Ik heb een dravertje die volgens de verkoper kan tölten. Als jaarling heeft hij dit namelijk in de weide gedaan. Maar
nu hij onder zadel is biedt hij het niet zelf aan. Ik heb het ook nog niet gezien bij hem. Maar tussen de stap en draf
heft hij zijn hoofd op en dan maakt hij wel eens een vreemd pasje als ik dan aandraaf. Ik wil graag weten wat ik kan
proberen om aan te tölten, heb wel eens op een ijslander gereden maar dat was een stuk makkelijker. Ik heb al meerdere
dingen geprobeerd: op asfalt, hoofd klein beetje omhoog, inhouden en draven, beenlegging anders noem maar op.
Wat kan ik nog meer proberen? Ik krijg over 4 weken een les van een ijslanderdame, maar ik weet niet of dat ook zo
geschikt is voor een draver omdat dat ander soort paarden zijn. Ik rij nu ongeveer 3 a 4x per week en tussendoor longeer
ik los (zonder tuig en zonder longeerlijn). Hij kan wel een harde draf, dat is geen telgang maar zit wel comfortabel.
Ik krijg het niet voor elkaar om
aan te draven met zijn hoofd omlaag (heb ik ook hulp bij nodig). Neem hem steeds terug en probeer het opnieuw, heb
al geprobeerd om van een ontspannen stap met zijn hoofd laag aan te draven maar dan nog gooit hij zijn hoofd omhoog.
Ook bij longeren gooit hij zijn hoofd omhoog en maakt hij er een soort sprongentje bij voordat hij draaft.
Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Maar na een tijdje begon hij het te snappen en liep hij super in de overgang van stap naar draf en terug.