shetlander kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovetwister

shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:44

ik wil heel graag een shetlander voor bij mijn haflinger.
ik wil er niet mee gaan rijden maar wel gewoon soms erop zitten enz.
nu was mijn vraag of het veel kost om een shetlander eenvoudig te verzorgen.
ik had het plan om hem alleen hooi te geven en soms op gras te zetten.
tips zijn altijd welkom!
groetjes

loempia93

Re: shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:47

tsjah wat kost de verzorging. Dat is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het individu, maar stel
hoefsmid om de 2 maanden alleen kappen 20 euro?
Ik heb geen idee hoeveel hooi je moet geven, denk dat hij/zij het ook goed doet op alleen gras. Als je tenminste goed oplet dat hij/zij niet hoefbevangen wordt.

Af en toe op zitten?
Vind je niet dat een paard, shetlander ofniet, wat meer verdiend dan alleen opzitten?
Ga met ze wandelen, doe vrijheidsdressuur er zijn genoeg dingen.

ilovetwister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:49

ja dat weet ik maar ik maar ik bedoelde alleen voor zegmaar rijden, tuurlijk ik geef mijn haflinger ook elke dag een masage haha

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:50

Als ik nog een shet zou nemen, zou ik elke dag met hem/haar wandelen, zodat ie z'n energie een beetje kwijtkan! Desnoods een half uurtje longeren, maar niet afentoe opzitten. Dat is gewoon zielig, zo kan dat paardje nooit zijn energie kwijt! Mijn 2 shetties kostte 200,-, maar dat was een vriendenprijsje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:51

Ik zou het toch qua kosten houden op hetzelfde als je Haflinger, maar dan misschien wat goedkoper qua voer. Als je Shet een koliekaanval krijgt, zal de dierenarts echt niet goedkoper zijn als dat je Haf hem zou krijgen, ect :n

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:51

Een shetlander heeft dezelfde verzorging nodig als een paard. Als jij een shetlander eenvoudig wilt verzorgen (Als in, zo goedkoop mogelijk), dan moet je er niet aan beginnen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:53

Als je te groot/zwaar bent zou ik niet op de shet gaan zitten, zie er ook niet echt de leukheid van in eerlijk gezegd :')

Iig ik verzorg mijn shetten net zoals mijn welsh. Dat wil zeggen dat ze naast hooi een vitamine supplement krijgen en dezelfde medische zorg. Netjes op tijd naar de smid en geënt worden. Die kosten zijn overigens even hoog als bij mijn rijpony. Enkel eten ze wat minder en ze poepen minder dus dat zijn de punten waar je wat minder aan uit hoeft te geven.

basii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:58

Wat is eenvoudig verzorgen,
Wij hebben sinds een paar weken een shetje bij onze fjord staan.
De da is al geweest om te enten, wormenkuurtje en maandag komt de smid.
Dat hoeft natuurlijk niet wekelijks maar het loopt toch lekker op.

Ze eet inderdaad minder hooi, en krijgt geen kilo musli en ook met het vlas doe je langer.
Maar als je alles bij elkaar optelt

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:00

Hoe hou je je hafje nu?
Staat ze 24/7 op wei, sta je op een pensionstal?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:03

Hoe groot ben je eigelijk? Een shetlander vind het ook leuk om beweging te krijgen hoor ! ;)
Ik had mijn shetlander voor 150 euro, maar dat is dan een mini.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:04

Ik krijg altijd kriebels bij mensen die een shetje kopen voor "erbij" want waar veel mensen geen rekening mee houden is dat shetjes snel hoefbevangen zijn, dat ze evenveel aandacht/tijd kosten als een grotere pony.

ilovetwister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:04

Hij staat in de zomer op de paddock en af en toe 2 uurtjes op gras (de laatste tijd altijd op gras). In de winter staat ie op een wei met gras en een stalletje.

ilovetwister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:06

Als je de kriebels krijgt kijk je niet eh. Iedereen zegt dat een pony die alleen staat ook slecht is dusja...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:07

ilovetwister schreef:
Als je de kriebels krijgt kijk je niet eh. Iedereen zegt dat een pony die alleen staat ook slecht is dusja...

Maar dat betekend niet dat je er dan maar een pony bij moet nemen, als jij dat niet kunt betalen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:09

ilovetwister schreef:

Het was geen aanval hoor! Maar meer het feit dat mensen zich heel erg verkijken daarop. En heb al zo vaak gezien dat een pony zich gewoon "kapot" eet omdat mensen er geen rekening mee houden dat een shetlander minder kan hebben.

Dus mijn eerste reactie is vaak als iemand zegt "ik wil een shetje voor erbij" Heb je daar wel over nagedacht?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:17

ilovetwister schreef:
ik wil heel graag een shetlander voor bij mijn haflinger.
ik wil er niet mee gaan rijden maar wel gewoon soms erop zitten enz.
nu was mijn vraag of het veel kost om een shetlander eenvoudig te verzorgen.
ik had het plan om hem alleen hooi te geven en soms op gras te zetten.
tips zijn altijd welkom!
groetjes

Waarschijnlijk iets minder hooi, maar verder kost een shet hetzelfde als een haflinger. Bekappen is even duur, DA is even duur, tandarts is even duur. Het enige wezelijke verschil tussen mijn shetlanders en mijn tinker is dat de tinker meer hooi eet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:24

Het enige verschil is dat je voor je shet geen zadel hoeft te kopen. En wellicht ook geen deken als hij zijn vacht mag houden. Verder gaat hij net zoveel kosten als je haflinger, dus denk daar niet te makkelijk over. ik zou er ook niet af en toe op gaan zitten. Wel goed van je dat je rekening probeert te houden met het feit dat een paard nou eenmaal graag met een soortgenoot staat.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:32

ik heb ook een shetje voor "erbij".
hij krijgt dan wel geen krachtvoer maar wel elke dag een mandarijn of wortel,
hij eet gewoon hooi mee in de bak samen met mijn andere pony.

en inderdaad af en toe erop zitten is niet genoeg.
mijn shet verveelde zich rot toen ik niets met hem deed, wandelen/longeren enz. vind hij geweldig.
dus zomaar "erbij" is het niet.

ilovetwister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:01

Haha het is heus niet dat ik niets met hem ga doen maar ik bedoelde ik ga niet met hem rijden zoals mij haf.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:20

Als je te groot bent, ga er gewoon niet op rijden dan; je hebt je haf toch al? Je kunt vd, beleren voor de kar, fietsen e.d. verder is een shet qua onderhoud gewoon bijna even duur: hoefsmid, dierenarts. Alleen de aankoop/stalling is goedkoper! Ik zou er goed overnadenken als ik jou was, maar wel leuk een vriendje voor je paard.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:30

een shetlander is echt niet zo duur als een haflinger in onderhoud.. Ben nu in totaal ongeveer 90 euro per maand kwijt voor hem.. Dan heb ik daar stalling (voer zit erbij), entingen en de hoefsmid. Bij de hoefsmid betaal ik ook minder dan iemand voor een paard zou betalen. En meneer hoeft maar 2 of 3x perjaar naar de smid. Kan ook gerust zeggen dat hij niets te kort komt.

aanschaf kosten zal denk ik rond de 150/250 liggen.. Ligt er ook aan of je er eentje wil met of zonder stamboekpapieren
Laatst bijgewerkt door Change_ op 12-10-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:32

Is ook per shet verschillend hoor, die van mij heeft 2x echt zwaar hoefbevangenheid gehad; en die dierenartsrekeningen waren ook niet laag :o
Ook gaat ie 1x in de 10 weken naar de smid.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:33

Als het puur en alleen voor het gezelschap van je hafje is, kun je toch ook een geitje of schaapje nemen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:43

Summer2000 schreef:
Als het puur en alleen voor het gezelschap van je hafje is, kun je toch ook een geitje of schaapje nemen?

nee. dat is natuurlijk niet hetzelfde als een soortgenoot.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:22

antje_vip schreef:
Het enige verschil is dat je voor je shet geen zadel hoeft te kopen. En wellicht ook geen deken als hij zijn vacht mag houden. Verder gaat hij net zoveel kosten als je haflinger, dus denk daar niet te makkelijk over. ik zou er ook niet af en toe op gaan zitten. Wel goed van je dat je rekening probeert te houden met het feit dat een paard nou eenmaal graag met een soortgenoot staat.

Waarom voor een shet geen zadel kopen? Zoek een klein kindje en die kan lekker rijden.
Ga lekker mennen of vd doen met een shet. Ze kosten evenveel als een groter paard alleen stalling is iets goedkoper.