Help hij word vals/opdringerig van eten uit de hand.,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisenpip

Help hij word vals/opdringerig van eten uit de hand.,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 01:21

Ik doe met mijn shetlander vrijheidsdresuur en daarbij geef ik hem dus uit de hand zijn beloning. altijd gezond jaja..
Maar ik merk dat hij bijterig van word, en als hij iets onder de knie heeft en ik wil hem leren het trukje beter uit te voeren verliest hij wel eens zijn geduld en dan bijt hij me vol in me rug. En het gekke dan al voor dat ik de kans krijg boos te worden raakt hij al in paniek ( pony is vroeger mishandeld geweest) ik heb hem 2 weken niks meer uit de hand gegeven en merk dat hij daardoor veel liever word. wat kan ik tegen bijten doen? ik wil graag vrijheidsdresuur blijven doen, maar alleen een klopje of stem helpt bij deze meneer niet..
hoop graag op goede reacties.

alvast super bedankt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:27

Emmer erbij pakken en de brokken daarin geven? Of op de grond gooien en dat hij het daar vanaf moet pakken? (Geen zand dan natuurlijk)

En ja, paarden uit de hand voeren geeft vaak problemen. Wij geven daarom alleen uit een emmer, of héééééél soms een koekje gewoon uit de hand.

Edit; Ik zeg wel brokken, maar weet natuurlijk niet waarmee je beloont. Wij belonen met brok, dus daarom heb ik er brok neergezet, maar een koekje kan natuurlijk ook best in een emmer.

ShauniBef

Re: Help hij word vals/opdringerig van eten uit de hand.,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:31

Niet meer uit de hand voeren.
En een paard hoort sowieso niet te bijten, dus een beetje opvoeding extra kan hij wel gebruiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:10

Mishandeld geweest? Verwend geweest denk ik.
Voer langzaam weglaten ism clicker
En als hij zo gefrustreerd wordt kan je dat eigenlijk alleen op jezelf betrekken, schijnbaar geef je hele tegenstrijdige signalen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:10

Je geeft zelf het antwoord al.

Geen snoepjes/koekjes/beloningen meer geven, al helemaal niet uit de hand.
Paarden worden daar nou eenmaal vaak bijterig/happerig/opdringerig van.

En mishandeld, tsja............ dat wordt wel vaker gezegd ;) echter, paarden die vroeger écht 'mishandeld' zijn, zijn vaak zowiezo een stuk schichtiger en banger in de omgang. Denk niet dat die je zo gauw vol in de rug zullen bijten als zij hun snoepje niet op tijd krijgen.

Daarnaast: als hij aanstalten maakt tot bijten of echt vol in je rug of waar dan ook bijt, geef hem eens een flinke schop terug. Bijten is natuurlijk helemaal uit den boze.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:15

mensen pony is vroeger wel mishandeld ik hem hem namelijk gered van mishandeling en verwaarloosing anders had ik namelijk nooit een shetlander genomen. Helemaal niet een shetlander die van alles mankeert en al 1000de euro's aan kwijt ben.
Ik heb hem al vanaf dat hij 2 jaar was. En je wilt niet weten wat hij veranderd is. Het is een hengst. En opvoeden heb ik hem zeker.
Alleen nooit met slaan of schoppen. tensei hij mij bijt of trapt dan bijt of trap ik terug. Maar hij word daar alleen maar banger van dus gebruikt mijn stem.
Hij is heel gehoorzaak hij loopt ook altijd los als ik met hem buiten ga wandelen.
1 keer roepen en hij staat naast me. Heb hem een beetje opgevoed als een hond zoals volgen wachten op stoep randje.
Hier komen blijven. Bal weg gooien terug brengen heel leuk allemaal.
Maar soms heeft hij momenten dat hij geen zin of gedult heeft en dat word hij bijterig met snoepjes.

Dus niet te snel oordelen alsjeblieft.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:19

Blijkbaar is hij niet bang genoeg, anders laat hij het wel uit zijn hoofd om te bijten, want hij weet dat hij dan een trap krijgt.. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:21

Ik geef direct een tikje tegen de neus als een paard mij bijt en paard moet ook een stap achteruit doen; uit mijn ruimte. Als paard zo onbeleefd is, dan wil ik die niet in mijn persoonlijke ruimte hebben.

Snoep vervangen door de clickertraining.

Je moet consequent zijn, boos worden helpt geen donder :+ gewoon duidelijk en consequent corrigeren.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:23

Hij kent geen grenzen want bij andere paarden stopt hij ook niet zelf niet toen er een tand uit zijn mond te getrapt werd. bleef hij door gaan. of vol gebeten word of wat dan ook... want als hij iets doet wat niet mag raakt hij helemaal in paniek. maar blijft het wel doen, en dan word ik niet eens boos meer want hij schrikt al van zich zelf..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:27

lisenpip schreef:
Hij kent geen grenzen want bij andere paarden stopt hij ook niet zelf niet toen er een tand uit zijn mond te getrapt werd. bleef hij door gaan. of vol gebeten word of wat dan ook... want als hij iets doet wat niet mag raakt hij helemaal in paniek. maar blijft het wel doen, en dan word ik niet eens boos meer want hij schrikt al van zich zelf..

Blijkbaar ben jij niet duidelijk genoeg en als ik dit lees komt het over of het paard in de war raakt van jouw signalen.

Gewoon niets meer uit de hand voeren lijkt mij het simpelste toch?

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:29

nee hoor hij kan het namelijk super goed, en heb het over het algemeen dus niet alleen als ik met hem bezig ben ook als hij iets doen in het land wat niet mag raakt hij in paniek wanneer hij het doet,
of als ik hem zijn eten geef en prongelijk mijn vinger vast heb schrikt hij terwijl ik niet boos word.
ik weet wat ik doe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:30

Als je weet wat je doet, waarom bijt hij je dan en stel je hier een vraag over?

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:31

oke laat maar zitten mensen

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:32

SLOTJE GRAAG

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:33

mijn pony deed dat ook tijdens vrijheiddressuur. (ook een vroeger mishandelde shetlander :P) ik heb hem een commando geleerd dat hij zijn hoofd wegdraaid zodra ik het commando zeg, als hij het doet zeg ik pak en dan mag hij het snoepje/biks pakken. hij wacht nu keurig met z'n hoofd weggedraaid tot ik zeg dat hij het snoepje mag. hij moet weten dat als hij gaat dringen hij het snoepje alleen maar later krijgt.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:38

Ja ik heb nu ook dat ik hem terug heb geleert en dat doe ik als ik naast hem sta en dan naar achter loop met de comando terug. maar soms als ik naast hem sta en achter hem wil dan hij dan hele tijd achter uit loopt. nu heb ik hem geleert dat hij bij het woordje wacht dus gewoon moet wachten dat doet hij super.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:41

Wat een belachelijke reacties inderdaad, kan je reactie goed begrijpen.

Onthoud wel het is wel een beetje shetlander hengst eigen om ineens te bijten/uit te vallen.
Als hij bijt, niet boos worden :) Niet slaan, schoppen of geweld gebruiken, zeker niet gezien hij mishandeld is geweest. Houd hem continue goed in de gaten, op het moment dat hij drukker wordt van vd of gestressed dan stop je. Je negeert hem, haalt diep adem zodat hij ook weer rustig wordt. Pas als hij weer rustig is ga je verder. Als hij toch bijt, of hapt, meteen stoppen waar je mee bezig was en zet hem maar een paar passen in de achteruit. Dit consequent volhouden en élke keer dezelfde correctie geven, dat is namelijk duidelijk voor hem. Houd VD kort, leer hem ook het commando: NIET eten aan en pas aannemen als de clicker gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:42

Maar ts, ben je al wel bezig met de overgang naar de clicker? Dat lijkt mij echt de kortste klap.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:43

fijn dat het goed gaat :) mijn pony is laatst nog geruind, dat scheelt ook een heleboel qua bijten! maar als ik geen merrie had was hij nu nog hengstje hoor ;)

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 17:44

saskiakefie schreef:
Wat een belachelijke reacties inderdaad, kan je reactie goed begrijpen.

Onthoud wel het is wel een beetje shetlander hengst eigen om ineens te bijten/uit te vallen.
Als hij bijt, niet boos worden :) Niet slaan, schoppen of geweld gebruiken, zeker niet gezien hij mishandeld is geweest. Houd hem continue goed in de gaten, op het moment dat hij drukker wordt van vd of gestressed dan stop je. Je negeert hem, haalt diep adem zodat hij ook weer rustig wordt. Pas als hij weer rustig is ga je verder. Als hij toch bijt, of hapt, meteen stoppen waar je mee bezig was en zet hem maar een paar passen in de achteruit. Dit consequent volhouden en élke keer dezelfde correctie geven, dat is namelijk duidelijk voor hem. Houd VD kort, leer hem ook het commando: NIET eten aan en pas aannemen als de clicker gaat.

Super bedankt ga ik toch maar weer de clicker er bij halen.
wat ik ook vaak doe is hem dan aan het hek zetten en weg lopen.
Als hij weer rustig is pak ik hem weer en ga ik weer 2 minuten aan de slag. Elke 2 minuten 5 minuten rust. En daarna weer oppakken.
Dit gaat vrij goed. Maar soms ben ik net te laat en grijpt hij.
En hij doet het vooral met de comando UP om de up te verbeteren..
Ik heb dit al een tijdje gleden met wat het is. En eerst zorgen dat het happen helemaal verweiderd is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:46

Oh nog iets, ik lees ook dat hij het voer wat lomp/grof aanpakt. Je kunt het beste je hand dicht aanbieden en als hij rustig ruikt pas openen, je zult zien dat hij het voer dan ook rustiger aanpakt. Als hij dan alsnog te gestressed het aanpakt, je hand weer sluiten en opnieuw. Dat is allemaal een kwestie van aanleren.
Wat vooral belangrijk is: rust, rust en nog eens rust.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:51

lisenpip schreef:
Super bedankt ga ik toch maar weer de clicker er bij halen.
wat ik ook vaak doe is hem dan aan het hek zetten en weg lopen.
Als hij weer rustig is pak ik hem weer en ga ik weer 2 minuten aan de slag. Elke 2 minuten 5 minuten rust. En daarna weer oppakken.
Dit gaat vrij goed. Maar soms ben ik net te laat en grijpt hij.
En hij doet het vooral met de comando UP om de up te verbeteren..
Ik heb dit al een tijdje gleden met wat het is. En eerst zorgen dat het happen helemaal verweiderd is.

Ik zou hem toch niet vast maken aan het hek, omdat dit tijd kost. De correctie moet DIRECT komen anders begrijpt hij het niet meer. Bovendien kan hij hier ook gefrustreerd door raken, mede omdat hij het niet begrijpt. Het moet leuk blijven en hij zal zelf de link moeten leggen met zijn eigen gedrag. Als je hem negeert en hij gaat 'aan je zitten' om aandacht te trekken, moet je dit ook niet tollereren, op dat moment mag hij namelijk niet in jouw ruimte zijn, zwaai bijv voor je met een halstertouw, niet om hem te raken, maar aan te geven dat hij uit je ruimte moet blijven totdat jij hem toestemming geeft om daarin terug te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:53

Aan het hek vastzetten en weglopen snap een paard niet; timing is cruciaal bij correctie! Een stap achteruit zetten (paard dan he? want jij wijkt geen centimeter natuurlijk) heb ik al eerder aangegeven; weg uit je ruimte.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:54

haha praat je me na? :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:55

Nee hoor, ik heb dat al eerder gezegd. Directe correctie en stap achteruit :) ik had het idee dat de ts niet duidelijk overkwam naar de pony toe.