Shetlander met slecht gebit, wat voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Shetlander met slecht gebit, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:49

Mijn oudere shetlander (26) heeft een heus oude paardengebitje, de tandarts kon er niets aan veranderen, haken had ze niet, slechts bijna geen kauwvlak meer. Dit betekend dat ze haar hooi slecht tot niet meer kan eten en haar voer slecht verteerd. Morgen starten we met de Subli seniors priores, maar aangezien het hier een shet betreft, kan ze hier niet teveel van krijgen. Luzerne vind ik voor zo'n hummel ook veel te rijk, maar ze moet wel meerdere keren per dag wat kunnen eten. Vanavond had ze al koliek omdat ze het allemaal erg slecht kan verteren, wat kan ik nu verder halen, doen? De pony heeft minimaal 6 voerbeurten per dag, dit kan naar 9 uitgebreid worden. Wat wel handig is om te vermelden is dat ze samenwoont met haar grootste vriend, en dat er dus geen eten kan blijven liggen, apart zetten is geen optie, dan kwijnt ze weg. We kunnen haar wel even apart zetten om te eten.

Mijn moeder opperde al het idee om pakken konijnenhooi te halen, om te kijken of ze dit wel wegkrijgt. Wat voeren jullie je bejaarde shetjes die slecht kunnen kauwen?
Laatst bijgewerkt door Utixo op 11-10-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Shetlander met slecht gebit, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:50

seniores priores, van subli, is volledig vervangbaar voor ruwvoer mocht het zo zijn dat hij het hooi ook helemaal niet meer weg krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:51

(het is een soort slobber)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:53

Jup, ik ken het (stond ook in de beginpost ;), hier word morgen mee gestart ), maar dit bevat ook krachtvoer en kan voor een shet dus niet volop gegeven worden. Maar bedankt voor het meedenken!

Overigens zijn mijn weides dicht, ze lopen nog wel in de paddock (en Tara -de shet- loopt los opver het erf heen), maar gras is er nu dus niet meer beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:58

oh sorry, had er over heen gelezen.. :+

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:59

Ik ken ook een kleine oude pony met heel slecht gebit. Stikte bijna in zijn eten. Gaven heb muesli zonder van subli geloof ik.

Dit kan je evt. Iets aanvullen met die senioren muesli kan je toch wat grotere hoeveelheden geven.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 23:04

Het enige "zonder" wat ik kan vinden is "krachtvoer zonder"...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:07

Mijn pony heeft ook een slecht gebit, maar wel anders dan die van jouw... Mijne heeft een giga onderbeet, waardoor ze moeilijk eet. Zij kan Fibra goed eten, maar of dat ook werkt voor jouw pony dat weet ik niet.

Je zou een gratis proefzakje kunnen aanvragen en kunnen kijken of ze dat goed weg krijgt :)
http://fibra-paardenvoeders.nl/index.ph ... ex&cPath=5

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 23:11

Dat lijkt zeker wel wat te zijn, bedankt voor de tip! Ik kan het niet goed zien op de foto/halen uit de informatie, maar het lijkt een beetje de substantie van granen/lucerne te zijn? Dat krijgt ze nog wel weg, ze kan nog wel iets kauwen, maar hooi is gewoon te langstengelig.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:11

De luzerne van subli is veel lager in eiwit dan andere luzerne. Misschien is dat iets om te proberen. En anders zupa van equifyt. Is alleen gras met bietenpulp en lijnzaad. Je maakt het aan met water. Dus een soort van slobber maar dan zonder graan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:22

Utixo schreef:
Dat lijkt zeker wel wat te zijn, bedankt voor de tip! Ik kan het niet goed zien op de foto/halen uit de informatie, maar het lijkt een beetje de substantie van granen/lucerne te zijn? Dat krijgt ze nog wel weg, ze kan nog wel iets kauwen, maar hooi is gewoon te langstengelig.

Klopt :j
Bij samenstelling staat dat er Canadese Timothee, luzerne, oergraan spelt, maisvlokken, wortelvlokken, lijnzaadolie en vitaminekorrels in zitten.

http://fibra-paardenvoeders.nl/images/P2140064.JPG

Mijn pony is er gek op, ze vind het lekker en doet het er goed op :j

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 23:31

cam schreef:
De luzerne van subli is veel lager in eiwit dan andere luzerne. Misschien is dat iets om te proberen. En anders zupa van equifyt. Is alleen gras met bietenpulp en lijnzaad. Je maakt het aan met water. Dus een soort van slobber maar dan zonder graan.

Klinkt ook goed, alleen zit hier ook bietenpulp in. De SP bevat ook al bietenpulp, en shettie veel bietenpulp per dag geven betekend dat we haar straks kunnen wegrollen.

Ik ga van het weekend de fibra bestellen, dit klonk ideaal. Als Tara het niet wegkrijgt heb ik zat andere paarden staan die het wel lusten, dus op komt het wel.
Daphne, hoeveel voer jij? Een baal is 15 kilo?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:01

Wiesencobs van Marstall is een grasbrok die je moet weken. Zelf week ik het in warm water is het in 15 min. klaar even doorroeren je kunt er eventueel zeker als het een keer iets te nat is uitgevallen zemelen doormengen. Ik heb er ook nog wel eens Hartog compact gras door gemengd maar dit is denk ik vrij rijk voor een shetlander maar Hartog heeft ook nog iets anders wat eventueel voor meer structuur zorgt. Kom nu niet op de naam maar bevat ook stro is speciaal om voer voor sobere rassen lichter te maken. Als je dit erdoor zou mengen en dan nog even laat staan voor je het geeft wordt het zacht. Zou even op de site van Marstall en Hartog kijken hierop kan je diverse soorten zien. Wij hebben 3 jaar geleden een Welsh van nu inmiddels 26 jaar gekocht (mag nu inmiddels 1 jaar van pensioen genieten) , zij kreeg bij de vorige eigenaar dat voer van Subli maar vond haar er niet super uitzien. De tandarts heeft toen een licht losstaande kies verwijderd en daarna at ze gewoon weer super haar hooi. In de winter krijgen ze 's avonds allemaal wat wiesencobs met zemelen nog licht warm vinden ze heerlijk. Heb er 1 die ivm allergie geen hooi mag deze krijgt naast weidegang met voldoende gras alleen wiesencobs enige nadeel is dat ze het snel op hebben. Succes

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:03

Ik heb oa 11 shetten in de leeftijd van 20 tot 33 jaar en die krijgen allemaal Subli seniores priores. Degene die nog een beetje hooi kunnen kauwen, krijgen Compactgras van Hartog bij. Ik meng de Subli SP met grasbrok. Ze krijgen 'smorgens allemaal een halve kilo geweekte grasbrok en 'savonds een halve kilo SPP gemengd met grasbrok, 1 op 1. Die boven de 30 zijn, krijgen alleen SPP. Ik heb hier geen tonnetje ronde shetten, ze blijven keurig op gewicht. Overdag lopen ze gewoon in de wei. De grasbrok voer ik 'smorgens als ze naar buiten gaan in grote langwerpige voerbakken in het land. De rest krijgen ze op stal. Je moet uitgaan van een kilo voer per 100 kilo lichaamsgewicht .Ik heb voornamelijk mini's, dus hebben ze aan die kilo genoeg. Als er straks geen voeding meer in het gras zit, krijgen ze iets meer.