Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nagano schreef:ik wil volgend jaar met mijn shet merrie een veulentje fokken
en dacht dat ik een leuke hengst had gevonden
maar nu kreeg ik via via te horen dat deze een boven beet heeft
kan dit kwaat kwa ervelijkheid of niet
ja, dit is erfelijk (kan erfelijk zijn)
en zullen jullie deze hegst dan nemen ?
[b]nee, er zijn ruim voldoende hengsten zonder beperking, dus waarom zou ik dekken met een een hengst mét een beperking?

stef schreef:Nagano schreef:ik wil volgend jaar met mijn shet merrie een veulentje fokken
en dacht dat ik een leuke hengst had gevonden
maar nu kreeg ik via via te horen dat deze een boven beet heeft
kan dit kwaat kwa ervelijkheid of niet
ja, dit is erfelijk (kan erfelijk zijn)
en zullen jullie deze hegst dan nemen ?
[b]nee, er zijn ruim voldoende hengsten zonder beperking, dus waarom zou ik dekken met een een hengst mét een beperking?
Snap niet dat de hengst in kwestie uberhaubt wordt ingezet voor de dekdienst
Zoiets heeft niks met fokken te maken, wel met vermeerderen, en shetjes zijn er al zat...
Verder TS: Je bericht staat net een uurtje online... geduld is een schone zaak
stef schreef:Wat maakt het uit of een hengst van bokt komt?
Als zo'n hengst dekt zijn zowel de hengstenhouder als de merriehouder IMO verkeerd bezig.
ik geef alleen maar aan datik deze via bokt had gevonden en al komt hij van mars als hij maar goed is en gezond
ingedebruijn schreef:Ik ken iemand die heeft een merrie gehad.. vader bleek later ook een onderbeet te vererven. Op 3 jarige leeftijd werd ze ingeslapen omdat ze niet meer kon eten.. Dit was dan nog onbewust gebeurd. Bij de hengst was zelf niets terug te zien. Dus als het bij hem al zichtbaar is zou ik er nooit aan beginnen!
Nagano schreef:Thirty schreef:Nee niet doen. Zou sowieso niet fokken voor de leuk met shetjes in deze tijden.
het veulentje blijft wat het ook word merrie of hengstje !!!!!

Ik heb twee veulens van hem van dit jaar waarvan ook de moeders een shet. Beauty's om te zien. Alhoewel ik moet zeggen dat ik niet bewust wilde dekken. Hij was ontsnapt en heeft twee van mijn merries bevrucht. Ik heb ze nu en ze gaan ook niet meer weg want ik denk dat er een grote kan is dat ze in de terecht handel komen. Ik ben echter ook wel benieuwd naar de reden dat je een veulen wilt fokken. Je hebt tegenwoordig voor een habbekrats een veulen. Nagano schreef:moet er perzee een reden zijn om een veulen van je eigen merrrie te willen
ik heb in het verdelde ook een kwpn merrie gehad en geprobeerd om hier een veulen mee te krijgen dit is helaas niet gelukt omdat ze niet dratig kon worden bleek
maar deze droom bleef wel bij mij en nu ik dus een shet merrie er bij heb gekregen zou ik het als het kan /lukt 1 x willen probren om met haar wel een veulentje te krijgen het veulen blijft gewoon als hij of zij er komt en zou net als mijn andere twee kanjers niets te kort komen !!!!!!

Femke_Tweety schreef:Kort en simpel: Ik zou nooit bewust gaan fokken met een dier dat een afwijking heeft dat erfelijk doorgegeven kan worden.