toegeven tov zijn vader.
Mijn persoonlijke ervaring met hem is erg goed. Heb zelf een Balou wat ik tot hiertoe ons best gefokte paard vind (ondertussen 5jaar).
Ondertussen is het een ster, prok, IBOP merrie en dit jaar zullen we met haar naar de centrale keuring gaan id hoop haar Elite te krijgen.
Ze heeft vorig jaar als (relatief groene) 4jarige het Belgisch Kampioenschap gelopen, na selectie, waar ze ontzettend veel instelling toonde (3 dagen 30°), heel veel 'hart' en héél voorzichtig sprong met veel vermogen, ongeacht dat ze heel nuchter is, heeft ze wel veel bloed en is ze toch best sensibel op de ruiter. Je moet bv niet zo maar je been naar achteren gooien, anderzijds is ze nooit kijkerig of bang en kan je ze gerust een uurtje lange teugel in bos gaan wandelen.
Ze zou wat soepeler in haar lijf mogen zijn en dus iets minder sensibel op de ruiter, maar dat kan beide zeker van moederskant komen. Momenteel is ze drachtig van numero uno en dan gaan we écht met haar aan de slag, daar we denken dat het een heel best paard gaat worden.
Er zijn best wat Balou's in onze buurt en het zijn meestal mooie (soms wat groffe) paarden met goede bewegingen, veel techniek, voorzichtigheid en instelling.
Ik heb hem vorig jaar geprobeerd op een merrie om te spoelen, maar dit is niet gelukt, waardoor ik hem dit jaar terug op een van mijn merries zal gebruiken.