Merrie nu nog dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_denise_xx

Merrie nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:15

Hallo bokkers,

Ik wil even jullie mening weten.
We hebben besloten om mijn merrie te laten dekken, ze is 12 en dit wordt (voor zover ik weet) haar eerste veulen.

Nu heb ik een erg leuke hengst aangeboden gekregen die voldoet aan mijn eisen. Alleen deze hengst wordt waarschijnlijk verkocht.
Het zou gaan om natuurlijk dekken want deze hengst staat in de buurt.

Ik wil erg graag een nakomeling van hem en ik vroeg me af of het heel erg was om mijn merrie nu nog te laten dekken?

Ik hoor graag jullie meningen.

Groeten Denise

Humphry

Re: Merrie nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:19

Waarom zou dit niet kunnen denk je?

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:21

LoveBaileys schreef:
Waarom zou dit niet kunnen denk je?

Omdat het dekseizoen toch voorbij is en het veulen net in de weers overgang geboren wordt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:22

Persoonlijk zou ik het niet doen, dan maar de komende winter op zoek naar een andere hengst die net zo goed bij je merrie past en in mei/juni beginnen met dekken. Dan heb je in het voorjaar van 2014 een veulen erbij en heeft het veulen de hele zomerperiode om mooi, groot en sterk te groeien.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:24

Officieel is het dek seizoen afgelopen.
Dit doen ze niet zonder reden.

Cyclus van de merrie veranderd ook rond de winter.

Een veulen hoort te kunnen bewegen te dartelen etc.
Als je de merrie nu laat dekken dan wordt het in september/Oktober geboren.
Grote kans dus dat ze niet de wei op kunnen dus hoogst waarschijnlijk veel en lang op stal staan.

Als je hem wilt laten afspenen en de opfok in wilt doen kom je ook weer niet uit.

Ik zeg niet doen...

Er zijn zat andere goede hengsten en in maart kan je alweer beginnen

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:25

Ik ken meer dan genoeg paarden die of een ongelukje waren, of 'te laat' gedekt zijn en er is er geen 1 slechter van geworden!

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:29

Barcelano schreef:
Officieel is het dek seizoen afgelopen.
Dit doen ze niet zonder reden.

Cyclus van de merrie veranderd ook rond de winter.

Een veulen hoort te kunnen bewegen te dartelen etc.
Als je de merrie nu laat dekken dan wordt het in september/Oktober geboren.
Grote kans dus dat ze niet de wei op kunnen dus hoogst waarschijnlijk veel en lang op stal staan.

Als je hem wilt laten afspenen en de opfok in wilt doen kom je ook weer niet uit.

Ik zeg niet doen...

Er zijn zat andere goede hengsten en in maart kan je alweer beginnen

Het is wel zo dat de paarden op een boerderij staan waar ik ze altijd buiten mag zetten! ze gaan bij slecht weer s'ochtends heel vroeg naar buiten en s'avonds om half 9 komen ze weer binnen. Als de wei te nat ligt kan ik ze in de paddock zetten. Het is dus eigenlijk nooit zo dat ze lang of vaak op stal staan want daar houd ik totaal niet van.

Ik ga haar niet in de opfok zetten maar samen met een veulen van een vriendin op de wei.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:32

Als je merrie nog voldoende cycleert en het jouw niet uitmaakt dat je een laat veulen hebt, kun je dat doen. De eicellen in deze periode zijn wel van mindere kwaliteit, en mogelijks krijg je toch je merrie niet meer vol. Ik zou het zeker onder begeleiding van een Dierenarts doen, om zeker te zijn dat je merrie toch geen baarmoederontsteking krijgt.

Zorg wel dat je je merrie laat dekken om de juiste redenen en niet zomaar eens een veulentje wil...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:34

Maar het is niet de meest ideale situatie voor een veulen met deze temperaturen.
En de kans is ook aanwezig dat de dekking niet pakt.
Ben je straks een aantal weken verder is de merrie pas drachtig in november.

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:35

inesje15 schreef:
Als je merrie nog voldoende cycleert en het jouw niet uitmaakt dat je een laat veulen hebt, kun je dat doen. De eicellen in deze periode zijn wel van mindere kwaliteit, en mogelijks krijg je toch je merrie niet meer vol. Ik zou het zeker onder begeleiding van een Dierenarts doen, om zeker te zijn dat je merrie toch geen baarmoederontsteking krijgt.

Zorg wel dat je je merrie laat dekken om de juiste redenen en niet zomaar eens een veulentje wil...

Bedankt voor je informatie! natuurlijk doen we dit m.b.v. een dierenarts.

We hebben er erg lang en goed over nagedacht, we willen erg graag een nakomeling van onze merrie en die zal ook niet meer bij ons weg gaan. (voor zover mogelijk natuurlijk)

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:37

Barcelano schreef:
Maar het is niet de meest ideale situatie voor een veulen met deze temperaturen.
En de kans is ook aanwezig dat de dekking niet pakt.
Ben je straks een aantal weken verder is de merrie pas drachtig in november.

Nee ik zit ook een beetje met de temperatuur en dat is ook de enige rede om het niet te doen.

We zouden nooit zo ver gaan, ze is nu volop hengstig en we proberen het ook maar een week. Lukt het niet dan is het de volgende keer beter :)
Laatst bijgewerkt door xx_denise_xx op 11-10-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:38

Maar verbeterd de hengst ook daadwerkelijk de merrie.
Is het een GGK hengst?

En waarom gewoon niet wachten tot het voorjaar in een nieuwe dekseizoen.
Dan maar met een andere Hengst als je dan toch wilt fokken.
Dan zijn de omstandigheden ook beter.

6 maanden wachten en dan begin het voorjaar weer

Huh is ze al drachtig?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:40

Een veulentje van een maand of 2 begint echt veel van mams te vragen. Dan is het voor de merrie goed om in een goede wei te lopen (dan worden ze ook echt niet mager hoor). Ook het veulen eet dan echt volop gras en groeit ook daar lekker van. In de winter kan dat dus niet. Dat kan pas als hij een maand of 6 /7 is. En vanaf die leeftijd hard groeien, is niet gezond (risico op OC/OCD). Ook is veel ruimte goed voor de ontwikkeling van pezen, spieren en botten. Een grote wei is veel gezonder dan een toch meestal kleine paddock. Hoe belangrijk daglicht voor de ontwikkeling is, weet ik niet maar ik kan me wel voorstellen dat dit ongetwijfeld invloed moet hebben. Een ongelukje in deze periode à la, maar het zo plannen vind ik onverstandig. Het kan, maar of je het moet willen.....

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:40

Barcelano schreef:
Maar verbeterd de hengst ook daadwerkelijk de merrie.
Is het een GGK hengst?

En waarom gewoon niet wachten tot het voorjaar in een nieuwe dekseizoen.
Dan maar met een andere Hengst als je dan toch wilt fokken.
Dan zijn de omstandigheden ook beter.

6 maanden wachten en dan begin het voorjaar weer

Huh is ze al drachtig?

Oh sorry dat was een typfout!

Deze hengst verbeterd zeker de merrie, dat is natuurlijk de belangrijkste reden tot de keuze van deze hengst

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:41

Ik zou het niet doen, het heeft veel nadelen om een veulen zo laat in het jaar te hebben.
Daarbij is de kans dat je merrie nu dragend wordt veel kleiner, de cyclus is over rond deze tijd van het jaar, als het de eerste keer niet raak is zit je al in november....

Als je 4 maanden wacht begint het dekseizoen alweer, ga lekker in maart of april weer dekken.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:41

Je grootste probleem zal zijn of ze nog vol wil geraken in deze tijden. Het is al een bar voorjaar, en slechts 20% van de merries heeft nog een cyclus die voldoende is. (Hou er ook rekening mee dat je veulen het ook zwaar zal hebben als die geboren wordt in september en je best een alternatief voorziet dan enkel een weide met schuilstal)

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:42

Marion71 schreef:
Een veulentje van een maand of 2 begint echt veel van mams te vragen. Dan is het voor de merrie goed om in een goede wei te lopen (dan worden ze ook echt niet mager hoor). Ook het veulen eet dan echt volop gras en groeit ook daar lekker van. In de winter kan dat dus niet. Dat kan pas als hij een maand of 6 /7 is. En vanaf die leeftijd hard groeien, is niet gezond (risico op OC/OCD). Ook is veel ruimte goed voor de ontwikkeling van pezen, spieren en botten. Een grote wei is veel gezonder dan een toch meestal kleine paddock. Hoe belangrijk daglicht voor de ontwikkeling is, weet ik niet maar ik kan me wel voorstellen dat dit ongetwijfeld invloed moet hebben. Een ongelukje in deze periode à la, maar het zo plannen vind ik onverstandig. Het kan, maar of je het moet willen.....

bedankt voor je informatie!

Na al deze berichten denk ik toch dat ik het niet ga doen en dan maar wachten tot maart. En dan hopen dat de hengst nog beschikbaar is.

Bedankt allemaal!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:43

Heel verstandig van je TS.

Niks is zo leuk om je veulen te zien dartelen in groen gras *D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:45

je zegt dat de hengst verkocht word,wie weet is hij er in maart april nog wel.ook kun je afspreken dat als hij eerder verkocht word jij nog een dekking tegoed hebt in april.de tijd is niet al te best om te verkopen.zelf zou ik nu niet meer gaan dekken en echt wachten.is hij er niet meer en wil de nieuwe eigenaar je dus geen dekking geven/verkopen dan opzoek naar een andere

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:50

xx_denise_xx schreef:
Na al deze berichten denk ik toch dat ik het niet ga doen en dan maar wachten tot maart. En dan hopen dat de hengst nog beschikbaar is.

Bedankt allemaal!

Maar nu zijn we natuurlijk wel benieuwd watvoor hengst dan zo bijzonder is?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:51

Harstike goed dat je nu niet meer gaat dekken. Het is echt niet leuk een laat veulen wij hebben een ongelukje in november een aantal jaren terug gehad. Was echt zoon gedoe vooral als ze in het begin nog zo klein zijn. Komt vast wel weer een mooie kerel voor je merrie op je pad ;)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:40

Dit is inderdaad de meest verstandige oplossing! Goed zo TS! :-)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:00

Graag gedaan en verstandig TS.

Een veulentje krijgen is erg leuk, maar het gezond op zien groeien is nog veel leuker. En op dat laatste heb je veel meer kans als het in de goede tijd geboren wordt. Ik snap je wel hoor. Wachten duurt lang en als ze nu goed hengstig is of lijkt, is het verleidelijk. Als deze hengst volgend jaar niet meer beschikbaar is (begrijp dat dit geen goedgekeurde dekhengst is), is er ongetwijfeld een andere die goed bij je merrie past en kan verbeteren. Net als bij mannen: geen hand vol maar een land vol.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:04

xx_denise_xx schreef:

Bedankt allemaal!

Welke hengst is dat dan? Is er geen DV van?