Zoals jullie mijn fotoos hebben gezien heeft mijn haflinger zomerexceem. Erg zonder, in de winter groeien de manen erg snel tot over zijn hals, als hij zijn deken op moet, vallen ze er allemaal af + word het eraf geschuurd met of zonder deken.
Heeft iemand hier dezelfde problemen? Misschien dat we onze ervaringen kunnen delen.
Thnx. Ik was wel benieuwd hoe andere haflingers en dan uitzagen.
Mi_Amore
Geplaatst: 08-10-12 16:20
Dit is mijn zomereczemer:
Op de 2de foto zie je goed dat ze een heel klein stukje mist.
Linniehw
Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-12 17:34
Hoe houd jij de de manen zo mooi en lang ?
Laurahh
Geplaatst: 08-10-12 17:45
Mijn extreme eczemer;
Zo zag ze er 3 jaar geleden in de winter eruit, toen er niks aan de eczeem gedaan werd; http://imageshack.us/a/img21/2056/4223108985up02.jpg In de zomer lag ze tot bloedens toe open, en in de winter liep ze er dan zo bij..
Linniehw
Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-12 18:09
Jaa, ziet er veel beter uit.
By mij ook altijd bij de schoft tot iets erboven, en dan maak ik het weer 1 lengte zodat het mooi aan kon groeien, mooi in de winter en van de zomer was het weer finest.
Mijn paard krijgt van eind maart tot begin november de Rambo Sweet Itch Hoody op. Komt enkel op gras dat reeds afgegeten is door andere paarden en niet dag en nacht. In de nacht krijgt ze 2 plakken hooi op een zandpaddock. Ze krijgt nog vitamines bij ook (Pavo Vital Complete). Dat doet het goed dit jaar
_KaWi_
Geplaatst: 08-10-12 19:43
Hier ook een zomereczemer met lange manen. Heb in de zomer ook Rambo Sweet Itch Hoody op en dat gaat prima. Als je paardje ook met deken op nog steeds jeuk heeft zou je misschien eens verder kunnen zoeken. Als het echt alleen zomereczeem is ( dus allergisch voor de steken van de knutten) zou je genoeg moeten hebben aan een deken als je daar op tijd mee begint. Jeuk kan door erg veel dingen komen ook bijvoorbeeld verkeerde voeding. Vooral haflingers( en andere koudbloeden)zijn daar erg gevoelig voor.
Mijn hafje
Linniehw
Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-12 20:23
en doen jullie dan ook elke dag de manen uitborstelen of in vlechten laten?
_KaWi_
Geplaatst: 08-10-12 22:51
Ik heb de manen altijd in vlechten. Eerst een tijd niet gedaan maar onder de deken gaat het dan allemaal klitten. Laat de vlechten meestal een aantal dagen in. Vlechten los maken wat cowboy magic erin en met m'n handen de klitten eruit en dan weer terug in vlechten Borstel de manen maar heel soms. Merk wel dat de manen vooral bij de schoft en het begin van de hals wat dunner worden maar dat heb je al snel met een deken.
Mijn paard haar manen zijn altijd los, dit bevalt mij en haar beter dan vlechten. Ik borstel ze 1x per week goed uit maar spray ze wel om de 2 dagen in met uitborstelmiddel.
Hier zijn de manen dun op de schoft en 2cm aan het begin van de hals.