hengstenkeuze serano gold x french buffet merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tootz

hengstenkeuze serano gold x french buffet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:34

Hallo,

Ik ben aan het overwegen mijn merrie volgend jaar te dekken ivm hengstigheids problemen (niet qua gedrag maar ze wordt gewoon echt ziek) Ik ben nog andere oplossingen hiervoor aan het uitpluizen maar ik ben nogal graag voorbereid mocht ik de knoop doorhakken en toch gaan dekken. Ik zie echt door alle hengsten het bos niet meer :+ dus ik ben wel benieuwd naar wat voor ideeen jullie aandragen:

Dior is een 4 jarige merrie van Serano gold x french buffet (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/379507)

Wat ik graag wil verbeteren:

- stokmaat : merrie is 1.63 dus daar mogen wel wat centimeters bij
- maat : merrie is wat smal gebouwd, dus ook qua breedte mag er wat bij
- karakter: merrie is erg werkwillig, loopt zich echt letterlijk dood voor je. Maar ze is nogal een bijzondere in de omgang: erg sensibel en een behoorlijke heethoofd. Hengsten die heetheid meegeven is absoluut geen optie, beetje koel in de kop is erg welkom!

Wil wel in de dressuur richting blijven.

Merrie heeft erg fijne gangen met vooral een erg fijn achterbeen.

foto's:
Afbeelding

Ik heb op het moment niet echt een fatsoenlijke standfoto, ik zal even kijken of ik die van de week even kan maken.

Ik ben benieuwd naar jullie optie's :-D

Elisa2

Re: hengstenkeuze serano gold x french buffet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:57

Prachtige merrie,ik ben heel benieuwd naar een goede standfoto.

De merrie is pas 4 he..komen nog wel een paar cm en wat breedte bij denk ik.Het hete komt waarschijnlijk van de volbloed er vlak achter.Ik zou wegblijven van hengsten die zelf veel bloed voeren,dat heeft je merrie al genoeg.
Heeft je merrie een krachtig achterbeen? of mist ze juist kracht achter? het is moeilijk nu wat te zeggen zonder een goede standfoto.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:26

Thanx! :D

Om even antwoord te geven op je vragen;

Hengsten met veel bloed zijn inderdaad geen optie. En het is een laatbloeier dus er komt zeker nog wel wat bij maar ze zal altijd wat fijntjes blijven en dat mag van mij er wel een beetje uit.

Merrie heeft een zeer krachtig achterbeen, whatever happens die doet altijd mee, met dank aan moeders :j

Standfoto regel ik dit weekend even!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:42

Is het dan een functioneel of krachtig achterbeen? ik heb namelijk het idee dat ze doordat ze zo fijntjes is nog weleens wat kracht kan missen achter en dan zou ik een hengst willen adviseren die echt kracht achter vererft.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:00

hmm dat vind ik een beetje lastig zeggen eigenlijk, juist omdat ze eigenlijk nogal veel moet ontwikkelen. Maar voor wat ze nu laat zien en waar ze aanleg voor toont zeg ik toch krachtig... Maargoed we kabbelen nu nog een beetje tussen zadelmak en B niveau dus wie weet waar we tegenaan lopen als we echt aan het werk gaan.
Maar een hengst die het eventueel nog verbeterd/ bevestigd is denk ik geen verkeerd idee.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:13

Elisa2 schreef:
Is het dan een functioneel of krachtig achterbeen? ik heb namelijk het idee dat ze doordat ze zo fijntjes is nog weleens wat kracht kan missen achter en dan zou ik een hengst willen adviseren die echt kracht achter vererft.

Dan is dat gedeelte toch juist nog in ontwikkeling...?

Hoewel ik van mening ben dat als je een losse beweger ziet, je duidelijk onderscheid kan maken in een sterk of een minder sterk achterbeen.
Fijn hoeft mijns inziens ook niet direct te betekenen dat ze kan missen :)

Anyway, even iets anders.... :+ Hoe zit het met die hormonen? Heb je al eens bloed laten prikken? Dat ze misschien een bepaalde stofje bizar veel aanmaakt op het moment dat ze hengstig is...?

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:32

Bloed is vorig jaar meedere malen geprikt op verschillende momenten in de cyclus maar daar komt steeds niks uit. ook met scannen niks bijzonders te zien. Aparte is alleen dat ze op de normale dosis regumate op de scan alsnog sporen van hengstigheid laat zien.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:57

Sta je open voor Gelders bloed?
Alexandro P kan een mooie optie zijn!
Zal meer maat, diepte en een braver karakter meegeven!

Afbeelding

Schitterende merrie!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 08:11

Daar had ik om eerlijk te zijn nog niet eens aan gedacht.... Ik ga het zeker overwegen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:46

Alexandro fokt ook echt luxe voor een Gelder! Ik ken een Alexandro uit een Tuigpaard-gefokte merrie. Dat veulen heeft een fijn en snittig hoofd bijvoorbeeld, terwijl de merrie absoluut het tegenovergestelde heeft ;) Wonderlijk hoe hij dat door geeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:05

In mijn profiel een Alexandro uit een Gelderse. Een mooier denkbaar hoofd dan Guus ken ik bijna niet.
Heel veel beweging heeft ie meegekregen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:16

Zo op het gevoel zeg ik Johnson. Geeft maat, voldoende massa en is erg werkwillig. Tweede keus Tango, geeft denk ik iets meer massa. Hij zal wel voldoende maat geven maar wellicht iets minder dan Johnson. Karakter is erg goed.

Dan Westenwind. Die heeft iets meer achterbeen van de merrie nodig maar gaat zeker maat, massa en een top karakter meegeven.