"lease" -contract fokmerrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

"lease" -contract fokmerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 10:52

Hoi,
Ik ben op zoek naar voorbeelden van leasecontracten van fokmerries, of koopcontracten waarin er sprake is van fokrechten voor de 'oude' eigenaar of iets gelijkaardigs... etc
De taal waarin het is opgesteld maakt niet uit.
Maar het lijkt mij handig om eventueel als basis te kunnen gebruiken ivm een koopcontract waarmee we momenteel bezig zijn.
Het gaat hierbij om de verkoop van een jonge merrie met als voorwaarde dat de fokker/huidige eigenaar haar in de toekomst nog voor een bepaald aantal veulens mag gebruiken in haar eigen fokkerij.

Ik vermoed dat dit een constructie is die niet heel erg gebruikelijk is? Maar uniek zal dit vermoedelijk ook niet zijn?
Dus misschien dat iemand hier mij wel aan een voorbeeld kan helpen?

Anoniem

Re: "lease" -contract fokmerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:03

Ik zou daar in ieder geval nooit intrappen, verkocht is verkocht.

Ipv leasecontract kan je mss beter zoeken op baarmoederhuur

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:11

Een merrie drachtig verkopen met dat het (aankomende) veulen van de vorige eigenaar blijft komt wel redelijk vaak voor, maar de constructie die jij beschrijft ken ik niet. Als kopende partij zou ik dat ook niet willen om eerlijk te zijn (alle risico's van een dracht/geboorte, eventueel bijkomende DAkosten.. :n )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 11:23

Goh, ik heb op zich helemaal geen probleem met die voorwaarden. Ik ben er zelfs blij mee.
Het gaat om een waardevol dier. En het is voor mij ook wel een beetje een kans om dergelijk paard op zo'n manier te kunnen "aankopen".
In normale omstandigheden zou ik hier alleen maar van kunnen dromen namelijk. ;)
En daarnaast zal er met mijn merrie op een kwalitatieve manier gefokt worden, zonder dat ik daar enige (financiële) lasten van draag.
En ik hoef mij nadien geen zorgen te maken over eventuele verkoop van de betreffende veulens. Want die zullen absoluut tot hun recht komen.
Wel de lusten en niet de lasten, lijkt mij? Want niks leukers dan zo'n veulen in de weide... alleen wat er allemaal bij komt kijken is wat minder. Maar daar hoef ik mij dan niks van aan te trekken.
Lijkt mij alleen maar handig? :D

Maar goede afspraken maken goede vrienden, dus ik wil het liefst wel zo concreet mogelijk op papier.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:35

Hoi TS,

ik zit op dit moment op m'n werk, dus ik heb het contract niet bij me, maar ik ben bezig om op de volgende manier een veulen te fokken. Is dit wat je bedoelt?
Ik lease de merrie van mijn instructrice met als doel een veulen. In het kort: ik betaal een vergoeding voor het 'gebruik' van de merrie, en alle kosten om haar drachtig te krijgen (inc. dekgeld) zijn voor mij. Na de geboorte, zolang het veulen bij de merrie staat, betaal ik ook een vergoeding voor de merrie. Op deze manier is het ongeboren veulen nu al van mij.

Als je wil kan ik je vanavond het volledige contract toesturen? Wij hebben dit contract van de hengstenhouder gekregen, die deze situatie al vaker gehad heeft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 11:40

Ja traiectum, dat is inderdaad wat ik bedoel.
Als je dat wil doormailen zou ik daar erg blij mee zijn!

In mijn geval gaat het wel om een koopcontract.
Waarin dan een clausule wordt opgenomen dat de verkoper recht heeft op het fokken van een aantal veulens.
Maar daarin moet dan inderdaad worden vastgelegd op welke manier dat gaat verlopen, wie wat betaalt en wie welke risico's draagt etc...
Dat is allemaal al besproken, maar dat moet dus nog even in een papieren vorm gegoten worden. (En dat vind ik lastig)
Maar met zo'n contract als jij beschrijft, zou ik al een basis hebben om aan te passen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:41

Lijkt me niet echt handig. Een merrie die in jou eigendom is en een bepaald doelstelling heeft kan doormiddel van een dracht enkele maanden dan al niet jaren niet beschikbaar zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:02

eenitraM schreef:
Lijkt me niet echt handig. Een merrie die in jou eigendom is en een bepaald doelstelling heeft kan doormiddel van een dracht enkele maanden dan al niet jaren niet beschikbaar zijn.

Dat zal inderdaad het geval zijn.
Maar ik koop haar zelf ook met het plan haar als fokmerrie in te zetten. Dus dan zou ze net zo goed 'niet beschikbaar' zijn.
Er is besproken dat alles in overleg zal gebeuren. (Dus niet dat ze persé jaar op jaar vol moet om die veulens zo snel mogelijk te leveren.)
Dus ik zou daar wel enige vrijheid in hebben om haar tussendoor ook te laten beleren/doorrijden en misschien zelf (recreatief) te kunnen rijden. Daarnaast is het zo dat de verkopende partij op een veel betere manier met haar kan fokken, dan ik zelf zou kunnen. (Zonder in detail te willen treden ivm privacy; Ze is zelf HH en gerespecteerd fokker. )
Ik heb de financiële middelen en connecties niet om dat op een zelfde manier te kunnen doen.
En ik zie het ook een beetje als een leerproces. Ik ben niet zo thuis in die wereld van keuringen, fokken en koop/verkoop etc. Maar dat zal dan ook allemaal door de verkoper geregeld worden. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:13

Ooh dan := niets aan het handje! Leek me alleen lastig te combineren. Dacht dat je der boor de sport wou gebruiken. :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:22

En wat nu als fokker/huidige eigenaar het veulen toch niet wil afnemen, noem maar wat, veulen is een kromme ezel of ze wil hem bij nader inzien om wat voor reden dan ook toch niet.

Jij zit dan al dan niet met een kromme ezel en/of veulen die niet van een hengst van jouw keuze is opgescheept.
Als fokker zo graag veulens van deze merrie wil fokken, moet ze haar niet verkopen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:52

Nee hoor, kan je gewoon in het contract zetten dat de fokker verplicht is om het veulen af te nemen, ongeacht geslacht, kleur, gezondheid etc.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:18

Ik heb een 'lease' contract opgesteld omdat Fancy verhuurt is dit jaar om een veulen te fokken.
Deze kan ik je wel per email sturen als je wilt. Stuur maar een mailtje als je het wilt.
In de USA wordt zo'n 'future breeding rights' clausule regelmatig togevoegt aan verkoop contracten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:22

En wat gebeurt er met de kosten als de merrie een miskraam krijgt bijv of ziek word? (Al dan niet door de plek waar jij haar stalt)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:08

Er zijn uiteraard veel onvoorziene omstandigheden die kunnen voorkomen.
De merrie kan overlijden (En waar moet ik dan die veulens vandaan halen?) of misschien wordt ze niet drachtig.
Of er kan iets met mij gebeuren of met de verkoper.
Of er is inderdaad iets mis met een veulen etc...
Daarom dat we dat een beetje proberen op te vangen met een contract. :)
Zoiets blijft natuurlijk ook altijd een stuk vertrouwen en goodwill van beide partijen. Want geen van ons beiden kan voorzien wat er in de toekomst mogelijk nog gaat voorvallen. Maar dan is er tenminste toch een basis, die op papier staat.
Maar van mijn kant is dat alleszins al geen probleem. Ik denk niet dat ik een moeilijk mens ben ofzo. :+
En de verkoper lijkt ook enthousiast. Zij is ook zelf met dit voorstel gekomen. Dus dan heeft ze er hopelijk toch ook vertrouwen in dat ik mijn best zal doen de afspraken zo goed mogelijk na te komen. Goede verzorging van merrie en veulens, hoort daar dan ook bij.

tienus63 schreef:
Als fokker zo graag veulens van deze merrie wil fokken, moet ze haar niet verkopen.

En waarschijnlijk zou dat ook niet direct gebeuren, mocht ik haar niet kopen miv deze voorwaarden.
Ze vindt de merrie waardevol voor haar fokkerij. Maar haar stal staat meer dan vol. Dan moet je ergens een keuze maken.
En mijn oog viel op dit dier. :D
Ikke happy, want ik heb binnenkort een enorm gaaf paard op stal. En zij happy want de bloedlijn gaat niet verloren voor haar fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:52

Ik zou helemaal niks voelen voor zo'n constructie. Enorm veel goede paarden te koop op het moment voor weinig geld zonder zulke voorwaarden. Ook goede fokkers hebben wel eens de stallen vol. Enige waar ik wat voor zou voelen is recht op 1e koop bij een evt merrieveulen, mocht je die kwijt willen. Ik ging echt niet tijd en geld investeren in de fokkerij van iemand anders. Als de merrie werkelijk zo goed is dan moet het verkopen van de veulens geen probleem zijn. Want ik neem aan dat je geen vergoeding krijgt voor het ter beschikking stellen van je merrie? En het voeren, enten van de merrie, tijd die je stopt in waken en opvoeden van het veulen? En wat als je de merrie liever wilt (laten) rijden, dan laat je je toch niet verplichten om te dekken?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:23

Peterina alleszins al bedankt om die Engelse term te noemen.
Ik heb via google nu wat dingen gevonden waarin men het heeft over 'retained breeding rights'
Iemand een idee hoe men dat zou kunnen vertalen naar het Nederlands?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:25

Verkregen fokrechten?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:45

Tja Janne, en verder blijft iedereen hier op bokt wel roepen dat een goed paard nog steeds geld kost. :+

Ik heb zeker begrip voor je mening hoor. En als je het over 'gewone' warmbloedpaarden als KWPN'ers etc. zou hebben, kan ik je daar nog enigszins in volgen. Als je dat wat handig aanpakt...
Het gaat hier echter om een ander ras. Waarin veel meer een gesloten wereldje leeft. En waarin een zeer specifieke markt bestaat.
Ik denk eerlijk gezegd, dat ik een merrie als deze, zelf niet zomaar zou kunnen verwerven op een 'normale' manier.
Daarbij is geld zeker een punt. Dit dier zit namelijk een flink stuk boven mijn financiële middelen. Als 2de punt moet je zo'n paard dan ook nog vinden. En ten derde moet men haar dan ook nog aan jou willen verkopen.
En vooral op die 2 laatste puntjes zit toch wel een moeilijkheid. Ik heb die connecties niet.
Daarnaast kan je je wel rijk rekenen aan de inkomsten die je zogezegd zou missen ivm verkoop van veulens.
Maar voor iemand als mezelf kan dat dan nog behoorlijk tegenvallen. Zowel financieel qua dekkosten etc. als het feit dat ik ook weer hiervoor de connecties mis. Je moet die hengsten ook 'los' kunnen krijgen hé. En datzelfde verhaal geldt ook voor verkoop; Ik ga nooit hetzelfde kunnen vragen voor een veulen als de huidige eigenaar. Ongeacht de kwaliteit van de merrie.
Maw, als ik er zelf mee zou fokken is dat ook alleen maar voor het plezier en zal dat eerder een investering vormen dan een bron van inkomsten.
Dan laat ik dat net zo lief aan iemand anders hoor. En dan wil er best van genieten om een goed gefokt veulen van mijn merrie op de weide te hebben of misschien iets te zien presteren op een keuring ofzo. Ook al is hij/zij dan niet door mezelf gefokt. :D
En dat haar fokkerij er dan misschien ook baat bij heeft, zou mij al helemaal niet uitmaken.
Zij gunt mij het paard, ik gun haar de veulens :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:46

tienus63 schreef:
Verkregen fokrechten?

Mmm, is retained niet eerder iets dat 'achtergehouden' wordt.
Maar dat klinkt ook weer gek

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:44

Luckystory schreef:
Peterina alleszins al bedankt om die Engelse term te noemen.
Ik heb via google nu wat dingen gevonden waarin men het heeft over 'retained breeding rights'
Iemand een idee hoe men dat zou kunnen vertalen naar het Nederlands?

Behouden fokkerij rechten ??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:52

Recht om met merrie ... te fokken.
:)*

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

Beste TS
Is het niet veel handiger om in het koopcontract op te stellen dat de huidige eigenaresse/ fokster een aantal embryo's mag spoelen uit de merrie? Op deze manier kan zij toch een veulen fokken (zij plaatst het embryo in een draagmerrie) en heb jij geen risico's. Denk bv aan overlijden van merrie bij geboorte ect en kan je de merrie ook gewoon in de sport blijven uitbrengen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:14

Dat is inderdaad ook gesuggereerd, maar dan eerder als optie voor wanneer het contract afgelopen is.
Dat als de veulens haar goed bevallen, er eventueel daarna nog embryo's gespoeld konden worden.
Maar dat is verder niet concreet besproken.
Maar op zich is dat in eerste instantie ook niet interessant voor de huidige eigenaar. ET brengt toch wel een hoop extra kosten mee.
Terwijl ze die kosten niet heeft, als er gewoon gedekt wordt zoals besproken.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:28

ok duidelijk. Zou wel een clausule in het contract op nemen mbt de schadeloosstelling indien de merrie komt te overlijden tijdens de dracht, tijdens geboorte of wanneer merrie dusdanig letsel oploopt tijdens de dracht of geboorte dat zij voor het doel waar jij haar voor hebt gekocht niet meer geschikt is.
Lijkt wat ver gezocht maar toch gebeurd er vaker iets dan je denkt..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:19

Wat bedoel je dan met 'schadeloosstelling'?
Dat de huidige eigenaar haar dan moet vergoeden aan mij of zoiets?
Want dat komt er niet in hoor...
Er staat momenteel (want contract is nog niet af) wel een stuk in over het feit dat indien de merrie door omstandigheden niet in staat is de veulens te brengen. (door overlijden, blessure, niet drachtig worden etc...) Dat dan de eis voor de veulens komt te vervallen.
En dat dit dan moet vastgesteld worden door een veearts die we beiden vertrouwen.
Dat er iets gebeurt met de merrie is dan verder ons beider risico.
Uiteindelijk is het toch ook zo dat ik als ik voor mezelf met haar zou fokken, ik dezelfde risico's tegen kom?
En dat een paard geblesseerd raakt of komt te overlijden, kan met elk ander paard zonder zo'n contract ook gebeuren, toch?

Als ik schadeloos gesteld wil worden, dan moet ik haar verzekeren.
Maar ik weet niet of ik dat wel wil. Het financiële risico dat ik loop is eigenlijk ook alleen maar het bedrag dat ik voor haar betaal.
En dat is niet van die aard dat ik een verzekering noodzakelijk vind.
Ik heb ondertussen wel aan de huidige eigenaar gevraagd of zij wil dat het paard verzekerd wordt. Want zij loopt daarin meer financieel risico. En dan zouden we kunnen afspreken, hoe we in zo'n geval laten uitkeren.
Maar ik ben daar eigenlijk geen vragende partij voor.