[TI] Klapmouw Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarineCosmo

Klapmouw Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:23

Mijn Tinker van net 4 jaar heeft een ''kraakje'' in zijn rechterachterbeen. Volgens de DA is het een klapmouw. Hij loopt verder goed, is niet kreupel en lijkt er geen last van te hebben. Wel vind het het niet leuk om in de linkergalop te springen.
Hij is door de hoefsmid ''binnendoor'' gekapt en dat zou moeten helpen. Momenteel blijft zijn been wel kraken.
Heeft iemand hier ervaring mee die mij kan adviseren wat wel en vooral niet te doen qua werk. Wil het vooral niet erger maken door onwetendheid. Hoorde dat dit vaker voorkomt bij Tinkers en Friezen. Gaat het over als ze uitgegroeid zijn?
En als laatste vraag; helpt het om glucosamine te geven?
Alle info is welkom.

snowdon

Re: Klapmouw Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:38

Bedoel je daarmee "knie op slot"? of patella luxatie?

KarineCosmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:36

Zijn knie geraakt niet op slot, althans nog niet en hopelijk nooit. Volgens de dierenarts is het kraakje het geluid wat je hoort als de gewrichtsbanden over het kniegewricht schuiven. Volgens haar zijn de banden te los.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:52

Ik heb het ook. Alleen gaan de oefeningen die ik van de fysio moet doen niet lukken bij je paard ;)Ik denk juist dat door beweging de banden sterker zullen worden, maar hoe en wat geen idee. Ik ben benieuwd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:27

Dat is dan patella luxatie, losse kniebanden :)
Hier helaas bekend mee, betreffende paard voornl in rechte lijnen getraind en ook binnendoor bekapt.
In beweging blijven blijkt hier goed te werken, na een periode stilstaan zie je het weer terugkomen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:22

Patella luxatie is niet hetzelfde als losse kniebanden. Dat is dat de knieschijf uit de kom schiet. En wat ik iddeweer spiertraining veel rechtdoor

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:38

Is dat niet patella fixatie?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:03

het kraakje is dat ong. hetzelfde geluidje van als je zelf met je vingers knakt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:07

Het is me ondertussen duidelijk waar mijn verwarring vandaan kwam, ik had nog nooit van de term (klap)mouw gehoord. En haalde het niet uit de beschrijving :)

KarineCosmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 20:12

Ik kende de term vroeger ook niet. Nu jammer genoeg wel. Niet dat het momenteel zo erg is bij hem, want hij kan alles ermee. Ik ben alleen bang dat er grotere beschadigingen gaan optreden. Hoop dat hij erover heen zal groeien. Hij is tenslotte nog maar 4.
We rijden hem ongeveer uurtje per dag, 5 dagen per week. Hoop maar dat we hem niet teveel en te vroeg belast hebben en dat we het zelf niet veroorzaakt hebben.
Het geluid is inderdaad hetzelfde als een vinger die knakt.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:14

Ik heb een welshje van 14 jr oud , die bij beide achterbenen dit geluid maakt. Ze lijkt er geen last van te hebben , we rijden haar ook niet zoveel , maar wanneer we meer rijden , wordt het "knakken"een stuk minder.
Verder heb ik er totaal geen ervaringen mee , maar deze dame is ar in ieder geval al 14 jaar mee geworden !

KarineCosmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:31

Dank je wel voor alle info iedereen. Zal hoop putten uit het verhaal van je Welshje, 14 jaar zonder problemen klint goed.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:09

Als ik dit zo lees, moet ik aan mn merrie denken (welshXarabier van 17 jaar) en die maakt ook regelmatig met een achterbeen zulke knakgeluiden.
Heb me dr nooit druk om gemaakt en heb ook niet t idee dat fury dr last van heeft.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:34

Mijn tink heeft dit probleem ook. Het begon met een kraakte inderdaad. En nu schiet zijn knieschijf er soms uit. Dan maakt hij even een hupsje en dan is het over. Hij is nu ongeveer een jaar of 20 oud en heeft nog nooit een dag kreupel gelopen in zijn leven. Toevallig een paar weken geleden zijn gewrichten eens op de foto laten zetten en het was allemaal nog heel netjes.

Ik rijd veel rechtgericht. Een van mijn doelen is altijd een kaarsrechte lijn lopen aan het eind van de training. Zonder dat hij per ongeluk een andere kant op hangt of moet versnellen om te compenseren. Echt de belangrijkste oefening die er is denk ik.