[TI] wat geven jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

James2000

wat geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:08

Hoi even een vraag over het voer van een tinker.
Ze zijn sobber, hebben niet veel nodig.
Die van mij heeft best wel gevoelige darmen.
Wordt braaf ontwormt en krijgt braaf zijn entingen :j
Staat 24 uur buiten.
Okey pavo blok>>dunne aan de achterkant. :(
Vers gras>>spinzaie aan de achterkant.
Vers kuil>>spinazie en vlaai vormen. }:0
Gewoon paarden brok reageerd ie ook wat aan de dune op.
Er zijn ook speciale tinkerbrokken wie van jullie geeft deze?
En de nieuwst van pavo ligra eiegnlijk voor ijslanders maar ook anders sobbere paarden rasen.
Zijn er meer Tinkers met gevoelige darmen?
Lees graag jullie reactie's

stalnijmegen

Re: wat geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:19

je noemd nu 3 dingen die eigenlijk juist niet voor ons ras bedoeld zijn
zet hem maar 24/7 op langstengelig droog hooi

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:22

Mijn Shet heeft precies hetzelfde vlaaien/natte drollen van (vers) gras en kuil. Heeft niks met gevoelige darmen te maken. Hij heeft van de zomer 3-4 weken aan huis gestaan i.v.m. hoefbevangenheid: paddock arrest en alleen droog hooi. Binnen een paar dagen had ie weer stevige drollen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:25

Kuil en veel vers gras is veel te nat. Als hoofdvoeding doen de meeste tinkers het 't beste op gewoon grof hooi. Ik voer mijn tinker naast het hooi alleen bij met vitaminebrok (marstall force) waar ze maar een handje per dag van nodig hebben om alle vitamines binnen te krijgen.
Als je echt nog meer brok wil bijvoeren, bijvoorbeeld als je niet genoeg hooi kan voeren om hem op gewicht te houden, dan zou ik eerder kiezen voor een brok als dodson & horrell safe & sound of de marstall vito.
Hoe ontworm je precies? Hoe vaak en met welk middel? Je kan ook té vaak ontwormen; ontworm-middelen zijn slecht voor de darmen, het zou kunnen helpen om na het ontwormen pro-biotica te voeren om de goede bacteriën weer terug in de darmen te krijgen. Dat schijnt wel eens te helpen. Zo'n kuur kan nooit kwaad.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:27

1 van mijn kwpn-ers kreeg die pavo brok voor ijslanders. Mijn paard was toen vier jaar oud en had een brok nodig met veel vitamine en mineralen, maar verder weinig energie. Hij deed het super goed op die brokken en glom als een spiegel. Maar hij had verder geen last van zijn darmen ofzo.
Heb je wel eens mestonderzoek laten doen? En dan niet alleen op wormen laten testen maar ook op zand? Een andere kwpn-er van mij had ook heel snel dunne mest etc. Bleek niets met het voer te maken te hebben, maar dier had gewoon zand in de darmen. Een kuurtje Sand-clear en het hele probleem was over.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:45

Hier krijgen ze in de winter naar gewicht hooi met normaal weer bij extreem koud/nat weer onbeperkt.
Als brok normaal alleen een handje Subli zonder en meer niet. Liga, basis, sport of iets waar meer in zit inderdaad problemen.

Kwa hooi heb ik het liefst zeer ruig hooi maar wel met de garantie geen Jakobskruid dus daarom zit ik nu in het midden en krijg het kantjes hooi van de boer. Zit soms nog wat riet in ect en doen ze het super op.

Maar inderdaad van de kuil af halen en lekker op droog ruw hooi zetten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:47

Heb je wel eens met pyrantel ontwormd, tegen de spoelworm ??

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:05

Nou zit er net aan te denken( de ontworming ) en zand ook ... geef eens zandweg ....

Hier heb ik ook alles dun op de mest gehad , maar nu is alles weer aan de mooie vaste poep( zand was hier het probleem ......
Muesli van havens
Merriebrok van havens
en kuil wordt hier alle dagen gegeven .

Nu is het wel kuil van onszelf en weten we dat er weinig voeding inzit....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:41

idd droog kuil gaat bij die van mij ook goed en verder krijgt hij fibra, das een ruwvoer met vitaminevlokken erin. prachtige poep.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:49

Sil staat op basis brok, kuil en een wat korter land waar we ook aan strook begrazing doen.
Alle slechte dingen die hier genoemd worden dus :+

Maar als ik jou was idd eerst eens een keer kijken of er zand in de ontlasting zit.
Kun je simpel zelf doen door een doorzichtige zak te pakken mest er in water er bij en ophangen.
Na een uurtje oid zal je onderin kunnen zien of er veel zand in zit of niet (wat daar ligt is allemaal zand).

Verder zou je evt ook kijken of je oud hooi kan krijgen en dan bij voorkeur 2e snee (dit is vaak stengeliger).

Mocht dit niet werken laat eens een mest onderzoek doen(al had ik dit al eerder gedaan als het niet met een maandje oid opgelost zou zijn).

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:54

Wij verkopen zowel ruwvoer als krachtvoer waaronder ook se tinkerbrok maar ook bv horsefood en hippostar. Al onze tinkers hebben een ander dieet eentje staat er ook op de tinkerbrok. Als je er meer info over wilt stuur me maar een berichtje :).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:58

Ik geef al 15 jaar de granenmix van de Hippostar.

Het voordeel is, er zit een puur produkt in.
Is zichtbaar, graan, gerst, mais en witte en zwarte haver.
En daarnaast een minin biksje met de vitamientjes en mineralen toevoeging.
De Pavo verkoopt dat ook, is gewoon het zelfde.

Tinkerbrok is tapioca, is geen paarden voer.
Paard eet het en mest het uit.
Tapioca is voor slachtvarkens.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:26

Ariebren schreef:
Tinkerbrok is tapioca, is geen paarden voer.
Paard eet het en mest het uit.
Tapioca is voor slachtvarkens.

zo heeft ooit, zo een 15jr terug, een DA het me gezegd, alleen dan gewoon over brokken, welk merk maakt dan niet uit, en of het gemaakt is voor friezen, tinkers of kwpners doet er ook niet toe

Heb in die 15jr nooit meer een zak brokken gekocht, alleen maar muesli's van diverse merken, diverse samenstellingen
Voer alweer zo een 10jr de horseflok die ik afneem bij de plaatselijke diervoederzaak ( schijnt uit belgie te komen)
Tussendoor wel eens een ander merk geprobeerd, maar kom steeds weer terug bij mijn vertrouwde merk

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:37

In principe is iedereen fan van zijn eigen merk.

Want een vergelijkend waren onderzoek doe je niet.

Maar het aller belangrijkste voer voor een paard is de weide met lekker gras.
En in de winter, een goede kwaliteit hooi of voordroog.
Geen graszaad, geen berm met veel onkruid, geen arm land met mager gras.
Gewoon goed gras wat de koeien en schapen boeren ook voeren.
Want de koeien boer weet wat hij moet geven, en laat het hooi onderzoeken op vitabientjes en voedings waarde

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:40

ah , Henk , vandaar dat mijn paardjes het er zo goed op doen , hahahahha
Manlief laat het inderdaad altijd onderzoeken en mijn paarden krijgen nu het voer mee van de grote kuilbult. Elke dag krijg ik 1 volle kruiwagen en ze doen het er super op.
Dit jaar Havens besteld , want dat wordt aan huis geleverd , hihihih
Was mee gemakzucht dan dat ik er echt voor gekozen heb ....

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 08:45

wouw wat een berichten al bedankt.
Wil als extra even melden dat hij 24 uur buiten staat wel op een schrale wei er staat wel wat gras op maar niet veel.
Maar echt veel info bedankt

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:06

De tinker die ik rij krijgt hooi en muslie.
Wij hebben muslie met een soort olie (?) Erdoor tegen het zand .
Weet het merk zo niet zal straks even kijken als je wil.
Hier doen ze het goed op want hij was te mager maar als je hem nu ziet is hij mooi op gewicht.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:28

mijn tinker staat overdag op de wei met lekker gras, in idd het is een koeienboer geweest dus goed gras!
en sávonds krijgt hij hooi en dan bedoel ik een hele berg hooi!!! ik weet niet of meer mensen dit doen maar ik gooi niet de plakken in de stal maar ik schud de plakken uit dan zit het niet meer zo aan elkaar vast?? zijn er meer mensen die dit doen?

na het rijden krijgt hij muesli zonder suiker en ligt eraan hoe hard hij heeft gewerkt maar meestal net iets minder als een kilo.
en meer krijgt meneer niet!! dus gras en hooi doordeweeks en weekenden muesli.
hij doet het super erop.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:30

mijn tinker staat op gras, maar wel strookbegrazing. Hij krijgt stro en hooi of voordroog(dat net zo droog is als gewoon hooi bij ons)
verder krijgt hij niets bij, alleen na het werk een handje subli dieetmix of als ie heel hard gewerkt heeft een heel klein beetje slobber.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:17

Mijne staan op onbeperkt hooi en daarnaast +/- 5 kg goede kwaliteit grofstengelig voordroog. Straks krijgt drachtige Bries er Pavo podo vitamine korrels bij. Krachtvoer tot op heden nog niet nodig voor haar. Boyan krijgt wat muesli bij (2x daags handje) om aan te sterken van zijn operatie en de koliek die volgde.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:17

Lepel schreef:
ah , Henk , vandaar dat mijn paardjes het er zo goed op doen , hahahahha
Manlief laat het inderdaad altijd onderzoeken en mijn paarden krijgen nu het voer mee van de grote kuilbult. Elke dag krijg ik 1 volle kruiwagen en ze doen het er super op.
Dit jaar Havens besteld , want dat wordt aan huis geleverd , hihihih
Was mee gemakzucht dan dat ik er echt voor gekozen heb ....

Daarom koop ik ook hooi of voordroog van de veehouders met koeien en of schapen.
Dan weet je dat je kwaliteit krijg.

Enne de krachtvoertjes ??

Bij de grote voer fabrikanten bepaalt de prijs de kwaliteit.
Ga voor een paar euro lager zitten, rotzooi voor de paarden.
Ga duurder zitten, een hoop komedie waar je voor betaald.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:21

zoe krijgt winters 4 keer daags voordroog kuil.
smorgens 1/4 naturell/faser light met 50 gram force en savonds 1/4 naturell/faser light
savond nog een lijnsnack.
24 uur paddock met hele natte winderige dagen is er een box ter beschikking.

zomers 3 keer voordroog en smiddags op land . snachts paddock.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:18

80 minuten per dag goede kwaliteit hooi en 0,3 kilo brok :)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:27

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:37

Mijn paard staat in een hit actief stalling :)
Ze heeft een chip in haar nek waarmee ze als ze een voer station inloopt, geregistreerd wordt door de computer. Op deze computer kan ik direct invoeren hoe veel ik wil dat mijn paard eet, tot op de minuut. Met een gemiddeld maximum van 300 minuten en 2 kg brok.
Toen ik daar net kwam staan werd Clover formaat skippybal dus dat hebben we al snel verminderd.
Het betekend dus eigenlijk dat de luik richting het hooi 80 minuten per dag geopend is. Ze kunnen daar in zo veel eten als ze zelf willen. Gezien mijn paard een nogal gulzige eter is, eet ze meer dan gemiddeld paard. Daarnaast hebben ze net van 10 tot 6 op een rijk land gestaan, dus Clover werd opnieuw formaat skippybal.
Ik kan dus elke dag, wanneer ik maar wil dit weer bijstellen :). Als ik dalijk het idee heb, met de kou, dat ze invalt, doe ik er wat minuten bij.
Daarnaast staan er ook 2 altijd gevulde slowfeeders met stro. Te kort komt ze echt niet :D