Sloom en veel aan zoutsteen likken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Sloom en veel aan zoutsteen likken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:53

De afgelopen weken (je kunt wel zeggen sinds de nachten wat kouder worden) likt mijn haf hele deuken in zijn liksteen.
Daarvoor heeft hij maanden in zijn stal gehangen zonder dat hij er naar keek.
Daarnaast is hij sloom, maar wel lekker vrolijk en heeft goede eetlust.
Er is niets in het voer oid veranderd.
Krijgt tweekeer per dag voordroog en drie keer per dag een kwart biks.
Hij staat op stro, en wordt elke dag minimaal een uur gereden en vervolgens losgegooid of nog mee gewandeld.
Hij is van de manege geweest en voorheen liep hij dus een stuk vaker.
Nu valt het me wel op dat hij regelmatig zijn haren overeind heeft staan en dat hij helemaal geen dikke vacht heeft (niet zoals een hoop andere paardje op de manege).
Een poos terug had hij ook koude oren maar echt rillen heb ik hem niet zien doen.
Onlangs heb ik een zweetdeken en 300 grams winterdeken gekocht, aangezien hij op stal staat, maar wel een buitenstal waardoor de temperatuur in stal nagenoeg hetzelfde is als daarbuiten.
Zweet deken heeft hij om gehad na een keer hard werken, winterdeken wil ik eigenlijk nog niet aan beginnen.

Zou hij sloom kunnen zijn omdat hij een hoop energie verbruikt met zichzelf warm maken ??
Zou dat ook de reden van zijn grote interesse voor de liksteen (een witte KNZ) kunnen zijn ??
Zou ik dan nu toch maar zijn fleecedeken om laten (als dunnere deken)?

Ik heb hem twee weken terug al een vitamineshot gegeven maar die heeft weinig effect gehad.
Verder krijgt hij dagelijks peen, muesli (zonder haver en suikers) ongeveer drie handjes, zeewier en lijnzaadolie.

Nens77

Re: Sloom en veel aan zoutsteen likken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:29

Staat mijn vraag hier verkeerd ??
Ik vroeg me af of meer Haflinger eigenaren (van wie het paardje niet zo een dikke vacht krijgt) dit herkennen.....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:37

Tja.. paarden verharen nu eenmaal in deze tijd van het jaar. Dat kost energie. Veel paarden zijn wat slomer op het moment daardoor. Zou het even aankijken :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:40

Je zou ook een schepje Marstall Force door je handje muesli kunnen doen. Dan weet je zeker dat hij aan zijn mineralen en vitaminen komt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:41

Hoi!

mijn haflinger likt ook veel aan zijn liksteen (himalaya steen) maar is niet sloom of langzaam met rijden.
Wel heeft ie nu al een lekkere deken op, om zijn energie te bewaren voor leuke dingen ipv vacht aanmaken :)

Hoe oud is je haflinger?
en werd je haflinger bij de vorige winters ook onder een deken gehouden?
(hoe lang heb je de pony nu?)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:44

Mijn andalusier is de laatste tijd ook wat slomig. Is begonnen nadat hij begon te verharen. Hij is overigens gewoon super vrolijk en glimt als een spiegel. Ik verwacht dat hij binnenkort wel weer op normaal energie niveau zal zitten.

Misschien nog een idee om nog een andere tussen dikte deken te kopen. Want van niks naar 300 gram is wel heel veel. Misschien verstandig om nog even opzoek te gaan naar een 150 of een 200

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:49

@LiVetime dat vroeg ik me dus inderdaad af, het verhaar seizoen kan dus zoveel energie vragen ? Want verharen doet hij niet echt....
@Mirim is dat een voedingssupplement ? Die vitamineshot heeft niet heel erg geholpen de laatste keer
@EngeltjeS Wiebel is 7, we hebben hem in augustus gekocht en daarvoor vanaf maart dit jaar geleast. Voor ik hem ging leasen stond hij wel onder een deken in de winter, maar ik weet niet vanaf welke maand. Ik wilde het nu even afwachten om te kijken of hij een dikke vacht krijgt, maar dat lukt niet erg op het moment... Zouden ze nu al een dikke vacht moeten hebben ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:51

@ knuffeldier, zou een fleecedeken ook kunnen ? Die heb ik al liggen, maar wilde ik gebruiken als hij erg nat is van het zweten (hoewel hij dat ook niet erg doet anders zou ik het vele gebruik van de liksteen makkelijker kunnen verklaren...)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 02:56

Ze maken nu een wintervacht aan. Haflingers krijgen een dikkere ondervacht eerst. Dat is wat je ziet als de vacht wat uitstaat. Gewoon laten gaan, dat is de natuur. Die kan dat prima verzorgen. Mijn haflinger krijgt helemaal geen deken in de winter. Ik denk namelijk dat de natuur het beter kan dan ik met dekens.
De liksteen heeft hij nu blijkbaar nodig op dit moment.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:39

Marstall Force is een supplement, maar niet alleen vitaminen juist ook mineralen....en daar heeft jouw paard blijkbaar gebrek aan.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:57

Je hebt je haflinger nu 2 maanden, dan kan het ook de omschakeling zijn van veel werk, naar 'luxe leven'.
Verhuizingen/verkoop vergt ook veel van een paard, die weleens een dipje kan hebben.
Waarschijnlijk gaan er nu dingen anders, word de haflinger minder gereden, meer 1 op 1 aandacht, staat ie meer op stal en/of andere redenen.
Wie weet, is het rijden nu anders, moet ie echt zijn lichaam gaan gebruiken i.p.v. automatische piloot.

Over de dikte van de vacht: verschild per dier.
Haflingers bij ons op stal, die 24/7 buiten lopen, hebben een grovere vacht, dan mijn haflinger die in de avond binnen staat.

Kreeg je pony voor ie van jouw was, ook een liksteen?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:08

Heb niet alle reacties gelezen maar je haflinger zou ook meer aan die liksteen kunnen likken omdat hij zich verveelt. Staat hij vaak buiten? Of net veel binnen? Sloom kunnen ze ook worden van teveel op stal te staan.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:13

@EngeltjeS hij staat al drie jaar op de manege, al die tijd dus veel op stal. Daar is niets in veranderd, behaald dat er nu beter voor wordt gezorgd. Hij heeft in de zomerperiode (vanaf juni) minder gelopen omdat hij dagelijks door mijn dochter werd gereden en anders andere manege pony's helemaal niet liepen. Dus ook daarin weinig verandering....
Toen hij van de manege was had hij geen liksteen, die heb ik in maart neer gehangen en daar heeft hij vanaf dat moment maanden niet naar gekeken.
@janouk ik wist dus niet dat zij eerst een dikke ondervacht kregen... Begreep al niet waarom de shetjes enzo al lange haren kregen terwijl het bij hem echt nog heel kort is (alleen wel overeind staat)....
Toch nog maar even afwachten dan denk ik, of inderdaad beginnen met een supplement voor de rui periode... Bedankt voor jullie reacties in ieder geval !

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:56

Ik ken een pony die duurt over 1 hymalaya liksteen ( redelijk groot ) ong 5 weken kan ook aan de haffies liggen alleen deze is niet zo sloom. ( ik rijd er af en toe op) Volgens mij kan het geen kwaad er is nooit iets mis met die haflinger en ze likt er erg veel aan