Hoelang duurt het gemiddeld voor de uier verdwijnt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

punk143

Hoelang duurt het gemiddeld voor de uier verdwijnt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 22:28

Hoi Bokkers!
Het veulen van mijn merrie is er dinsdagochtend bij weg gehaald,
het was het eerste veulen en heeft iemand een idee hoelang het gemiddeld duurt voor de uier verdwenen is?

Anoniem

Re: Hoelang duurt het gemiddeld voor de uier verdwijnt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:57

Als je haar schraal voert en beweging geeft een paar dagen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:54

En afhankelijk van hoe oud het veulen was bij het weghalen.
Als het veulen nog relatief jong was (3-4 maand) dan is het melk volop in productie ... duurt het langer.
Als het veulen 6-8 maanden is dan was het al gras/hooi aan het eten en was productie (vraag) minder ... duurt minder lang.

Het is heel normaal dat tijdens de eerste dagen de uier opzwellen ... omdat merrie blijft melk produceren die nu niet afgenomen wordt ... en deze kunnen dan warm aanvoelen. Maar tap zelf niet af want aftrekken = afname = bijmaken om aan vraag te doen. Als er een pijn beeld getoond en de uier 'gloeien' dan raadpleeg een DA want het is dan best mogelijk dat de uier ontstoken zijn. Sommige merries vinden het fijn om met water zachtjes afgespoten te worden ... dit geeft ook verzachting als de uier warm zijn. Maar pas wel op want het kan pijn doen en de merrie kan schoppend reageren.
Beweging is ook heel belangrijk ... stilstaan bevordert verstoppingen en beweging bevordert bloedsomloop en daarbij het afname van melk productie.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:33

Is het uier echt nog hard en gevuld? Mijn merrie is 5,5 en met 3 jaar een veulen gehad, uier is noit meer klein geworden, alleen de speentjes zijn iets verder teruggetrokken.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 04:35

ik rij haar wel nog gewoon , de uier leek vandaag ookal iets afgenomen maar ik heb er nog
niet aangezeten om stimulering van melkproductie te voorkomen.
Het was haar eerste veulen en hij was 4,5 maand oud , maar begon al veel brok gras en hooi
te eten toen hij 2 en halve maand was, hij dronk in ieder geval niet erg veel meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:03

Een 4.5 maand oude veulen drinkt toch nog minstens zo'n +/- 5-7 liter per dag. :wow: ... vandaar mijn vraag hoe het veulen was. Na 5 maand neemt het geleidelijk af maar je moet toch rekening houden dat een 8 maand oud veulen nog altijd zo'n 3 liter drinkt. Op zijn piek geeft een merrie 8-10 liter (soms tot 12 liter) per dag!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:48

Nou wij hebben een fries merrie die zelfs genoeg melk had voor 2 veulens voor het rijden moesten we echt aftappen want haar productie lag zo hoog dat ze na 1 uur zonder veulen al een strak en groot uier had , goede geweest voor melkerij haha. Denk dta het ook genetisch is hoeveel melk en hoelang het duurt.