Waarom mag een Fries meedoen met een koudbloedenwedstrijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Waarom mag een Fries meedoen met een koudbloedenwedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:38

... Als het een warmbloed is?

Tja. Dat vraag ik me af. Op stal waren ze er van overtuigd dat het een koudbloed is omdat hij daaraan mee mag doen :+ . Maar dat is hij niet. Dus, iemand die het weet? :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:39

Is een Fries geen koudbloed? You're serious? :') Weer wat geleerd! _O-

Misschien omdat het een 'zwaarder' ras is?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:43

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:52

De koudbloedenwedstrijden die ik ken, weten dat een Fries geen koudbloed is. Staat er soms ook apart bij "koudbloedpaarden en Friezen".

De reden dat ze mee mogen doen ga ik niet invullen, ik organiseer ze niet :D . Maar ik denk dat het gewoon zo gegroeid is.

HarriesHorse

Re: Waarom mag een Fries meedoen met een koudbloedenwedstrijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:53

Serieus? ik dacht echt altijd koudbloed.
Okeee dan. :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:12

Friezen zijn ontstaan uit meerdere rassen, waaronder de Iberische paarden (Lusitano , PRE (Andalusier) ) via die rassen hebben ze dus Berberbloed (= volboed) ingebracht en dat maakt de Fries een warmbloed, later is er ook nog draver in de Fries gekomen en dat zijn ook warmbloeden.

Ze noemen niet voor niets de Friezen apart, Koudbloeden EN Friezen, anders hadden ze het alleen bij koudbloeden kunnen laten. Waarom ze ook mee mogen doen?? Wellicht omdat anders de ringen niet vol komen??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:22

Heb altijd al gezegd dat friezen geen koudbloeden zijn.. Vond het ook geen koudbloeden.
Maar dat zijn soms de giga luxe haffies ook bijna niet meer, zag er een, nou tis dat ie een afstamming enzo had want ik had nooit gedacht dat het een haf was.. :+

Maar vaak is het idd 'en' 'en'. :j
De echte tinkerdagen die er zijn vind ik dan ook een stuk leuker dan koudbloeddagen, maar soms moet je wel om ringen idd vaak vol te krijgen dus begrijpelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:51

Haflingers zijn toch ook warmbloeden? Hebben van oorsprong toch ook arabisch bloed meegekregen??

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:05

Haflingers zijn wel koudbloeden, er is wel eens wat arabisch bloed ingekomen, maar volgens mij is dat percentage niet zo hoog dat het een warmbloed wordt. Het luxere type ontstaat door te fokken met dat type, waardoor het steeds
meer bevestigd wordt, maar komt wel uit de eigen genenpoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:11

Cyrina schreef:
Haflingers zijn wel koudbloeden, er is wel eens wat arabisch bloed ingekomen, maar volgens mij is dat percentage niet zo hoog dat het een warmbloed wordt. Het luxere type ontstaat door te fokken met dat type, waardoor het steeds
meer bevestigd wordt, maar komt wel uit de eigen genenpoel.

Aaah bedankt voor de uitleg!