Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xxlotjex schreef:hee!
na veel praten met mijn ouders is het eindelijk zo ver: ik mag een shetlander!
nee niet om op te rijden, gewoon om mee te knuffelen, mennen, vrijheidsdressuur, wandelen, dat soort dingen!
De aanschaf betaald mijn moeder, de stalling moet ik zelf betalen.
Nou zit ik alleen wel met een paar vragen.. dit is namelijk onze eerste eigen pony ooit, ook al is het maar een kleintje..;
Moet je ook bij een shetlander een paardenverzekering hebben? en zoja, hoe duur is dat ongeveer?
kan je een pony zomaar bij een groep paarden zetten, of moet je hem eerst heel langzaam laten wennen aan de paarden?
heeft iemand enig idee hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent aan ziektekosten enzo per jaar?
Ik ben echt super blij natuurlijk, maar aan de andere kant ook wel een klein beetje zenuwachtig, want het is wel een hele verantwoordelijkheid! nou heb ik een moeder en een zus die ook helemaal paardengek zijn, dus qua verzorging en aandacht, zal hij niks te kort komen!
En was was jullie ervaring bij jullie eerste eigen pony ? viel het tegen hoeveel het kostte of hoeveel werk het was ?
Weet iemand toevallig nog een redelijk goedkope stal met weiland in de omgeving van leiden? daar ben ik ook nog naar op zoek..
ik moet alleen nog wel even wachten met aanschaffen, want ik ben nu nog aan het revalideren van een gebroken enkel, bijna 3 maanden geleden.. maar, ik dacht, als ik nou zorg dat ik alles al uitgezocht heb voordat ik weer helemaal goed kan lopen, hoef ik dan niet meer te wachten de deal is namelijk; als ik zelf naar de pony toe zou kunnen, gaan we hem kopen! (en natuurlijk als we alles geregeld hebben)
alvast bedankt!
Groetjes,
Lotje
want je weet niet hoe die is met andere paarden en hoe andere paarden op hem reageren het valt wel mee de kosten vindt ik het enige wat ik koop is hooi ze hebben schuilstal en biks maar dat krijgen ze soms en gebruik ik met vd oefenen
ziektekosten weet ik niet die van ons zijn nooit ziek geweest of geworden en ze gaan ook niet naar de hoefsmid als de hoeven langer worden goed over stenen heen laten lopen en dan zien ze er bij ons weer mooi uit
Altijd leuk een eerste eigen pony!nellekelover schreef:xxlotjex schreef:hee!
na veel praten met mijn ouders is het eindelijk zo ver: ik mag een shetlander!
nee niet om op te rijden, gewoon om mee te knuffelen, mennen, vrijheidsdressuur, wandelen, dat soort dingen!
De aanschaf betaald mijn moeder, de stalling moet ik zelf betalen.
Nou zit ik alleen wel met een paar vragen.. dit is namelijk onze eerste eigen pony ooit, ook al is het maar een kleintje..;
Moet je ook bij een shetlander een paardenverzekering hebben? en zoja, hoe duur is dat ongeveer?
kan je een pony zomaar bij een groep paarden zetten, of moet je hem eerst heel langzaam laten wennen aan de paarden?
heeft iemand enig idee hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent aan ziektekosten enzo per jaar?
Ik ben echt super blij natuurlijk, maar aan de andere kant ook wel een klein beetje zenuwachtig, want het is wel een hele verantwoordelijkheid! nou heb ik een moeder en een zus die ook helemaal paardengek zijn, dus qua verzorging en aandacht, zal hij niks te kort komen!
En was was jullie ervaring bij jullie eerste eigen pony ? viel het tegen hoeveel het kostte of hoeveel werk het was ?
Weet iemand toevallig nog een redelijk goedkope stal met weiland in de omgeving van leiden? daar ben ik ook nog naar op zoek..
ik moet alleen nog wel even wachten met aanschaffen, want ik ben nu nog aan het revalideren van een gebroken enkel, bijna 3 maanden geleden.. maar, ik dacht, als ik nou zorg dat ik alles al uitgezocht heb voordat ik weer helemaal goed kan lopen, hoef ik dan niet meer te wachten de deal is namelijk; als ik zelf naar de pony toe zou kunnen, gaan we hem kopen! (en natuurlijk als we alles geregeld hebben)
alvast bedankt!
Groetjes,
Lotje
hee ik heb zelfs twee shetlanders die zijn niet verzekerd hoeft ook niet volgens mij en je hem niet zomaar bij en groep paarden neerzetten zal eerst laten wennenwant je weet niet hoe die is met andere paarden en hoe andere paarden op hem reageren het valt wel mee de kosten vindt ik het enige wat ik koop is hooi ze hebben schuilstal en biks maar dat krijgen ze soms en gebruik ik met vd oefenen
ziektekosten weet ik niet die van ons zijn nooit ziek geweest of geworden en ze gaan ook niet naar de hoefsmid als de hoeven langer worden goed over stenen heen laten lopen en dan zien ze er bij ons weer mooi uit
veel succes met je shetlander alvast

xxlotjex schreef:@brechtje122 dankjewel! hebben jullie veel kosten als ze ziek zijn? of zijn ze nooit ziek?
*even afkloppen* Shetlanders kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Pas had er alleen een last van zijn tanden en moest de tandarts komen, dat kostte wel €120. Maar het is wel handig om wat extra geld achter de hand te houden mocht er toch iets gebeuren. Of dat je ouders dan bij kunnen springen. xxlotjex schreef:@BianCatjee hihi jaa ik ben echt zo blij!
okee. ja ik twijfel een beetje, want je loopt dan natuurlijk wel het risico dat als ie een keer iets heeft, dat de kosten heel hoog oplopen...
oh super leuk!
dankjewel! jij ook nog veel plezier!

brechtje122 schreef:xxlotjex schreef:@brechtje122 dankjewel! hebben jullie veel kosten als ze ziek zijn? of zijn ze nooit ziek?
Ze zijn gelukkig nog nooit ziek geworden*even afkloppen* Shetlanders kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Pas had er alleen een last van zijn tanden en moest de tandarts komen, dat kostte wel €120. Maar het is wel handig om wat extra geld achter de hand te houden mocht er toch iets gebeuren. Of dat je ouders dan bij kunnen springen.

Douraque schreef:Voor de DA kosten moet je toch wel een spaarpotje achter de hand hebben, een operatie voor een shetlander is ook duur. Een koliekoperatie gaat al snel naar de 3000euro.
Ik had 3000euro als spaarpot apart gelegd, ik was het eerste jaar al 1600euro kwijt aan DA kosten. Godzijdank had ik die spaarpot, weet niet hoe ik het anders had kunnen betalen.
Dus TS koop niet zomaar een een shetlander omdat je denkt dat het goedkoper is. Ze zijn even duur als een paard. Zorg dat jij of je ouders een flinke spaarpot achter de hand hebben
want ik zit momenteel nog wel thuis hahaha! Douraque schreef:200euro apart is hoogstwaarschijnlijk zelfs te weinig om de eerste rekening van te betalen. Ik denk dat je nog even moet wachten met de aanschaf van een shetlander, dus lekker door sparen. Of je ouders moeten echt 100% zeker bij willen springen met het betalen van de kosten.
maar goed dat je het zegt, ik ga mn best doen om zoveel mogelijk geld te sparen!
Douraque schreef:Voor de DA kosten moet je toch wel een spaarpotje achter de hand hebben, een operatie voor een shetlander is ook duur. Een koliekoperatie gaat al snel naar de 3000euro.
Ik had 3000euro als spaarpot apart gelegd, ik was het eerste jaar al 1600euro kwijt aan DA kosten. Godzijdank had ik die spaarpot, weet niet hoe ik het anders had kunnen betalen.
Dus TS koop niet zomaar een een shetlander omdat je denkt dat het goedkoper is. Ze zijn even duur als een paard. Zorg dat jij of je ouders een flinke spaarpot achter de hand hebben

LisanneFloor schreef:Oei, de stalling rond Leiden is duur hoor! En sowieso een spaarpot achter de hand hebben,, je kan het beste eerst sparen, en daarna pas een pony kopen!
eilleen333 schreef:Als je maar 200 euro achter de hand hebt is het niet verstandig. Dat is er zo door als je een keer een dierenarts nodig hebt. En dan maakt het niet uit of je een Shetje of een Shire hebt, ze hanteren hetzelfde tarief (afgezien van het feit dat een Shire een hogere dosis medicatie nodig heeft, maar dat zijn meestal de kosten niet).
Heb je al bedacht dat een Shetje ook regelmatig naar de hoefsmid moet? Dat tuig en andere spullen ook geld kosten? En heb je al stalling? Want dat is meestal ook niet gratis. Net zoals voer.
Als je maar zo'n klein budget hebt voor het onderhoud, is het gewoon niet verstandig. De aanschaf is tegenwoordig het probleem niet meer. Ik kan een fiets kopen voor 150 euro (nieuw) maar een pony voor 50. Echter zal mijn fiets niet lijden als ik hem niet goed onderhoud, maar een pony wel.
Mij lijkt het verstandiger om te wachten tot je meer financiele zekerheid hebt.