Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patrss_

Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:14

Hi allemaal!

Het is misschien een beetje vroeg-dag maar ik was benieuwd wie er op dit moment in het bezit is van een (nu 2-jarige) merrie en haar van plan is volgend jaar mee te nemen naar de KWPN keuring?

Het lijkt me leuk om via dit topic elkaars vooruitgang te volgen en de weg naar de uiteindelijke keuring toe! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:30

Haha jij bent er vroeg bij.
Ik neem dat het topic ook is voor merrie ouder dan 2 jaar die volgend jaar naar de keuring gaan??

Ik weet het nog niet zeker of ik ga. Afgelopen jaar was ze nog te jeugdig en te klein. Misschien dat ik dit jaar ga maar zou ook zomaar jaar erop kunnen zijn.

Patrss_

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:27

haha ja ik weet het!

Ja natuurlijk, leuk! Welke afstamming ben je van plan om misschien mee te nemen?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:12

Ik heb er ook eentje die misschien volgend jaar naar de keuring gaat,ze is nu 2.
Het is een register A van Damsey x Wellington x Zevenster.

En daarom twijfel ik ook:als je ziet wat er allemaal bij komt kijken om een regsiter A in het stamboek te laten opnemen...dat gaat me een aardige cent kosten.
Dus eerst maar eens bekijken in het voorjaar of ze het waard is.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:05

Ik ga wederom met Esprit, dan 4 jaar oud.

Afgelopen zomer is ze wel geweest, maar toen sprong ze over de voorbalk van de trailer (met alle 4 de benen) waardoor ze zich dus totaal niet meer liet zien.
Ze is wel stb geworden. Prok was ze al.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:33

Patrss_ schreef:
haha ja ik weet het!

Ja natuurlijk, leuk! Welke afstamming ben je van plan om misschien mee te nemen?

Wynton x Kennedy x Amethist x Ulft. :)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 15:09

@ Marieke, jeetje dat is waar! Dat was idd pech hebben afgelopen keer!
@ Suzanne, mooie merrie!

Zijn jullie van plan om ze zelf klaar te maken voor de keuring? Hoe hebben jullie dat afgelopen keer gedaan?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:12

De mijne gaat weer naar de zelfde trainer.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:45

Wow MariekeA,das niet zo leuk.Ben daar altijd bang voor als je met die jonge paarden op stap bent,een ongeval is snel gebeurd!

Ik maak de mijne zelf klaar voor de keuring,zou niet weten waarom niet.
Ik schrik er altijd van dat er in nederland zoveel gebruikt gemaakt word van trainers om een merrie klaar te maken voor de keuring.Oké,als je er zelf écht geen ervaring mee hebt...maar uiteindelijk stelt het toch allemaal weinig voor.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:45

Voor mij was het vorig jaar omdat ze dan gelijk zadelmak en koetsmak werd gemaakt.
Nu wordt ze gelijk geinsemineerd.

En het is lekker dichtbij de keuringsplaats, terwijl Zuid-Limburg nogal een uithoek is :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 05:42

Leuk leuk!! Een nieuw topic!
Wij gaan in 2013 met de dan 3 jarige Freya, United x Kennedy x Belisar.
Een knappe vos met kolletje en 2 witte achtervoeten..

Hier als veulentje samen met moeders

http://www.eenhoarnenstap.nl/Foto%20albums/album%20freya/slides/IMG_0683.JPG

En als anderhalf jarige.

http://www.eenhoarnenstap.nl/Foto%20albums/album%20freya/slides/IMG_0654.JPG
http://www.eenhoarnenstap.nl/Foto%20albums/album%20freya/slides/IMG_0627.JPG

Aanstaande vrijdag zal ze worden gekeurd op PROK. Ben zoooo benieuwd.

@ Marieke, Ik hoop dat jullie dit jaar wat meer geluk hebben!!!
@ Feelsoproud, Ben ik met je eens hoor. De trainingen doe ik ook zelf. Alleen het voorbrengen daar heb ik wel een ander voor. ;)
Er zijn alleen zat mensen die daar inderdaad geen doel over hebben die een paard soms gewoon rauw heen brengen, nou dan kun je er donder op zeggen dat er geen ster uit komt. Voor hen met centen is een trainingstal de beste plek, maar ook daar komen meer dan niet sterren uit dan sterren.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:51

@Feelsoproud en @Newt, ben ik ook met jullie eens. Ik heb dan totaal geen ervaring met keurings klaar maken, maar ben alsnog van plan om het zelf te doen. Ook vanwege het financiële plaatje maar ook omdat het mij super leuk en redelijk makkelijk lijkt om het zelf te doen. Lukt het niet, is er altijd nog een optie tot wegbrengen.

@ Marieke, wat leuk! Welke hengst ga je nemen?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:15

Ze gaat onder Elegant.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:13

@Marieke, mooie keuze! :D

Kunnen jullie een schets geven hoe jullie trainingsprogramma eruit zal gaan zien? Wanneer beginnen jullie, op welk rantsoen zetten jullie je merrie, etc.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:29

Ik denk dat ik de mijne 2 à 3 maand voor de keuring begin te longeren.2 keer per week,later opbouwen naar 3 keer per week.

Qua voeding niks speciaal:gewoon weidegang en wat krachtvoer en dan een beetje bekijken:word ze te vet(waar ze wel aanleg voor heeft :D )wat minder op de wei.

Gewoon bekijken hoe ze overal op reageert,qua werk en voeding,en daarop aanpassen, is ook heel erg verschillend van paard tot paard.

Ik probeer nu al wel om haar af en toe eens een keertje op de trailer te zetten en ergens naartoe te gaan,zodat ze gewend raakt aan vreemde plaatsen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:55

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:49

@ Nanthe, sorry kan filmpje niet zien op het werk :).

@ Patrss Hangt er een beetje vanaf hoe we het dit jaar doen. Normaal is bij ons de keuring in Juli. Ik begin halverwege April met langzaam op bouwen, eerst eens een hoofdstelletje in, dan eens met een singel op in de stal, eens de singel wat strakker, daarna met singel naar buiten. Hier ben ik eerst wel 2 weken mee bezig. Dan Longeren met kaptoom en gaat dit goed met hoofdstel, diet duurt ook zo'n 2 weken. Dan met touwtjes en zo begint de training. Ze krijgen zo'n 4kg bix met musli op een dag, daarnaast ruw voer. Bij de bix krijgen ze ook middel voor spieropbouw.

Nu met Freya weet ik niet hoe we het gaan aanpakken. Eigenlijk zou ik ze wel via IBOP ster willen hebben. Alleen dan zal het trainingschema moeten worden aangepast.

BTW Freya is vrijdag op foto's geweest voor PROK en de foto's zijn goed bevonden om te worden opgestuurd :D :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:43

Nathe, wat is je doel met de merrie uiteindelijk?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:46

Sport in...
Als ze niet genoeg kwaliteit heeft voor merriekeuring dan vind ik dat niet erg hoor. Maar dan bespaar ik me de moeite ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:02

Tsja, mijn kennis en inzicht van Rijpaarden is niet dusdanig dat ik je een advies kan geven.

Voor mij is de beoordeling op zich interessant ivm eventuele hengstkeuze/fokkerij.
Hoewel ik inmiddels ook wel begrepen heb dat het slechts een momentopname is en toch ook niet zo objectief gescoord als je wel eens zou willen/hopen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:55

Wij bieden onze merrie ook aan, een Metall x Krack C x Gribaldi. Ze gaat daarvoor wel naar een trainer en wordt daar dan ook zadelmak gemaakt. Hopelijk krijgen we haar voor de tijd nog PROK goedgekeurd.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/540962

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:33

@ nanthe, daar zou ik je ook helaas niet bij kunnen helpen. Als je zou willen fokken is de beoordeling op een merriekeuring wel altijd handig! :D

@wanted, mooie afstamming!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:53

Ik zou gewoon graag willen weten of het geen verlore moeite is. Elke eigenaar vind zijn paard geweldig... Een objectieve mening is daarom wel handig :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:30

nathe schreef:
Graag jullie mening over mijn merrie. Is ze de moeite om voor te brengen?

http://www.youtube.com/watch?v=WrMifUUd ... ature=plcp

Moeilijk om te zeggen. Model lijkt zo niet slecht, aansprekend type. Draf is wat vlak vind ik. Weinig afdruk en te weinig uit de schouder met weinig knie. Zegt op zich niet heel veel want in training en met een ijzertje veranderen ze vaak heel positief. Stap en galop niet gezien op het filmpje.

Ik zou haar gewoon voorbrengen. Stamboek zal ze altijd wel worden. Ster hangt af van hoe ze zich ontwikkelt.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:33

Ik wil volgend jaar ook met m'n dan 5-jarige Unaniem. Vorig jaar vond ik d'r nog te klein en te weinig gespierd, nu oogt ze al veel voller :)