hoi, m'n shetlander heeft het vaak erg koud als het lang regend, hij staat dan helemaal te trillen. ik ga sowiezo een regendeken voor hem kopen maar ik zou graag willen weten hoe het zou kunnen dat hij het zo snel koud heeft. hij heeft namelijk een hele dikke wollige vacht en is verder ook behoorlijk dik.. en meestal zijn het niet de shetlanders die die het snel koud hebben.
Kunnen veel dingen zijn, is die verder wel gezond?
Heeft die ook wel genoeg om te eten? Met ruwvoer help je hem om z'n eigen kacheltje warm te stoken. En hoe vaak poets je hem? Veel poetsen is bij een buitenpony juist helemaal niet goed. Dan haal je zijn natuurlijke huidvet-laagje weg. Dat laagje zorgt er ook juist voor dat zijn vacht waterdicht is. Als zijn vacht niet goed waterdicht is zal die het ook veel sneller koud krijgen.
ik poets hem om die reden eigenlijk ook bijna niet, alleen de modder eraf. en hij kan altijd hooi eten maar als het regend doet hij het niet. hij is verder helemaal gezond! ik zou hem natuurlijk het liefst gewoon lekker zonder deken in z'n wintervacht buiten zien staan maar ik denk dat ik toch maar een regendeken aan ga schaffen!
capopjekop
Geplaatst: 11-10-12 17:05
Heeft hij wel een plek waar hij kan schuilen? Want een gezonde pony moet prima zonder regendeken kunnen mits ze dus uit de ergste regen/wind kunnen staan.
Een vacht is niet blijvend waterdicht. Bij geen mogelijkheid tot schuilen of droog staan, kan ik me voorstellen dat bij te lang en veel regen de pony het koud krijgt, vooral wanneer er ook een flinke wind staat.
Een schuilstalletje met een lekkere laag stro moet voldoende zijn, zo niet kies dan voor een licht gevoerde regendeken. Een nu grams houd niet warm, warm worden door haren overeind te zetten kan niet door de deken die deze weer platdrukken