Geen reactie op zweep (shetlander)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fenna142

Geen reactie op zweep (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:49

Ik heb een Shetlander die haast tot geen reactie toon op de zweep.
Tijdens het rijden loopt hij wel maar heel langzaam willen de kleine meisjes middendraf en geven hem een tikje bij reageert hij op de verkeerde manier.
Namelijk met een bokje. (niet dat de kleintjes eraf vallen hoor).
voor de sulky reageerde hij eerst heel goed maar toen was alles nog nieuw, nu hij het eenmaal kent (lijkt wel alsof hij het saai is gaan vinden)
reageert hij helemaal niet meer op zweep, pas als ik 10x echt heel hard sla. maar dit vind ik heel vervelend om te doen, na 2x goed aantikken moet hij toch een reactie geven.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt ? weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

Ik ben nu zelf heel consequent bezig om het hem proberen aan te leren.
Ook is hij helemaal gezond, laatst nog bij tandarts geweest en helemaal onderzocht.
Met men les heb ik gehad nu een tijdje niet meer omdat ze op werkvakantie is (8weken)

Alsvast bedankt.

dolllepeet

Re: Geen reactie op zweep (shetlander)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:20

ja helaas ken ik het probleem, ik heb een merrie die ook niet goed reageert op de zweep!
kan ook 10x tik geven maar kijkt ze me aan van wat doe je!
ik ga eens kijken of ze anders word als ze in span of tandem beleerd word!
misschien krijgt ze dan meer plezier!
en neem een goede men instructeur/instructrice om mij op weg te helpen met dat probleem!
en misschien helpt afwisseling houden in het werk!
Mocht niks werken zal ik haar niet meer plagen om voor de koets te zetten!
meer weet ik niet te verzinnen dus ga mooi meelezen als je tips krijgt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:52

Toch is het in 99% van de gevallen toch echt de ruiter/menner die het paard zelf dood op de hulpen en/of de zweep maakt.....

Als jij hem vaak of zelfs continue 'bijtikt', dan komt dat ook niet door. Gebruik hem alleen als je hem echt nodig hebt.
TS: zou het kunnen dat jou pony die kindjes min of meer zelf leert 'paardrijden'? Sommige pony's zijn gewoon echt ondeugend en proberen onder het werk uit te komen, maar anderen pikken het niet als ze zomaar een 'tik' krijgen, terwijl kindlief eigenlijk allerlei tegenstrijdige hulpen geeft. De meeste kleine kids zijn namelijk niet de beste ruiters......... en dat geeft niet, maar niet iedere pony is daar voor geschikt.

Zweepgebruik bij het mennen is toch wel meestal wat anders. Voor de wagen is de zweep meer bedoeld als verlenging van je armen, en als onderdeel van je stuur. Pony moet geleerd hebben te 'wijken voor de zweep'. Daarmee voorkom je bijv. ook dat ze zich over de buitenschouder laten wegvallen als ze ergens van schrikken, en jij gaat tegensturen. Een ruiter gebruikt daar z'n benen en zit voor, een menner heeft die hulpen niet, dus moet het met de zweep doen.
Tuurlijk kan je hem ook als voorwaartse hulp gebruiken, maar als je pony daar niet op reageert dan doe je toch zelf vaak wat mis. Als je heel consequent eerst stemhulp geeft 'vooorrrwaartsss drrrrraf!' (of wat dan ook), pony reageert niet, niet snel genoeg of niet goed genoeg dan nog een mondelinge waarschuwing 'dénkk drrr om!!' en toch best een tik met de zweep.

Constant aantikken worden ze dood van.

@ TS: eigenlijk geef ik de pony toch ook wel een beétje gelijk. Dat de kleine meisjes 'middendraf' willen (waarschijnlijk gewoon wat sneller, middendraf is nl. nog niet zo heel eenvoudig) maar hem dan 'een tikje bij geven' klopt imo niet, ik neem aan dat ze ook met zit en been wat proberen of evt. met stemhulp.
Ik ken het niveau van de pony niet en het niveau van de kindjes niet, maar gezien het om een shet en 'kleine meisjes' gaat, vraag ik me af of dat niveau heel hoog ligt. En of je dat soort kindjes wel een zweepje in handen moet geven.........

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:17

Jammer genoeg (hij is heel lief hoor) heb ik de pony zo gekregen, (van mijn ouders). Hij was toen al beleerd onder het zadel, ik heb een bijrijder van 10 en kan best aardig rijden. Kinderen leren er niet op rijden en zijn niet heel klein. Mijn bijrijdertje rijd netjes zit heel stil en stuurt rustig. Het niveau ligt niet hoog gewoon "normaal". Soms eigenwijs gedrag maar dat lost ze gewoon netjes op. Hij reageerde toen ik hem net had tijdens het rijden ook al niet goed op de zweep hulp.

Toen ik hem net beleerde liep hij waarschijnlijk heel goed door omdat het nieuw was. Op stem hulpen reageerd hij wel maar gaat na 6 passen draven weer in stap en dan zeg ik weer drrrrrrraaf! maar dan reageerd hij en gaat weer draven maar dan draaft hij 2 passen en gaat weer stappen en als ik dan nog eens drrrrrrraf zeg reageerd hij niet meer. De zweep hulp als voorwaartse hulp gebruiken dan reageert hij ook niet. Het niveau is niet hoog met mennen omdat hij er nu nog niet lang voorstaat en tot nu toe nog geen dressuur gedaan.

JoyCiej007, bedankt voor je reactie!

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:30

Wat ik er nog wel bij moet zeggen is nu hij een wintervacht (heel dik) veel minder goed luistert. Misschien kan het daar ook mee te maken heeft omdat hij dan minder voelt. Want ik sla er niet!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:31

Doet hij dat met longeren ook? Ik zou zelf terug naar de basis gaan en consequent zijn. Stemhulp = reactie en zo niet dan bijtikken.

Is de pony verder op goed gewicht? Mijn shet was vroeger te dik en viel ook vaak terug in tempo en reageerde ook slecht op de zweep. Toen zij flink was afgevallen had ze veel meer energie en was enkel een stemhulp voldoende.

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:55

Met longeren regeert hij wel nu met zijn wintervacht wel minder. Hij niet te dik nog wel een beetje stevig maar kan nog wel iets slanker.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:02

Ik had ook dat probleem. Ik ben er toen van uit gegaan dat ze niet reageerde door nogal slecht verleden met een zweep, en ik heb een 'wapperstok' gemaakt. (een lichte bezemsteel met plastic zakken aan het eind) Mijn pony vond die heel duidelijk, een combinatie van geluid en beweging. Nu luistert ze bijna volledig op stem. Mijn pony is er wel niet bang voor.

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 20:49

Dat met die plastic zakken is wel een ideetje, maar weet niet hoe hij er op reageert normaal vind hij niks eng..

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:52

Het is gewoon duidelijker, en weinig associatie met een zweep

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:55

ik ben het met capopjekop eens, ik zou meer werk in het longeren steken...

heel veel tempo wisselingen maken, ook overgangen.. je shet moet veel meer leren alert te zijn op je stem en wanneer dat niet gebeurd inderdaad de zweep, consequent zijn en de pony met de aandacht bij jou brengen..

ik denk dat je echt weer terug naar basis moet en hopelijk zo ook je pony enthousiast kan maken,
met longeren bedoel ik voornamelijk dubbel longe, omdat je dan met je handen ook de tempowisselingen ed kan begeleiden..

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:31

mijn 2 1/2 jarige shet hengst heb ik sinds kort aan de longe om klaar te maken 1 keer in de week
en die zit echt zo van huh moet ik lopen als ik tik die is gek liever lui als moe XD