Ik vraag me af of mijn veulen wel afgespeend is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TLNLSDB

Ik vraag me af of mijn veulen wel afgespeend is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:31

Hallo,

Ik heb een paar maand geleden een merrie veulen van 5mnd oud gekocht.
Toen ik daar kwam om haar te halen stond ze samen met haar moeder in de box.
De verkopers hebben moeder & veulen uit de box gehaald en het veulen in de trailer gezet.
Dat ging niet helemaal zonder verzet maar ze stond er vrij rap in.
Toen ze er éénmaal instond raakte ze wat in paniek en zijn we gaan rijden.

De rit is best prima verlopen.

'S avonds toen we éénmaal thuis aangekomen waren, was ze helemaal bezweet en hebben we haar even in een afgezet stuk land gezet , naast onze merrie 's zodat ze even kon uitrazen & kennismaken.
Ze raakte helemaal in paniek en ging dwars door de draden heen.
( niet richting de merrie 's maar daar waar ze erin gekomen was )
We hebben haar snel weer terug gezet en mijn vriend heeft een extra hekwerk voor de poort gemaakt.

Het veulen heeft vanaf ze bij ons gekomen was tot 3 weken daarna bij onze jonge merrie proberen te drinken, wat de merrie overigens wel toestond maar er weinig te halen viel.
Het veulen bleef de jonge merrie overal aan de voet volgen en heeft al die tijd gehinnikt, écht dag en nacht.
We hebben wel 5 grote waterbakken in het land gezet maar ze begreep er de eerste dagen maar niets van.
Dat gaat nu wel goed.

Maar nu nog wil ze niets tot weinig van ons weten.
Ik heb nu in al die tijd dat ik haar heb alleen heel voorzichtig kunnen aaien, wat overigens wel goed gaat met een hek er tussen maar wanneer we het land opgaan loopt ze van ons weg.
Ze is ook totaal niet nieuwsgierig naar ons.
Ik heb er wel 3uur over gedaan om haar bij me te krijgen zodat ik haar halster af kon doen omdat
ze een grotere nodig had.

Nou is dat op zich niet erg hoor, ik ga een aantal keren per dag het land op om toenadering te zoeken.
Haar aandacht te krijgen of in ieder geval om een poging tot contact te maken.
Het komt ook allemaal wel goed met de tijd maar hierdoor ben ik me wel echt afgaan vragen of dit veulen überhaupt af gespeend is.

We hebben haar wel nog merriebrok gegeven vanaf het moment dat ze bij ons kwam.

Het zou fijn zijn, als iemand voor een beetje opheldering kon zorgen.
En als ik iets verkeerd gedaan heb hoor ik dat natuurlijk ook graag, daar kan ik alleen maar van leren.

Ik heb hiervoor ook twee veulens gehad dus dit is niet mijn eerste ervaring.
Die vertoonden niets van dit gedrag.

Bedankt voor het lezen. :)

Muronia

Re: Ik vraag me af of mijn veulen wel afgespeend is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:38

Dit veulen is waarschijnlijk inderdaad niet afgespeend, voordat ze bij je kwam. Dat is dus bij jullie nu gebeurd. Ik heb ook sinds een paar weken een veulen en heb het afspenen ook zelf moeten regelen. Mijn veulen deed precies hetzelfde, in blinde paniek door de omheining rennen. Wij hebben haar toen 5 dagen op stal gezet, zodat ze tot rust kon komen. Ook veel hinniken en heel zielig, maar ze moest er wel even doorheen. Ze probeerde bij mij (mijn hand) melk te drinken, maar ze hebben het snel genoeg door dat er dan niks komt en ze koos toen vrij snel voor de brokjes.

Waarom geef je trouwens merriebrok? Er zijn speciale veulenbrokjes, waar de nodige stoffen voor veulens in de groei in zit en de brokjes zijn ook veel kleiner dan normale brokken, zodat ze het makkelijker kunnen eten.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:39

was wel een bruuske manier ; zomaar met merrie tot bij trailer komen, dan het veulen in de trailer dwingen...
Ze hadden het veulen beter enkele dagen (of weken) op voorhand apart van de moeder gezet....
Diertje kan zo een trauma hebben opgelopen.....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:44

Zo doen handelaren dat vaak. Was bij de mijne precies netzo. Sneu is het zeker...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:45

dandir schreef:
was wel een bruuske manier ; zomaar met merrie tot bij trailer komen, dan het veulen in de trailer dwingen...
Ze hadden het veulen beter enkele dagen (of weken) op voorhand apart van de moeder gezet....

Hoezo er is maar een manier om af te spenen en dat ik bij mama weghalen. Wel jammer TS dat je het niet wist, dat ze niet al van te voren was afgespeent dan had je je er mischien wat beter op kunnen voorbereiden. En fijn voor het veulen dat de merrie zo lief voor haar is. En ik zou inderdaad veulenbrok gaan voeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:52

dandir schreef:

Ik vind het eigenlijk wel eerlijk, eerlijker dan in een stalletje ernaast, of in het land met een draadje ertussen. Uit het oog, uit het hart...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:27

Er naast zetten geeft vaak nog veel meer stress en ellende. Beter dan direct goed. Daar de moeder erbij liep kan je nagaan dat ze niet afgespeend was dus is apart zetten voor een aantal dagen beter als gelijk in een wei zetten. Vanuit de stal kan je dan langzaam het vertrouwen winnen en zal ze rustiger worden en dan lekker naar buiten als mama is vergeten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:27

Ook hier in de omgeving word het zo erg vaak gedaan. Hup merrie en veulen richting de trailer, veulen erop en merrie weer terug naar stal.

Niet mijn manier maar wel een veel voorkomende manier.

Mijn veulens zijn altijd netjes afgespeend en hebben er nooit problemen mee gehad dat ze ineens zonder moeder verder moesten MAAR ik heb het dan ook wel over merries die gewoon gereden en getraind werden en dus waren mijn veulens er al snel aan gewend dat mams even weg was.

Door de draad vliegen is wel een normale reactie van een veulen dat ineens agespeend is en ook meteen op vreemd terrein met andere mensen/paarden komt te staan. Ook het proberen te drinken bij een van je merries is een normale reactie, dat doen ze per slot van rekening ook bij mams. Mijn hengstveulen van 2011 deed het zelfs nog in de opfok in het begin (bij zijn merrie vriendinnetje, degene waarmee hij naar de opfok gegaan is) maar dat was er na enkele dagen ook wel weer af.

is er geen optie om het veulen eerst op stal te zetten zodat ze aan jouw en de nieuwe situatie kan wennen?
Dit komt wel helemaal goed hoor, zo te lezen krijgt ze aandacht genoeg en moet ze alleen even wennen aan de gehele situatie.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:50

Bedankt voor jullie antwoorden, dat verklaard een hoop. :)

Merriebrok had ik inderdaad geschreven veulenbrok bedoelde ik natuurlijk, sorry!

Ik heb het nu wel duidelijk voor mezelf.

Ik heb er bewust voor gekozen om haar niet op stal te zetten de eerste dag.
De andere paarden lopen ook dag & nacht 24/7 buiten met inloop.
Ik heb voor haar dus ook de deur open gezet zodat ze zelf kon kiezen.
Die stal zit overigens aan de stal van de merrie's vast, dus in de stal konden ze ook nog 'meeten' zeg maar.
En dan had ik niet dat gedoe dat als de andere merrie's uit de stal gingen het land op dat het veulen in paniek raakte en mee wou, Nu kon ze ook gewoon naar buiten net als de anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:48

Abrupt afspenen kan wel, maar dan graag wel met een leeftijdsgenootje of vriendje, niet alleen in een wei gooien.
Dat ze niet hebben gespeend voor je haar ging halen snap ik wel, zolang moeder en kind op hetzelfde erf staan blijven ze ook brullen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:37

hier worden de veulens ook abrupt gespeend,de merrie,s blijven echter wel in het land en de veulens gaan mee naar de trailer en dan zo snel mogelijk weg.
gaat altijd super en zowel merries en veulens zijn er hier altijd na 2 dagen al overheen