Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dus zonder stamboekpapieren maar alleen geregistreerd. 
Citaat:EEN PASPOORT AANVRAGEN NA GEBOORTE IN NEDERLAND
Binnen zes maanden na de geboorte van het veulen vraagt u een paspoort aan bij het stamboek waar het dier geregistreerd is.
Als het veulen niet bij een stamboek geregistreerd is, dan vraagt u het paspoort aan bij een stamboek naar keuze of de KNHS.
Uiterlijk zeven dagen nadat de transponder is ingebracht, dient u het ingevulde formulier in bij de instantie waar u het paspoort hebt aangevraagd. Als het formulier door de paardenpaspoortconsulent is meegenomen, heeft u aan deze verplichting voldaan.
Na 1 januari 2010 krijgen paarden ouder dan zes maanden die nog geen paspoort hebben, een paspoort met beperkingen. Deze paarden mogen niet geslacht worden.
Citaat:9 HOE KAN IK EEN PASPOORT AANVRAGEN?
Door contact op te nemen met één van de paspoortuitgevende instanties die vermeld zijn op deze website.
Gaat het om een paard dat bij een stamboek is geregistreerd? Dan vraagt u het paspoort aan bij dat stamboek. Voor paarden die niet bij een stamboek geregistreerd zijn, kunt u een paspoort aanvragen bij een stamboek naar keuze of bij de KNHS.

barbaras schreef:Ik kan hem inderdaad gewoon via het NSPS laten chippen en paspoort af laten geven.
Logisch dat hij zonder afstamming niet opgenomen wordt lijkt mij? Hij is heel lang geleden ergens gedumpt en ik heb hem gekregen van diegene waar hij bij zijn paarden stond. Hij is nooit ergens geweest verder dus ook nooit gechipt. Nu gaan we lekker op pad met hem en wil gewoon dat mijn paarden allemaal gechipt zijn en paspoort hebben. Bedankt voor de reacties!!!
is geen kwestie van willen/niet willen 
wisje72 schreef:Ik lees de opmerking van Evelli en daar schrik ik even van...
Ik heb 2 pony’s staan die hoogstwaarschijnlijk ook niet gechipt zijn.
Vorige eigenaar bleek minder netjes met de beestjes te zijn dan ik dacht. Ik denk dus dat ze niet gechipt zijn.
Ik wilde daar even mee wachten tot de volgende kbs, want zit ff krap.![]()
Nou had ik wel gelezen dat ze niet vervoerd mochten worden, maar geldt dat dus ook al voor een blokje om wandelen???
Omdat je zei: het erf af???
ter identificatie
Citaat:Alle paarden, pony’s en ezels in de Europese Unie die na 1 juli 2009 werden geboren, moesten worden voorzien van een transponder: een chip die in de hals van het dier is ingebracht. Via de transponder wordt het paard eenduidig aan het paspoort gekoppeld. Heeft uw paard geen transponder en/of paspoort? Dan bent u als paardenhouder in overtreding. Voor details zie vraag 27 bij veelgestelde vragen.
Citaat:1 WAAROM MOET IEDER PAARD EEN PASPOORT HEBBEN?
Een paspoort is noodzakelijk voor de identificatie van alle eenhoevigen (een paard, pony, ezel of zebra), dat bevordert de eerlijkheid in de handel en in de sport. Bovendien geeft het inzicht in de medische behandelingen die het dier ondergaan heeft, dat is ter bescherming van de volksgezondheid. En niet te vergeten: als eigenaar geeft u erin aan of het dier wel of niet bestemd is voor de slacht. Dit is belangrijk omdat er voor een ziek paard dat niet bestemd is voor menselijke consumptie een breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar is.
IngridM schreef:Ja wij mensen moeten officieel ook een paspoort/id bij ons hebben, heeft 75% ook niet.
Dus daar zou ik me niets van aantrekken en gewoon lekker gaan wandelen Wisje72.