Maar ze is zegmaar nogal "driftig". Ze wil het liefst snel, sneller, snelst. Ze luistert wel heel goed maar heeft gewoon heel erg adhd.
Hierdoor is het erg moeilijk om haar tölt niet-lateraal te houden, je zou juist zeggen dat als ze zo sterk is in haar achterbenen ze makkelijk tölt maar dit is dus niet het geval. Toen ik haar kreeg tölte ze (bijna) niet. Het gaat nu al stukken beter maar nog niet helemaal gemakkelijk.
Ik rijd haar ook veel dressuurmatig, omdat ze anders teveel op haar voorhand gaat lopen. Hier ligt het dus niet aan.
Heeft iemand misschien tips?

Een stuk wat harder mag best, zolang jij het initiatief houdt en niet je paard. Als ze zo voorwaarts is, niet gaan hangen aan de teugels. Een ophouding maken met je hand en zit (buikspieren aantrekken) en ontspannen als ze reageert. Benen ontspannen, maar wel gewoon aan het paard houden. Hoe loopt ze als ze zo hard wil? Hoofd omhoog en rug weggedrukt? Is ze in alle gangen zo voorwaarts, of alleen in de tölt? Er zijn veel IJslanders die een boel looplust hebben. Leuk, maar niet altijd wat je wil.
Ik was er elke zomer, tot 1996. Een paar jaar geleden ben ik nog een keer terug gegaan, was erg gek om er weer te zijn.