shetlander scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:36

Aangezien ik Daantje waarscheinelijk dit jaar ga scheren ,
omdat ik hem toch dagelijk intensief ga trainen ( lopen , fietsen en longeren en lange teugels)
en geen zin heb om zo lang te wachten en te stappen tot hij helemaal weer droog is ( heel lange tijd dus)
wil ik het toch overwegen m zen vacht weg te doen.

-Hebben julie foto's van voor het scheren en na het scheren
-evetuele voor- en nadelen
- en hoeveel grams deken legden julie erop ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:19

wandelen, fietsen, longeren en werk aan de lange teugel is toch niet echt heel erg intensief te noemen?
Je hoeft hem echt niet helemaal droog te stappen als hij zweet. Enkel dat wat meer op adem is gekomen. Is hij dan nog iets nat, maar niet tot op de huid dan heeft hij er echt geen last van als je hem gewoon weer op de wei zet.

Is hij wel wat natter, dan kun je toch even een zweetdeken opgooien, evt. op stal zetten als het regent/sneeuwt en met een half uur of uurtje de deken er weer af halen?

Wat me opvalt is dat veel mensen dan spreken over 'intensief werken' en dan hebben ze het over wandelen, fietsen, lange teugelen en dat soort dingen. Dat is toch niet bepaald heel intensief werken in mijn ogen.

En longeren, dat doe je ook niet langer dan een uur lijkt mij.

Ik heb hier een shetmerrie gehad die altijd zeer intensief voor de wagen liep, óók in de winter. Nooit geschoren. Ze was in de winter dan wel iets sneller buiten adem, dus ik moest dan net wat langer uitstappen om haar weer op adem te krijgen. En tuurlijk zweet ze dan wel, maar dat doen ze in de zomer soms ook wel. Als ze niet tot op de huid nat was maar slechts wat oppervlakkig, ging ze gewoon de wei weer op. En anders even een zweetdeken er op.
Met intensief voor de wagen bedoel ik dan ook echt ritten van 25 km. of langer, die dan op hoog tempo werden gereden ook vaak op zware ondergronden. Beest had ook de conditie van een top-sportpaard, die trainde ik daar bewust op.

Memere

Re: shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:29

neem aan dat het zeker minimum 1u30 dat ik ga lopen of fietsen ermee.
lange teugel ong 30 minuten en longeren 30 -45 minuten.
ook gaat hij binnenkort voor de koets staann.

dus dan lijkt me scheren het beste aangezien het lopen toch bijna elke dag is.

als ik hem dus scheer hoeveel gram moet hij dan op hebben in de winter ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:33

Goed, je hebt blijkbaar de keuze om wel of niet te scheren al lang gemaakt.
Dan lijkt het me ook niet nodig dat je dat hier dan nog gaat vragen? :o?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:35

Heb de vraag duidelijk niet gevraagt of ik hem wel/niet moest scheren.
lees de onderste vraagjes , dat zijn mijn vragen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:22

ik geef je groot gelijk TS, ik heb die van mij ook altijd geschoren als ik doorreed in de winter, vond het vele malen prettiger werken maar moet ook wel zeggen dat ze dan wel op stal stonden.

Nu staan ze buiten en ik wil je wel adviseren om je pony niet helemaal te scheren als hij buiten moet blijven, dan werkt een jachtmodelletje prima.
Mijn pony's die niks uitvoeren scheer ik in december ook, dan alleen een strook langs de luchtpijp, de borst en de singelplek, ze hebben het namelijk veel te warm anders.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 23:36

Hij staat gewoon snachts in dichte stal,
en als het moet dan leg ik er een dekentje op als
hij op dde wei staat.
want momenteel geniet hij nog van het lui leventje,
maar over 2weekjes ga ik grote inkopen doen voor hem
voor meer beweging te geven en toch goede bespiering te geven.
Hoeveel gram legde jij erop?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:16

Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar lees nu in je profiel dat hij van juni 2010 is.
Dan is hij dus net 2 jaar........

longeren op die leeftijd is echt heel slecht, al helemaal zo intensief.........

Nu begrijp ik eigenlijk hélemaal niet waarom je een 2 jarige zou gaan scheren. Laat die jonkies lekker met rust, ga er spelenderwijs wat rustig mee bezig, maar 'intensief trainen' :n

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:19

Als die echt nog zo jong is zou ik er helemaal voorlopig niks mee doen. En ook niet scheren. Iig niet voor de winter. Doe je t na de winter ivm niet goed zn haren verliezen dan begrijp ik t enig zins..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:21

lekker nog een jaartje laten staan en zéker geen 2 jarige scheren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:25

Eleio schreef:
Hij staat gewoon snachts in dichte stal,
en als het moet dan leg ik er een dekentje op als
hij op dde wei staat.
want momenteel geniet hij nog van het lui leventje,
maar over 2weekjes ga ik grote inkopen doen voor hem
voor meer beweging te geven en toch goede bespiering te geven.
Hoeveel gram legde jij erop?

Beweging krijgt hij op de wei wel (neem ik aan)
Goede bespiering..............

Een 2 jarige is nog lang niet uitgegroeid! die bespiering komt later wel, als hij ouder is en wél rustig aan het werk gezet kan worden.

Kijk hier maar eens naar:
Afbeelding

En realiseer je je alsjeblieft dat het echt heel slecht is voor spieren en pezen om zo'n jonkie te longeren. Het lopen in rondjes geeft een hele grote belasting, een té grote belasting op zo'n jonge leeftijd.
En dan ook nog eens 30-45 min. longeren :n |o

Ook om íedere dag aan het werk te gaan met zo'n jong ding, is niet goed. en dan nog zo lang (1,5 uur wandelen/fietsen). Ze zijn dan niet alleen lichamelijk nog lang niet uitgegroeid, maar geestelijk ook niet. Hun concentratievermogen is dan nog niet zo ver ontwikkeld dat ze zich zo lang kunnen concentreren.

Laat het beestje gewoon lekker staan, neem hem een paar keer per week even in handen, leer hem spelenderwijs aan het halstertouw netjes mee lopen bijv. en misschien alvast wat stemcommando's (zéker niet te lang achter elkaar!), is meer dan genoeg op zo'n jonge leeftijd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 06:57

Als hij echt zo jong is ga ik mee met Joyce, de pony's waar ik het over heb waren volwassen en beleerd, het jonge spul wat (toendertijd noodgedwongen) binnen stond had alleen geschoren borstjes.

Je hebt het over 'indien nodig' dekens, hou er rekening mee dat een geschoren pony het echt koud heeft en dus altijd een deken nodig heeft, ook 's nachts en ik had er vaak mijn losstappen en uitstappen een zweetdekentje op, bij hele erge kou zelfs de hele rit.

Lees je eerst even wat uitgebreider in, als het er eenmaal af is kan je het er niet meer aanplakken. Er is al heel wat geschreven over bokt in de jaren dat het bestaat dus laat je gaan met de zoekfunctie.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 07:11

met het longeren is het grotendeels op langste lengte gewoon stappen en af en toe een drafje bijnemen , niet elke dag maar ong 2 keer per week.
de rest is samen lopen en fietsen op rechte stukken op de baan.

en met indien nodig dekens bedoel ik als het bv overdag warm is dat hij dan eventueel gewoon overdag geen deken om heeft.

en het lopen/fietsen word opgebouwd met de dagen en hoort ook veel stappen bij.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:52

ik ga de mijne van de week scheren, maar preventief tegen luis. Dan blijft hij overdag met een dikke deken op stal staan ( en buiten) en in de nacht krijgt hij zijn 300gr deken op en als het kouder wordt, dan gaat daar een onderdeken onder.
Bij mij worden alleen nek, rug en borst geschoren, waar de dikste wollige vacht zit. Hij staat nu ook al in dekens, dus wat dat betreft is het gewoon een kwestie van een extra deken opleggen en zijn nekstuk nu ook.
Ik denk dat er veel nadelen komen kijken bij scheren, veel meer werk en gehannes met dekens, aangezien ze zelf gehee geen controle meer kunnen hebben op hun temp, want ze hebben weinig haar meer om te gebruiken.
Ik zou je aanraden om er heel goed over na te denke hoeveel extra werk het met zich meebrengt ivm dekens etc... wegen de voordelen nog steeds op tegen de nadelen, dan zou ik als ik jouw was even verdiepen in wat voor modelletje het beste bij jouw wensen liggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:58

Waarom nu al trainen? Wacht nog een jaar, wat heb je te verliezen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:03

Mijne scheer ik pas in het voorjaar. Af en toe wil ik nog wel eens wat bij de hals en borst weghalen.

Hij zit nu al weer goed in zijn wintervacht
Af en toe gaat hij mee als handpony of lange lijnen verder maait hij het gras.
Mijn pony is wel 6 een twee jarige zou ik laten staan of er moet een medische reden zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:31

Eleio schreef:
en met indien nodig dekens bedoel ik als het bv overdag warm is dat hij dan eventueel gewoon overdag geen deken om heeft.

Als je een paard in de winter gaat scheren en dan overdag zonder deken zetten dat is vragen om problemen, jij loopt in de winter toch ook niet in je blote kont over straat?
Je pakt zijn jas af dan is het jouw verantwoording dat je hem een andere jas teruggeeft. Dat is ook de reden dat ik niet scheer, ik kan ze niet garanderen dat ze droog blijven onder een deken als ze 24/7 buiten staan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:38

Een tweejarige zou ik lekker laten staan en niet scheren, überhaubt niet zoveel beweging geven wat jij doet := Is helemaal niet goed voor zijn ontwikkeling.
Tuurlijk een keer in de week fietsen en een rondje wandelen (max. half uur) is niet erg, maar zoveel :oo

Over het scheren, ik heb mijn pony's geschoren omdat de één ontzettend last heeft van zijn vacht, krijgt ook geen goede vacht, blijft er niet warm en droog onder. Dus dan heeft ie liever een deken. :j De ander is geschoren omdat hij intensief aan de arbeid staat, met vacht gaat hij dan hijgen, is hij sneller moe, zonder vachtje is hij nog heerlijk in conditie. :j

Maar in jouw geval, niet doen! :n En jezelf wat meer inlezen over de beweging van een 2-jarige.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:21

Eleio schreef:
met het longeren is het grotendeels op langste lengte gewoon stappen en af en toe een drafje bijnemen , niet elke dag maar ong 2 keer per week.
de rest is samen lopen en fietsen op rechte stukken op de baan.

en het lopen/fietsen word opgebouwd met de dagen en hoort ook veel stappen bij.

En toch is dat longeren nog steeds rondjes lopen. en dan volgens jou nog wel 30 tot 45 min. per keer. en dat dan 2x per week. |o
Verder wil je, zo heb je zelf gezegd, 'iedere dag intensief met hem aan het werk'. wandelen en lange teugelen zelfs tot 1,5 uur per keer. |o
Dat moet je gewoon echt niet doen met zo'n jonkie!

Ik zie dat je hem nog niet zolang in bezit hebt. Ook heb je nog een ander jong paard. Als je dan graag met een paard/pony iets wil doen, waarom koop je er dan weer zo'n jonkie bij? Had dan een volwassen pony gekocht, dan had je er meteen mee aan de slag gekund, want dat is wat jij blijkbaar heel erg graag wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:28

Helemaal eens met Joyce, laat dat dier nog even een jaar staan. Af en toe wandelen, laten wennen aan ongewone dingen en basisopvoeding prima, maar 2x per week 30/45 minuten longeren is echt niet goed voor zo'n jonkie. Geestelijk ook niet, ze kunnen zich vaak nog niet zo lang concentreren. Begin als hij 3 is rustig met longeren en bouw dat rustig op, dus ook niet meteen 30/45 minuten, maar eerst eens 10 minuutjes met veel stap. Lange lijnen ook nog lekker mee wachten tot hij wat ouder is en geestelijk meer aan kan. Fietsen zie ik verder geen probleem in.

Als je zoveel stapt als je zelf zegt dan zou het niet echt intensief zijn en is scheren wellicht helemaal niet nodig. Gewoon zorgen dat hij op adem is en de onderste haren droog zijn en dan gewoon de wei weer in. Zo doe ik het al jaren en ik heb nog nooit een zieke pony gehad. Als het waait zet ik ze in de stal met een pluk hooi (deur is altijd open). En anders alleen een streep op de hals en borst scheren, dan kunnen ze de warmte kwijt maar hoeven ze niet perse onder een deken.

dolllepeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:49

ik ben het met JoyCiej007 helemaal mee eens!
als die zo jong is gewoon lekker laten lopen! spelen in de weide met leeft tijds genoten! lekker ravotten!
keertje poetsen en wandelen aan de hand niks mis mee! hoefjes opbeuren!
maar zeker geen trainingen gaan doen! beestje moet eerst mooi vol groeien!
en genieten van de jeugd! werken kunnen ze altijd nog!
plus je brengt het paardje in de problemen met zijn ontwikkeling!
lekker laten staan dus!