Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Barcelano schreef:Officieel is het dek seizoen afgelopen.
Dit doen ze niet zonder reden.
Cyclus van de merrie veranderd ook rond de winter.
Een veulen hoort te kunnen bewegen te dartelen etc.
Als je de merrie nu laat dekken dan wordt het in september/Oktober geboren.
Grote kans dus dat ze niet de wei op kunnen dus hoogst waarschijnlijk veel en lang op stal staan.
Als je hem wilt laten afspenen en de opfok in wilt doen kom je ook weer niet uit.
Ik zeg niet doen...
Er zijn zat andere goede hengsten en in maart kan je alweer beginnen
inesje15 schreef:Als je merrie nog voldoende cycleert en het jouw niet uitmaakt dat je een laat veulen hebt, kun je dat doen. De eicellen in deze periode zijn wel van mindere kwaliteit, en mogelijks krijg je toch je merrie niet meer vol. Ik zou het zeker onder begeleiding van een Dierenarts doen, om zeker te zijn dat je merrie toch geen baarmoederontsteking krijgt.
Zorg wel dat je je merrie laat dekken om de juiste redenen en niet zomaar eens een veulentje wil...
Barcelano schreef:Maar het is niet de meest ideale situatie voor een veulen met deze temperaturen.
En de kans is ook aanwezig dat de dekking niet pakt.
Ben je straks een aantal weken verder is de merrie pas drachtig in november.
Barcelano schreef:Maar verbeterd de hengst ook daadwerkelijk de merrie.
Is het een GGK hengst?
En waarom gewoon niet wachten tot het voorjaar in een nieuwe dekseizoen.
Dan maar met een andere Hengst als je dan toch wilt fokken.
Dan zijn de omstandigheden ook beter.
6 maanden wachten en dan begin het voorjaar weer
Huh is ze al drachtig?
Marion71 schreef:Een veulentje van een maand of 2 begint echt veel van mams te vragen. Dan is het voor de merrie goed om in een goede wei te lopen (dan worden ze ook echt niet mager hoor). Ook het veulen eet dan echt volop gras en groeit ook daar lekker van. In de winter kan dat dus niet. Dat kan pas als hij een maand of 6 /7 is. En vanaf die leeftijd hard groeien, is niet gezond (risico op OC/OCD). Ook is veel ruimte goed voor de ontwikkeling van pezen, spieren en botten. Een grote wei is veel gezonder dan een toch meestal kleine paddock. Hoe belangrijk daglicht voor de ontwikkeling is, weet ik niet maar ik kan me wel voorstellen dat dit ongetwijfeld invloed moet hebben. Een ongelukje in deze periode à la, maar het zo plannen vind ik onverstandig. Het kan, maar of je het moet willen.....