Toch is het in 99% van de gevallen toch echt de ruiter/menner die het paard zelf dood op de hulpen en/of de zweep maakt.....
Als jij hem vaak of zelfs continue 'bijtikt', dan komt dat ook niet door. Gebruik hem alleen als je hem echt nodig hebt.
TS: zou het kunnen dat jou pony die kindjes min of meer zelf leert 'paardrijden'? Sommige pony's zijn gewoon echt ondeugend en proberen onder het werk uit te komen, maar anderen pikken het niet als ze zomaar een 'tik' krijgen, terwijl kindlief eigenlijk allerlei tegenstrijdige hulpen geeft. De meeste kleine kids zijn namelijk niet de beste ruiters......... en dat geeft niet, maar niet iedere pony is daar voor geschikt.
Zweepgebruik bij het mennen is toch wel meestal wat anders. Voor de wagen is de zweep meer bedoeld als verlenging van je armen, en als onderdeel van je stuur. Pony moet geleerd hebben te 'wijken voor de zweep'. Daarmee voorkom je bijv. ook dat ze zich over de buitenschouder laten wegvallen als ze ergens van schrikken, en jij gaat tegensturen. Een ruiter gebruikt daar z'n benen en zit voor, een menner heeft die hulpen niet, dus moet het met de zweep doen.
Tuurlijk kan je hem ook als voorwaartse hulp gebruiken, maar als je pony daar niet op reageert dan doe je toch zelf vaak wat mis. Als je heel consequent eerst stemhulp geeft 'vooorrrwaartsss drrrrraf!' (of wat dan ook), pony reageert niet, niet snel genoeg of niet goed genoeg dan nog een mondelinge waarschuwing 'dénkk drrr om!!' en toch best een tik met de zweep.
Constant aantikken worden ze dood van.
@ TS: eigenlijk geef ik de pony toch ook wel een beétje gelijk. Dat de kleine meisjes 'middendraf' willen (waarschijnlijk gewoon wat sneller, middendraf is nl. nog niet zo heel eenvoudig) maar hem dan 'een tikje bij geven' klopt imo niet, ik neem aan dat ze ook met zit en been wat proberen of evt. met stemhulp.
Ik ken het niveau van de pony niet en het niveau van de kindjes niet, maar gezien het om een shet en 'kleine meisjes' gaat, vraag ik me af of dat niveau heel hoog ligt. En of je dat soort kindjes wel een zweepje in handen moet geven.........