shetlander is eigenwijs en bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

martje99

shetlander is eigenwijs en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:55

Hallo,
Ik heb een verzorgshet, ze is 22 jaar en is nogal eigenwijs. als ik iets met haar doe (bijvoorbeeld longeren) word ze na 2 seconden helemaal gek en draait ze haar kont naar me toe en gaat ze bokken. kan dit komen omdat ze in diet 20 jaar dat ze leeft nooit echt goed aan het werk is gezet? de eigenaar doet er namelijk niks mee. dus ik snap dan ook wel dat het wennen is als ik ze 3 keer per week 5 minuutjes longeer. Hoe vaak ik het probeer, ze blijft moeilijk doen. dit is ook zo met vrijheidsdressuur, even vind ze het leuk, daarna word ze boos.
Wie heeft er een tip voor mij?

Groetjes,
Margrit

xSCWx

Re: shetlander is eigenwijs en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 01:30

Ze ziet je niet als leider.
Misschien kan je Parelli met haar gaan doen, maar daar moet je wel goede begeleiding bij hebben.

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:24

dankjewel! ga ik zeker proberen!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:28

Ik denk dat de Shet het niet zo ziet zitten dat ze na 22 jaar even aan het werk word gezet :') en geef ze eens ongelijk...
Waarom ga je geen dingen doen die ze wel leuk vind ?

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:31

dat is juist het probleem, ik weet niet goed wat ze leuk vind..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:34

Vermoedelijk houd ze vooral van niks doen en eten zoals de meeste shetjes...

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:35

klopt, en wandelen vind ze ook leuk! dat doe ik 1 keer per week meestal in het bos ofzo

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:38

Vind ze springen over een balkje niet leuk ?
(Niet te hoog en vooral niet te fanatiek en lang)

Waarschijnlijk moet je veel en snel afwisselen met de Shet.
Er is jaren niets mee gedaan dus het kan haar ook allemaal al snel te veel worden ;)

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 10:44

ja dat is ook een goed idee! ze hebben daar wel balkjes liggen, zal eens vragen of ik die mag gebruiken! bedankt voor alle tips!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:48

Ga gewoon lekker met haar wandelen als ze dat leuk vindt, 't is toch zeker ook de bedoeling dat zij er plezier in blijft houden dat je komt ?

Misschien mag je ook eens met haar gaan grazen in een bermpje ( wel even aan de eigenaar vragen ! ) en haar ondertussen lekker poetsen ?

Dat vinden de meeste shetjes ook leuker dan onder het poetsen aan een touwtje staan ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:05

Ik ga mee met de tip dingen doen die ze wel leuk vind. Dan hebben jullie er allebei plezier in. Wandelen vindt ze al leuk, schrijf je. Dus dat is al een goeie. Als ze dan tussendoor ook nog eens af en toe op commando mag grazen, vindt ze je waarschijnlijk binnen de kortste keren het liefste meisje van de wereld. Verder zou je eens kunnen kijken of ze agility leuk vindt. VD zou ik de lichamelijke oefeningen in ieder geval weglaten op die leeftijd, na een leven lang gras maaier zijn. Maar clickertraining kan dan wel weer leuk zijn en dat hoeft echt geen VD te zijn. In ieder geval niet wat je hier op bokt ziet met buigen, steigeren etc. Wat dacht je van haar eerst de clickerbasis aan te leren zoals targetten, hoofd laag, pasjes achterwaarts, stil staan en dan misschien leuke dingen zoals bv apporteren, voetballen, matje uitrollen en erop staan ... dat soort dingetjes.
Maar voordat je daarmee aan de slag gaat, moet je eerst zelf heel goed leren clickeren. Goed de theorie leren en dan eerst oefenen met een vriendinnetje, zodat je heel goed wordt in uitvoering oefening, clicken en het voer geven daarna (als de techniek daarin niet goed is, krijg je snel problemen)
http://www.ingeteblick.be/
http://www.youtube.com/watch?v=OAnEaCLB7_w

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:54

Let wel op dat je haar geestelijk niet overvraagd ;) ze heeft heel haar leven (?) in de wei gestaan en niets gedaan dan gras eten en al die nieuwe dingen die kunnen dan al snel teveel worden... dus vooral niet te lang bezig gaan met haar.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:23

Eens met de laatste post.
Springen lijkt me ook geen goed idee. Dat is erg belastend voor een paard. In haar situatie zie ik alleen maar blessures ipv lol er door.
Lekker wandelen, poetsen, knuffelen, makkelijke trucjes is denk het leukste voor beide.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:27

Hagar_Helga schreef:
Eens met de laatste post.
Springen lijkt me ook geen goed idee. Dat is erg belastend voor een paard. In haar situatie zie ik alleen maar blessures ipv lol er door.
Lekker wandelen, poetsen, knuffelen, makkelijke trucjes is denk het leukste voor beide.

Denk niet dat ze hierbij hoge sprongen bedoelen. Een klein sprongetje van 30/40 cm kan die shet best aan, het is geen porseleinen beeldje. Maar het belangrijkst is natuurlijk dat de shet er plezier in heeft!

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:35

Ik heb een shetlander van 24, en die deed ook zo :')
Ik ben toen vrijheidsdressuur gaan doen, op grasvelden gaan wandelen, en daarna is alles opgehouden :D

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:08

was vandaag weer heen geweest, kheb nu echt een trap gekregen van haar. ik snap het niet. ze vind het gwn niet leuk..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:10

Dat is niet leuk :(

Hoe lang verzorg je haar al ?
En ik hoor niets over een eigenaar ... kan die je misschien een beetje op weg helpen ??

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:10

Bouw eerst eens een band met d'r op voordat je gaat longeren. Lekker wandelen, poetsen, knuffelen, lol maken en daarna kun je voorzichtig eens proberen rustig met d'r aan het werk te gaan.
Als ze dit gedrag blijft vertonen zou ik er niet meer heen gaan, het is onverantwoord om met een trappend paard aan het werk te gaan. Ookal is het maar een kleine shet, die kunnen stevige trappen uitdelen. Safety first!

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:14

de eigenaar kijkt er niet naar om, daarom vind ik het ook zo zielig als ze niet meer gepoest worden. het zijn er 2 trouwens, erika en julia, erika is de vervelende, julia is super lief en daar heb ik verder ook geen problemen mee, ze is alleen wel hoefbevangen wat nooit meer goed komt, ik men wel met erika en dan is ze super braaf! dus ik denk dat ik dat maar wat vaker ga doen, ik verzorg ze nu 1,5 jaar ongeveer, sinds halfjaar met longeren enzo, dus een band heb ik wel, alleen erika is altijd al zo geweest een beetje..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:46

Waarom wil je zo graag longeren?
Als het mennen en wandelen wel goed gaat, kan je het longeren/springen dan niet achterwege laten.
Mennen is minder belastend voor haar lichaam. Ik zou daar lekker mee aan de gang gaan en vooral veel lol hebben.
Een paard geeft je niet zomaar bewust een trap. Misschien heeft ze ergens een blokkade waardoor het longeren gewoon niet lukt.
Succes!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:47

troi schreef:
Vermoedelijk houd ze vooral van niks doen en eten zoals de meeste shetjes...

:')

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 10:08

Khad toen trap gekregen met wandelen, dus ze vind gewoon niks leuk

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:44

Dan zou ik haar lekker met rust laten, niet alle dieren stellen het op prijs om ( in onze ogen ;) ) leuke dingen te doen ...

Of misschien verstoor je haar dagritme ?
Als jij net zin hebt om te gaan wandelen in haar rustpauze, kan ik me wel voorstellen dat ze dat niet zo leuk vindt :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:00

martje99 schreef:
Khad toen trap gekregen met wandelen, dus ze vind gewoon niks leuk

In dat geval zou ik haar lekker met rust laten. Ze is 20, misschien niet 100% goed in d'r vel, dus ach... gewoon genieten van de lieverd. Als het de keuze is van de pony is om niets te doen dan is dat helemaal niet zielig om haar met rust te laten. Integendeel-.

Met de ander mende je? Je schreef dat ze wel bevangen was, maar ik neem aan dat ze dan bevangen is geweest en niet dat ze chronisch of momenteel nog bevangen is?

martje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:48

ze is chronisch, maar ik men ook met die andere die niet leuk is hoor! op het land kunnen ze prima samen voor de kar.