Hoelang wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Hoelang wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:40

Gisteravond met mijn dochter wezen wandelen met Tosca. 7 jaar oude merrie shet.
We hebben gewoon lekker lopen slenteren en Tosca aan de omgeving laten wennen.

Toen we terugkwamen, schrokken we van de tijd, want we waren bijna 5 kwartier weggeweest...

Toen rees bij mij de vraag: hoelang kun je eigenlijk wandelen met haar? Gaat dan gewoon om stappen en op korte stukjes evt draven naast de kinderen...
En straks als we zadel hebben, zit de jongste erop.....

Diane_

Re: Hoelang wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:44

Aan gewoon wandelen zit denk ik niet echt een maximum hoor! Ik ben ook wel eens rustig 2 uur weg. Hooguit als het erg stressvol voor je pony is dat je het niet te lang moet doen, omdat ze dan zoveel stress heeft. Maar als zij er ook gewoon lol in heeft!
Als je jongste erop zit zou ik dit wel weer wat opbouwen en niet opeens een uur gaan wandelen.

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:49

Ik denk dat dat niet zo uitmaakt! Zeker njet als je een beetje stapt em draaft!:)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:47

Voor een 7-jarige zit daar geen limiet aan. Ga vooral lekker wandelen met pony en kinderen, geniet ervan! Je pony houdt het langer vol dan jullie!

Hoe is het met je jaarling? Knapt ze al op?

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:05

Ja, Louka gaat wat beter. Lopen gaat goed.

Schrok gisteravond wel, toen ik laatste keer buiten ging checken. Ze lag weer... Maar toen ik het licht op haar scheen en ze me in de gaten had, stond ze heel vlot op en kwam heel kwiek naar me toe.
Wil zo wel gaan kijken voor wat vitaminespul, want ze kan we een boostje gebruiken.

Ze blijft wat suffig lijken, al reageert ze wel op ons. Ze wordt ook al ietsjes dikker, bij haar hals voel ik al wat verschil.

Van de week ook met haar klein stukje, oprit heen en terug, gelopen en dat ging goed, al is ze voorzichtig en onzeker...

En met Tosca lopen, daar gaan we dan van genieten, want ik vond het ook heerlijk....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:10

Het ligt aan de conditie. Slenteren is niet echt heel intensief en dat zullen ze best een tijd vol houden. Als ze een slechte conditie hebben is het voor het paardje wel zo eerlijk om rustig op te bouwen, maar een pony met een goede conditie moet makkelijk 5 kwartier kunnen wandelen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:13

Ik heb zelf ook meerder shetten en mijn jaarlingen liggen ook regelmatig te slapen hoor, veel meer als de volwassen merries.

De vitaminepasta's helpen wel, ik geef ze ook wel eens als ik er 1 tussen heb die even wat veel voor de kiezen heb gehad. (nieuwe indrukken en ervaringen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:14

Kun je alleen niet beter dagelijks een vitamine korrel geven dan af en toe zo'n boost? Want overtollige vitamines plassen ze over het algemeen uit toch? Dan zou zo'n spuit maar even werken lijkt me?

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:27

Wil ook kijken voor iets wat over langere tijd verdeeld gaat worden, maar idd ook nu zo’n spuit voor even een boost....
Zit te denken aan de summerfit koeken of zo....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:28

Als een pony een chronisch tekort heeft, zijn korrels veel beter, maar als ze gewoon even teveel te verwerken hebben gehad, veel keuringen, wedstrijden, nieuwe kuddesamenstelling of transport geef ik ze gewoon een halve spuit, goed voer en rust. En dan trekken ze met een paar dagen weer lekker bij.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:30

Mijn shetten krijgen jeuk van de summerfit koeken, schijnt veel suiker in te zitten. Ik geef ze een beetje musli zonder haver als ze iets extra's nodig hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:32

wisje72 schreef:
Wil ook kijken voor iets wat over langere tijd verdeeld gaat worden, maar idd ook nu zo’n spuit voor even een boost....
Zit te denken aan de summerfit koeken of zo....

Op bokt zijn veel paarden die gaan schuren door die koeken, omdat er best veel suiker- en zetmeel inzit. Zelf vond ik die koeken erg droog en daarom voer ik nu marstall force bij. Daar doen mijn pony's het erg goed op.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:00

Als ik lekker de tijd heb blijf ik gerust 2 uurtjes weg. Heerlijk door het bos :D .

Chokoxbrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:36

Als je wilt kan je de hele dag doorstappen maar onderweg wel eten en drinken en eventjes rusten..
Ze doen niet anrs is het wild! Maar ik zou. Het wel gezellig houden...
Eventjes draven etc...

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:46

Het gaat super met kleine Louka!

Gisteren voor het eerst een blokje met haar gelopen en ze deed het super, we hebben zelfs 2 stukjes gedraafd.

Nu willen we vandaag eigenlijk met beide samen gaan lopen, maar kan Louka ook al zo lang mee?
Zo niet, hoe lang kunnen we met haar lopen?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:57

Louka is een jaarling? Daar zou ik niet al uren mee gaan wandelen.. Inderdaad heel rustig beginnen en toch niet veel langer dan een uur totaal denk ik.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 03:14

Zelf merk ik dat bij mn shet van 16maanden een half uurtje a.40minuten het lekkerste is.
Lekker stappen grazen, klein drafje en als hij zin heeft een heel kort galopje (20passen haha)
Laatst iets te actief geweest en de tijd vergeten... Ruim een uurtje, hij wou niet meer en was moe.
Dus toen heel rustig terug gelopen (bos is 5min)

Ik zet voortaan een alarm als k weg ga :-)

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:59

het is bij een jaarling zeker aan kijken hoe lang je wandeld en wat je ervan verwacht..
ik ging toen de mijne jong was soms ook wel ruim een uur weg, maar dat was veel grazen en lekker ontspannen, als ik een keer oefende met ho, stap en een drafje aan de hand, dan haalde ik soms een half uur niet eens om fijn te wandelen, dan werd ie verveeld en chago

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:06

Ja inderdaad dat merk ik ook.
Galop hoort ook niet bij de routine haha
Grazen zitten en stappen wel, het is al spannend genoeg zo een wandeling in het bos!

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 12:08

Zondag met beide meiden gelopen.
Onverwacht werd het langer dan verwacht, maar Louka hield het super vol.
Lekker stappen en af en toe ergens grazen.
Aan het eind wilde ze niet meer draven, maar dat was te verwachten....

Verder liep ze keurig mee en luisterde super naar mijn oudste dochter <3