HELP me shetlandertje wilt niet eten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiepje

HELP me shetlandertje wilt niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:30

Mijn buurvrouw en ik hebben laatst 3 shetjes van 3/4 maanden gered van de slagt, ze zijn mishandelt en erg bang. Gelukkig wennen ze nu al aardig en troetelen we veel met ze. MAAR, de 2 dames zijn al aardig groot en worden al lekker dik want ze waren best mager hun eten goed, Maar 1 hengste niet hij is klein word veel weg getrapt, en als we hem apart zetten met een bak Slobber eet hij ook niet. Hij eet alleen hooi maar ook niet zo veel. Hij is gezond en heeft verder geen problemen met dingen.... Wat kan ik doen? :( :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:31

Dierenarts geweest?

Anoniem

Re: HELP me shetlandertje wilt niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:32

Tandarts geweest?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:33

Wat dacht je van de dierenarts bellen?

Zijn ze zowiezo gecheckt door een dierenarts?

Daarnaast, 2 merries en een hengstje samen.............. dat is vragen om 1. eerst problemen en 2. ongewenste veulens. Tenminste, mag hopen dat jullie geen veulen willen uit het hengstje en deze merries. Ze zullen vast papierloos zijn en daarnaast is er een héel groot overschot aan shetten die daarom júist bij de slacht belanden....

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:35

Dierenarts en Tandarts sowieso even laten komen voor een algehele check.
En ik ga ook mee met Joyciej

hiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:38

De shets zijn gezond en naar VA geweest, en ze moesten naar de slagt omdat de vorige eigenaar de kleur niet mooi vond, ik heb geprobeerd het hengste apard te zetten maar ze raken dan alle 3 in paniek want ze staan al vanaf klein samen, en ze zijn in een korte tijd mishandelt en naar bij slagt gestaan en dan weer een andere plaats dus willen ze rust geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:40

Je hebt 2 merries en 1 hengst samen staan :?

Hengst eerst laten castreren en misschien is er dan meer rust in de hengst.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:41

je hebt ze misschien toen na laten kijken maar er kan nu altijd wat zijn wat toen nog niet was.. dus toch DA maar ff late komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:41

Castreren dan, je krijgt geen veulentjes en ze kunnen gewoon bij elkaar in.
Ik zou gewoon even de dierenarts laten komen. Hoe veel dagen eet hij al niet meer?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:42

Ze zijn pas 3/4 maanden oud ?

Mischien kent de hengst gewoon niks aan vast voer ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:42

En wie gaat dat allemaal betalen ??
Veearts, tandarts, het zijn nog veulens als ik het goed begrijp ??

Een jong paardje eet nog niet alles.
Bijvoorbeeld mijn twee Tinker veulens laten de peentjes nog liggen.

Zolang de shetjes goed ontwormd zijn en goed hooi krijgen zou ik mij voorlopig geen zorgen maken.

Maar om goede gezonde shetjes te krijgen.
Geen slobber geven maar een kwart schepje podogrow 3 of een andere enter, jaarlingen brok van een goed merk.

hiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:46

Ja we willen hem castreren, en hoelang hij al niet meer eet weten we niet, ze staan net een weekje, of ze daar voor aten geen idee. Tandarts zijn we nog niet geweest. Dat zal ik dna ook wel doen. Maar ze hebben een giga stal waar ruim 6 shets zonder enige gebrek ana ruimte kunnen staan en liggen. we willen daar weer 3 aparte stallejes in bouwen en ze daar dan in voederen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:46

Overigens zou ik ook zorgen voor een ouder paard erbij; 3 zulke jonge veulens bij elkaar hebben opvoeding nodig. Dat geeft ook meer rust ;)

Staan de pony's nu gewoon hele dagen op stal?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:49

Hoe oud zijn ze nu precies dan? Castreren als hij niet goed in zijn velletje zit is geen optie. Heb je nog andere paardjes? Zijn er andere opties om hem apart te zetten met een ander vriendje? of met maar 1 merrietje? zodat je het wedijveren kwijt bent tussen de dames.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:53

vuurneon schreef:
Overigens zou ik ook zorgen voor een ouder paard erbij; 3 zulke jonge veulens bij elkaar hebben opvoeding nodig. Dat geeft ook meer rust ;)

Staan de pony's nu gewoon hele dagen op stal?

Ja hoor daar gaan we weer.

Een ouder paardje trapt die jonge dingen de hoek in.

De vraag van TS was een voedsel opname probleem. :7

Maar er zijn zat oudere paarden te redden van de slacht, dus vuurneon, gooi je stallen en weides vol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:55

Wow ariebren; wat knap dat je precies mijn intentie van die vraag kon lezen, daar ging mij het totaal niet om :+

Ouder paard erbij als de ruimte er is natuurlijk; in de wei of andere lokatie misschien. Wie weet als er meer gras bij komt, dat de voedselinname verbeterd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-11-12 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

hiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:56

Er lopen nog 3 grote shets maar d2 er van vinden het leuk om te jagen achter de kleintjes. De ander heeft helemaal niks met de kleintjes. We zitten ook te kijken voor een ander vriendje voor het kleine mannetje. Dus zijn al druk naar oplossingen aan het zoeken, maar had deze site al is gezien en dagt misschien hebben ze hier nog wat tips enzoo voor me

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:58

Er staan dus 6 Shetjes bij elkaar nu? Voeren jullie wel op veel plekken in die stal?

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:00

Ons shetveulen wilde ook niet eten. Die hebben we gevoerd met veulenbrok met warm water tot pap, een soort brinta. Eerst met de vinger steeds een beetje in zijn mond gedaan en daarna vanaf een lepel. En ondertussen eet hij zelf uit de pan. Maar die blijft wel de hele dag bij hem staan, hij doet er een paar uur over om hem leeg te eten. Dat maakt het voor jou wel lastiger. Ons veulen is 5 maanden nu (van half mei).

Overigens schrijf je slacht met ch, niet met een g. Probeer op je spelling te letten, dat maakt je tekst veel leesbaarder.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:11

okee opdelen in groepjes lijkt me. die 2 die jagen bij elkaar, het hengstje en 1 van de minimerries of de andere overgebleven oudere shet, en dan de laatste 2.
Als je het hengstje met 1 van de jonge merries samendoet is het vertrouwd lijkt me. Als je hem met de lievere oudere doet moet hij daar weer aan wennen. moeilijke keuze, maar wel 1 die je moet maken lijkt me.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:25

Als ik het goed begrijp zijn ze alle 3 nagekeken door de DA en die heeft ze gezond verklaard? Gewoon even diezelfde DA bellen om te vragen wat de beste oplossing is (hoewel de oplossing, van het papje, van Mizora ook goed lijkt).
Verder lijkt het me het best om de 3 jonkies eerst eens een maandje of 3 samen te laten staan met voldoende ruimte om op verschillende plaatsen te (hooi/voordroog) eten, iig zonder de oudere shetjes, zodat ze even tot rust kunnen komen (daarna kun je verder kijken)

hiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:10

De grote shets kunnen niet bij de veulens, en dat van die soort brinta dat Mizora zei ga ik denk proberen.

hiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:24

Ik ga het 1 en ander proberen en doen! Dank jullie wel zoiezo voor tips en opmerkingen enzoo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:25

Succes! :) ik hoop dat het goed gaat :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:27

Arm klein ding hopen dat het snel beter gaat :(