shetlander laten bevallen in de weide of op stal??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

shetlander laten bevallen in de weide of op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:10

Lieve allemaal,
Ik ben me nu aan het oriënteren met betrekking tot dracht en bevalling etc. omdat we 2 shetlanders hebben die waarschijnlijk drachtig zijn. Ik heb zelf een tijd stage gelopen bij een veearts en meerdere bevallingen samen met haar gedaan, maar bij je eigen paardje gaat dat toch anders worden. Nu vroeg ik me af of het verstandiger is om de shetlanders in het weiland te laten bevallen of op stal. Ze staan eigenlijk nooit op stal tenzij het echt noodweer is bijvoorbeeld. Ze kunnen bevallen tussen eind maart en half juni. Andere goeie tips zijn ook altijd welkom!! :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:12

Weide :j In een stal heb je meer kans op verwondingen (denk aan muren), en in de stal zijn ook meer bacteriën.
En eventueel kan de kudde er gelijk kennis mee maken, die beschermt het veulen dan ook echt.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:12

Aangezien ze bijna nooit op stal staan, zou ik voor de wei kiezen.
Bij mijn vader zijn alle veulens(ik denk 20 stuks) gewoon in de wei geboren en nooit 1 probleem gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:13

Afhankelijk van je kudde en wei (sloten!) is wei een goede optie. Moet merrie wel een rustig plekje hebben, want meestal wil die niet de hele groep er omheen hebben.

Resfeber

Re: shetlander laten bevallen in de weide of op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:00

De weide lijkt mij het verstandigst.
Waarschijnlijk ook vertrouwelijker dan op stal waar ze bijna nooit staan.

Veel succes. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:35

Als je maar een veilige omheining en geen sloten hebt, merries gaan nml altijd naast de sloot liggen! Maart is wel vroeg trouwens, als het heel koud of nat is en het veulen is niet direct fit genoeg om te drinken dan weet ik niet wat je s'morgens aantreft

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:24

Ik zou dan opteren voor weide,mits je alles eraan doet om erbij te zijn,zodat je inderdaad kunt ingrijpen bij problemen bij de bevalling maar ook moest het te koud zijn voor het veulen.

Onze shets staan 's nachts op stal met de geboortemelder om,overdag in de wei,ook met de melder om. we hebben er die zowel snachts (stal) als overdag(wei) bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:30

Je kan nooit 100 % garanderen dat je erbij bent. Ik heb een halstermelder bij de paarden, maar op de een of andere manier werkt die bij de Shetten niet (vals alarm, s'morgens veulen in de wei zonder melding)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:53

Hier werkt het alarm feilloos,naja ook wel vaak vals alarm bij sommigen natuurlijk. Maar ook netjes alarm als het nodig is.
Als ze rechtopstaand bevallen,dan gaat het natuurlijk niet af.
Ik hou ze hoe dan ook altijd scherp in de gaten,en mn gevoel heeft er nog nooit ver naast gezeten tot nu toe.
Meer kan je uiteindelijk niet doen,maar ook niet minder!

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:18

Thanks voor alle tips! De weide waar de dames staan loopt voor onze keuken langs, dus ik denk dat ik tegen die tijd een stuk weide afzet dat precies voor onze keuken is. Dan kan ik ze mooi vanuit binnen in de gaten houden en dan hoeven ze me ook niet te zien.. (zorgt toch wel voor wat meer rust denk ik..)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:21

Ik had een shet voor tijdelijk in de opvang,die drachtig was.Ze zou pas bevallen in aug. was er gezegd.Maar ze is in Juni gewoon in de weide,helemaal alleen,bevallen.Er stond s'morgens een veulentje naast haar.Wel was het veulen in de [droge] sloot gevallen,voorbijgangers hadden het eruit gehaald.
Daarom is het wél belangrijk dat je er zicht op hebt TS,en dat heb jij wel.