[TI] Modder vs sokken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya101

Modder vs sokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 09:00

Hallo bokkers,

Ik zit momenteel even met men handen in het haar,
ik zou graag jullie mening willen weten over dit ;

Mijn tinkertje staat op een stalling,kleine manege waar ongeveer
15 paarden staan.
Nu, omdat de winter eraan komt,staan de paarden op verschillende stukjes (paddocks).
Dan kunnen de weides groeien.
Dat is allemaal geen probleem,waar ik wel mee inzit zijn de paddocks die echt vuil zijn.
Héél veel modder,weinig droge stukken dus hij staat eigenlijk heel de dag in de modder.
De paarden worden ook wel eens verplaatst naar een 'droger' stuk.
S avonds gaat hij op stal en krijgt hij hooi bij.

Ik weet dat het de laatste maand slecht weer is geweest hier in België maar ik
maak me wel zorgen om de sokken,ik hoor namelijk regelmatig het woordje mok vallen.
Hij heeft nog nooit mok gehad maar ik maak me toch zorgen voor de winter...

Ik voel me er zelf niet goed bij om hem in de modder te zien staan
maar ik weet natuurlijk niet hoe men paardje er zich bij voelt.

Wat zouden jullie doen?
Een andere plek zoeken of ?

Alvast bedankt!

Duhelo

Re: Modder vs sokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:32

op zich valt propere modder wel mee.
zeker als paard snachts in een (propere!) stal komt, dan moet je niet zoveel zorgen maken over mok. sokken hebben 10 uur de tijd om netjes op te drogen.
mijn driejarige heeft twee en een halfjaar in een dergelijke situatie gestaan, enkel kwam ze snachts niet binnen, maar had een schuilstal (die niet altijd droog was daar ze modder naar binnen liepen) een een klein stukje beton ernaast (die vaak wel es onder water stond)
ze had altijd wel de kans om ergens droog te staan, maar liep om de tien minuten door de modder waardoor de sokken eigenlijk constant nat waren.
ik heb ze nu na 2.5 jaar wél verhuisd naar de plek waar mijn ander paard staat.omdat het daar wél droger is, maar moest ik op de eerste stal de mogelijkheid gehad hebben om ze snachts op te stallen stond ik daar wss nog. :)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:33

Hier staan ze in de winter ook in de blub. Ze hebben ongeveer 50/50 stukje modder en stukje droog beton, maar lijken toch graag in de blub te staan. (ze gaan zomer en winter buiten, in de zomer enkele uren langer dan in de winter en altijd 's nachts op stal)

Qua sokkenkwaaltjes is er hier niet zo heel veel verschil tussen zomer en winter.

Meer jeuk (niet echt dramatisch) in de winter, maar dat komt eerder wegens de voordroog volgens mij (ja, ik weet dat super droog en stekkeltjes hooi beter is, maar heb hier niet echt de keuze in). Laat ook iedere keer de DA nakijken in november, maar krijg iedere keer de melding dat het niet perfect is, maar allemaal heel goed meevalt.

Qua mok heeft mijn volwassen merrie niet zo veel problemen, eerder rasp en minieme CPL volgens mij. Hou ik in de gaten en smeer af en toe wat sudo/dermocreme en af en toe behandelen met anti-mijt spul (ben de naam even kwijt).

Mijn 2-jaarse merrie heeft deze zomer wat mok opgedaan op de wei en die was relatief droog. Is iets dat ik in de gaten hou en ook regelmatig zalf op doe.

edit: anti-mijt spul is sarnacuran (sebacil)

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:37

Mijn pony staat ook nu nog dag en nacht buiten in de paddock. Ze heeft ongeveer 2 bij 6 waar ze op beton kan staan en de rest in nu dikke blub. Als ze wil drinken moet ze echt door de blub en heeft ook altijd van die moddervoetjes, maar nog nooit mok gehad. Ik spoel ze wel elke week een keer goed schoon.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:38

zijn het wit of zwart zand paddocks?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:08

fokfanaat schreef:
zijn het wit of zwart zand paddocks?

stukje weide die afgezet is, dus zandachtige aarde, er is niets extra qua zand.

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:24

Idd,gewone aarde.