Mini shetlander inrijden: Hoe en door wie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Mini shetlander inrijden: Hoe en door wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:24

Ik heb een shetje staan van 85 cm. Zelf ga ik er niet meer opzitten natuurlijk maar ik vroeg me af wie rijd zon uk nu in? Zie vaak topics voorbij komen met een mini shet met een klein kindje van hooguit 8 jaar erop zitten. Laat je deze kids de pony inrijden of hoe pak je dit aan? (Voor ik reacties krijg van begin er niet aan als je niet weet wat je moet doen, heb vele pony's en paarden ingereden maar op een shet pas ik toch zelf echt niet meer, en naar mijn mening niemand boven de 8 jaar past meer op zo'n uk van 85 cm)

Dobel

Re: Mini shetlander inrijden: Hoe en door wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:16

niemand een idee

Mioux

Re: Mini shetlander inrijden: Hoe en door wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:17

Hier heb ik wel eens een mini van 90 cm beleerd :D En nee niet er zelf op gereden, maar ik heb eerst alle andere dinge geleerd zoals hoofdstel, zadel en longeren ermee, en toen heb ik gewoonweg een pop erop gezet.. en erna pas als hij heel erg braaf was een wat ervaren kindje erop laten rijden en ernaast wezen lopen ,toen longeren en toen los

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:18

Ik zie ook wel eens mensen bezig met een pop en zandzakken. Misschien een idee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:19

Tja, dat is een lastige. Een kind van een jaar of 8 is vaak nog niet in staat de knopjes er op te zetten.

Soms vind je stabiele ruitertjes van die leeftijd via vrienden die ook zelf rijden (dus moeders met rijdende dochter/zoon). Ik zou dus eens rondvragen in de buurt of iemand een kind 'ter beschikking' heeft.

Wat is de reden dat je een shet van dit formaat onder het zadel wilt hebben? Je vind er inderdaad slecht een ruitertje voor, zou mennen geen betere optie zijn?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:19

Ik weet niet waar je woont anders wil ik t gerust keer komen helpen hahaha

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:20

MarliesV schreef:
Tja, dat is een lastige. Een kind van een jaar of 8 is vaak nog niet in staat de knopjes er op te zetten.

Soms vind je stabiele ruitertjes van die leeftijd via vrienden die ook zelf rijden (dus moeders met rijdende dochter/zoon). Ik zou dus eens rondvragen in de buurt of iemand een kind 'ter beschikking' heeft.

Wat is de reden dat je een shet van dit formaat onder het zadel wilt hebben? Je vind er inderdaad slecht een ruitertje voor, zou mennen geen betere optie zijn?

Ik denk dat als je hem ment en beleerd, het ook leuk is voor een kindje. Ik wil als mijn zoontje interesse heeft op ten duur toch gaan leren met rijden en misschien eens shetje kopen om voor hem op te leren rijden en mee mennen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:28

Al het grondwerk kun je zelf doen; aan alles laten wennen, zadelmak maken en leren longeren, daarna overpakken op de dubbele lange lijnen (om het stuur, rem en gas met stemhulpen erop te zetten en pony leert dat persoon 'buiten beeld' is). Dan moet er alleen nog gewicht op, maar de hulpen kent ze dan al voor een (groot) deel :) inderdaad eventueel eerst met een pop of zakken zand, goed vastmaken aan het zadel?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:34

Ik ben nu bezig met een pony van rond de 80 cm.
Er is al op gezeten en aan de hand mee gewandeld met een kindje er op, maar had nog geen hoofdstelletje ingehad ofzo.

Ik werk met hem aan de lange teugel zodat hij op stem, teugel en zweephulpen gaat reageren. En we gaan straks met het meisje wat er op moet gaan rijden samen verder. Meisje gaat ook op mijn (brave ervaren) pony's rijden om zelf ook bij te leren.
Ik heb op deze manier al meer pony's 'rij klaar' gemaakt. Verwacht geen wereld nivo, maar gewoon leuk om wat vertrouwd te worden met hun pony. Voordat zulke jonge kinderen echt gaan rijden (richting B nivo) zijn ze toch te groot voor deze maat pony.