ik vroeg me af waar je precies goed op moet letten als je een Shetlander gaat kopen. We gaan namelijk een Shetlander kopen binnenkort (eerste eigen pony, woehoe!
) maar ik weet niet precies waar ik dan vooral op moet letten..graag reactie!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) maar ik weet niet precies waar ik dan vooral op moet letten..
DeSa schreef:Dan wel bij een goede fokker met liefde voor de pony's. Zijn helaas nog zat mensen die gebreken verzwijgen.
Let iig op dat de tandjes netjes recht op elkaar staan, dat de beentjes goed recht staan, pak ieder hoefje op om te zien dat daar geen narigheid bij zit, controleer de vacht even op luizen, kijk goed dat de pony geen snotneus of prutoogjes heeft, laat hem ook even stappen en los draven. (sommige ponys lijken op het eerste gezicht helemaal goed en gaan na inspanning pas hoesten) en verder.. gebruik je gezond verstand en laat hem lekker staan als je ook maar iets van twijfels hebt.

HermaMaria schreef:Tegen mij werd vooral de na druk gelegd op de papieren, eventueel overbeet, stand van de benen en de vorm van het lichaam.
Naar een fokker gaan is inderdaad ook geen verkeerd idee. Die kennen de pony's vaak goed als ze er aandacht aan geven en kunnen ook advies geven wat bij je zou passen of als je iets specifieks zoekt je helpen met het maken van een keus
jolandje schreef:ik zou eigenlijk ook een pony kopen op een betrouwbaar adres, een goede shetlandfokker met papier, je betaald misschien iets meer maar dan weet je zeker dat je een gezond dier hebt, weet je al wat je wilt? een merrie of hengst? grote of kleine maat? wil je erop rijden of moet hij voor de kar? en wat ik na alle tips nog niet heb gelezen, ik vind het zelf heel belangrijk dat je een klik met het dier hebt, het karakter moet je ook zeker aanstaan