[TI] Importeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:57

Heeft er iemand een idee hoeveel het kost om een paard te importeren vanuit de UK?
Kostprijs, welk bedrijf kan je aanraden, verschilt het per kilo, hoe zit het met de verzekeringen etc?
Paspoort?

Kortom alles erop en eraan. Het zou gaan (nu toch) over het eenmalig importeren. Hengst, merrie, jaarling, volwassen, zijn we nog niet over uit.
De vraag is vooral of het kosten en moeite loont om naar de UK te kijken.

bianca23

Re: Importeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:56

daar ben ik eindelijk ook wel benieuwd naar!!
wie heeft hier info over?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:00

Ik heb meedere navragen bij verschillende maatschappijen gedaan , maar gemiddeld ( al naar gelang waar het dier opgehaald moet worden , zit je tussen de 500-900 euro.
Vervoerders kunnen behoorlijk verschillen in prijzen.
Ikzelf heb al eens paarden laten vervoeren door mensen uit Ruurlo .
Nu heb ik gekozen voor BSS horsetransport voor het transporteren van Annabel uit Ierland.
Zit qua vervoer echt wel RUIM boven de 1000 euro, maar goed , dat is ook 1 land verder dan de UK

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:16

Wij hebben 400 pond betaald per paard om vanuit Zuid-Engeland naar Drenthe te laten komen. Zeer tevreden over!

Had je al her en der wat op het oog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:21

Gewoon wat aan het kijken. Wat gevraagd maar echt nog niets concreet. Heb nog niet echt iets gehad waarbij ik iets heb: Die prijs heb ik er echt voor over. Meer zoiets van: Ja goed, maar voor 2000 euro minder heb ik hier in België kwaliteit die net ietsje minder is maar niet te min toch probleemloos ster wordt en echt naar belgische normen super goed is :)

Moet zeggen ben me wel meer aan het concentreren of jonge dieren. Veulen, jaarling. Daarrond :) Heb geen zin in een 2de Jessica ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:24

En nog een bepaalde maat of kleur waar je steeds naar terug keert? ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:32

kost rond de 600 euro van Ierland naar Nederland, veulens zijn 50 euro goedkoper
denk dat je van UK naar hier ook zoiets mag rekenen
paspoort en chip moet je vaak nog in orde maken, misschien kan de verkoper dat ook voor je regelen
prijzen schommelen wel jaarlijks, vorig jaar was goedkoper

Hou er rekening mee dat niet iedereen zomaar te vertrouwen is met je centen ;)
Ze ontvangen maar al te graag een voorschot en zullen dan alles voor je regelen, waarna je vaak nooit meer iets van je paard of centen ziet ;)
Dus alles waterdicht afhandelen of iemand inschakelen die je wel kan vertrouwen.

Dat houdt dus ook in dat je eigenlijk ter plaatse het paard in kwestie moet gaan bekijken.
Foto's kunnen erg vertekenen en je zult niet de eerste zijn die een ander paard dan waarvoor je betaald hebt uiteindelijk aan huis geleverd krijgt :+
Vele fokkers kunnen niet lezen/schrijven en dat bemoeilijkt communicatie en betekent ook dat alles uit hun geheugen komt, dus zekerheid qua leeftijden enzo heb je niet.

Als je je reis en verblijf moet bij de prijs gaan rekenen om 1 paard te kopen, dan loont het absoluut de moeite niet om er een te gaan importeren :n

Als het paard naderhand niet voldoet, kan je het vaak ook niet terug brengen enz ;)

Veulens en jaarlingen zijn vaak toch gokjes hoe ze uitgroeien en in verhouding erg duur om te gaan importeren als je bij de prijs de quasi evenhoge transportkosten moet gaan rekenen. Ze zijn wel het makkelijkst nog naar je hand te zetten.

Als je écht kwaliteit wilt kopen en dat bij een betrouwbare, gekende naam, dan tel je flink wat meer centen neer dan hier op het continent ;)
veulenprijzen starten dan vanaf 3000 euro opwaarts en jaarlingen zitten algauw rond de 6000 à 7500 euro en opwaarts.

Dit jaar helaas weer gemerkt een dure smaak te hebben :+
2 jaarlingmerrietjes van 10000 pond en volwassen merrie van 9000 pond op het oog gehad, maar hoezeer ik het er ook voor zo over hebben, helaas moet een mens ook rationeel blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:36

Maat maakt niet echt uit. Kleur ook niet. Ik ben echt meer voor bouw. Moet zeggen dat ik altijd naar de Alfie paarden wordt aangetrokken. Maar die prijzen ook, dat heb ik er nog even niet voor over ;) Ik wil gewoon een correct gebouwde cob met het beetje extra. Iets zoals Charlotte eigenlijk :) Is echt helemaal een type dat ik in de fokkerij wil :) Dan juist betere benen (week gekoot) en een iets rechtere rug. Nog net dat tikje zwaarder etc. Dus echt nog net dat beetje meer.

Frenia: Dacht al zo iets. Kies ook altijd de dure paarden ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:09

ik wil hier wel bij volgen ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:25

Ik heb goede ervaringen met http://www.eta.uk.com/
Regelen al het papierwerk en de DA checks.
Kost 420 pond, ook voor een merrie met veulen aan de voet.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:31

Er zijn heel veel goede paarden in NL en belgie van zeer goede fokkers die nog een baasje zoeken, voor erg leuke prijzen!
Met gekende ouders en een liefdevolle opvoeding, zodat je weet wat je in huis haalt. }>

Veel veulens en jaarlingen die daar vandaan komen, kennen nog erg weinig, en zijn vaak zo uit de weide getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:32

julian schreef:
Er zijn heel veel goede paarden in NL en belgie van zeer goede fokkers die nog een baasje zoeken, voor erg leuke prijzen!
Met gekende ouders en een liefdevolle opvoeding, zodat je weet wat je in huis haalt. }>

Veel veulens en jaarlingen die daar vandaan komen, kennen nog erg weinig, en zijn vaak zo uit de weide getrokken.

Dit is mijn vraag niet, dat weet ik ook. Ik zoek gewoon info over importeren.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:33

Nou ik geef gewoon mijn mening, :)als ervaringsdekundige .
Laatst bijgewerkt door julian op 16-10-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:34

En daar heb ik nu even geen nood aan. Doe dat desnood via pb.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:46

Nou ik las dat je niet zit te wachten op een tweede Jessica, dus vandaar mijn goedbedoelde advies,

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:20

oe, wil dit ook wel even volgen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:10

julian schreef:

Daar ga ik dus idd mee mee, je bent in elk geval niet goedkoper uit
en je loopt een stuk meer risico...

Dus de gewone 'normale' paardeneigenaar zou ik afraden een paard te gaan importeren
Tenzij je het gewoon een leuk avontuur vind en ten volle beseft waaraan je begint en dat dat ook ferm kan mislopen, niet in de minste plaats ook financieel.

Bovendien zijn er hier op het continent idd ook zat paarden te koop met een evenarende kwaliteit.
Niet àlle paarden ginds zijn zó uitzonderlijk. Het gros is er ook gewoon 'gemiddeld' en voor wat buitengewoon is, betaal je een fortuin.
Laatst bijgewerkt door frenia op 16-10-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:11

Ik heb van de zomer een Tinker gekocht daar in Ierland ....komt volgende week bij mij thuis aan.....
Wil je nu zeggen dat dit niet een fijn paard voor mij zou kunnen zijn, Julian ?
Dus ga jij ervan uit dat mijn paard automatisch een 2e Jessica is ...
Rare gedachtengang hoor !

Als men dat wil doen , een paard importeren , dan is daar toch niets mis mee ? Je moet ook absoluut geen oogkleppen ophebben als je wat wilt gaan kopen en alles goed bezien ....

De Molenhoek vraagt advies over importeren , laten we ons dan ook bij dat onderwerp houden .....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:21

Lepel schreef:
Ik heb van de zomer een Tinker gekocht daar in Ierland ....komt volgende week bij mij thuis aan.....
Wil je nu zeggen dat dit niet een fijn paard voor mij zou kunnen zijn, Julian ?
Dus ga jij ervan uit dat mijn paard automatisch een 2e Jessica is ...
Rare gedachtengang hoor !

Als men dat wil doen , een paard importeren , dan is daar toch niets mis mee ? Je moet ook absoluut geen oogkleppen ophebben als je wat wilt gaan kopen en alles goed bezien ....

De Molenhoek vraagt advies over importeren , laten we ons dan ook bij dat onderwerp houden .....

Denk niet dat Julian het zo bedoelt ;)
Althans ik bedoel het niet zo ;)

Maar je loopt gewoon simpelweg een stuk meer risico op zoiets door overzee te kopen.
Een heleboel 'paarden'mensen gaan daar gewoon niet erg zachtaardig met hun dieren om.
Natuurlijk gaan er ook een heleboel gewoon super mee om ;)

Inderdaad moet je ook hier je ogen openhouden en kan je net zo goed beduveld worden.
Maar de stap naar klagen, paard terug brengen, geld terugkrijgen enz is een stuk makkelijker dan.

TS vraagt idd info over importeren, dan is het maar correct dat haar ook de negatieve kanten daarvan gezegd worden, toch?

Wij hebben ook al geïmporteerd, en uiteindelijk is en blijft het een grote gok die je neemt.
Je moet goed beseffen waaraan je begint en dat het ook fout kan lopen en dat je dan veel geld kwijt bent.
Zoals gezegd, moet je het voor de goedkoop al niet doen en daar komt het risico bij.

Lepel, jij hebt ook bij een gekende, betrouwbare persoon gekocht die al vaker zaken gedaan heeft met overzee.
In dat opzicht zit je voor een groot deel alvast safe ;)
Maar meer dan de helft van de mannen daar, kan niet lezen, schrijven en heeft geen internet. En ze schrikken er lang niet allemaal voor terug om je gewoon ter plaatse handgeld te laten betalen en vervolgens niks meer van zich of van je paard te laten horen, of een ander paard te leveren dan jij gekozen had... En dan sta je hier mooi terug in Nederland/België, flink wat euro's armer.

Uiteraard kan het ook prima lopen, dat je voor een normale prijs een wereldpaard hebt ;)

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:31

Het was een advies van mij aan Molenhoek en niet aan jou Lepel! Ik heb nergens gezegd dat jou paard een tweede Jessica is ,volgens mij.
Ik zeg ook niet dat er iets mis is met importeren, maar ik denk dat de Molenhoek nu niet op nog een moeilijk paardje zit te wachten!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:41

ik zit mee te luisteren en hoewel ik wel een beetje begrijp waar de discussie over gaat, snap ik ht niet helemaal goed... kopen is altijd gokken, ongeacht waar het paard vandaan komt, maar ongezien kopen is een nog grotere gok. Of het nu van de andere kant van het water komt of niet. Ik heb twee ierse tinkers gehad ( import) de ene was net een dag in belgie toen ik haar kocht ( flink wat jaren geleden) is jaren later dagkampioen geworden... zo zijn er ontzettend veel tinkers van ierland en engeland naar hier gekomen 10/15 jaar geleden... dat is onze basis nou....
het enigste aspect waar je rekening mee moet houden is het geld en hoeveel zo een dier in de hand is geweest. Komen hier ook genoeg uit de opfok die over je hoof hee springen op 2 or 3 jarige leeftijd.
Dus ik zou zeggen TS, maakeen lijstje met voor en nadelen en weeg ie af... orienteren kost niets en helpt alleen maar mee bij het maken van een weldoordachte keuze.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:59

"Inderdaad moet je ook hier je ogen openhouden en kan je net zo goed beduveld worden.
Maar de stap naar klagen, paard terug brengen, geld terugkrijgen enz is een stuk makkelijker dan."

;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:05

Alexandra, absoluut is dat waar, maar ik neem aan dat als je een weldoordachte keuze maakt om te importeren, dat je weet dat het ongedaan maken van de koop een haast onmogelijke opgave is.
Maar zie jij daar een paard waarvan je denkt dat ie het helemaal is, dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen, alleen maar omdat deze aan de andere kant van het water staat.
Als importeren een wel doordachte keuze is, dan heb je ingecalculeerd wat de nadelen kunnen zijn.
Maar om gelijk elk paard van engeland of ierland als onhandelbaar te bestempelen vind ik een beetje onzinnig. Er lopen genoeg onhandelbare tinkers in nederland en belgie rond, daar hoef je er geen voor uit een weide in engeland of ierland te trekken... zoals bij elke koop, moet je je goed bezinnen wat je gaat aanschaffen en de afweging maken of dat dat voor jouw haalbaar is.
Lopen genoeg net opgevoedde tinkers op onze buureilanden rond hoor.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:14

dat is zeker zo, alleen merk je dat hier sneller, vind ik
want hier ga je naar een paard kijken en dan vraag je normaal toch om het paard uit de wei te halen, aan te kunnen raken enz
je gaat terug naar huis, denkt er nog even over na, gaat nog een keer kijken, en beslist pas dan

ginds lopen ze op mega grote weilanden, je ziet er eentje en je denkt: dat is em!
dat je ze niet meteen kan aanraken en checken ed neem je allemaal maar voor lief, want ja dat is daar normale gang van zake. je bent ter plekke, een eind van huis en je besluit te kopen, deels door de euforie van de vakantie is je puur rationele verstand even uitgeschakeld

uiteraard heb ik helemaal niets tegen importeren, wil alleen ook de nadelen zeggen :)
en uiteraard hoeft het niet zo te gaan ;) uiteraard kan je ook op je strepen staan en iets op papier laten zetten, eisen dat je het paard kan aanraken en "testen", maar dan valt wel meteen meer dan de helft van de potentieel te koop staande paarden af :+

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:16

Citaat:
maar om gelijk elk paard van engeland of ierland als onhandelbaar te bestempelen

Wie zegt er dat elk paard uit ier of Engeland onhandelbaar is , ik niet hoor volgens mij ? :)