Onmogelijke idealen in 1 paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Onmogelijke idealen in 1 paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 00:04

Hallo,

vandaag was ik met een vriendin even de goede oude bokt- en jeugdjaren aan het ophalen *\o/* , waaronder ook 'het ideale paard/ras' onderwerp.
Nou heb ik al weet ik hoe vaak gevraagd welk ras ideaal zou zijn voor mij maar eigenlijk ben ik onderhand tot de conclusie gekomen dat mijn 'droompaard' regelrecht uit een sprookjesboek zou moeten komen om aan mijn 'idealen' te voldoen :+ .

Kortom: Ik heb het hele idee uit mijn hoofd gezet en ben van plan om, als die geweldige dag daar is, gewoon volledig random naar verschillende paarden ga kijken. Echter zei die vriendin dat mijn eisen helemaal niet zo gek zijn. Ok, misschien niet, maar de combinatie denk ik wel, maar heeft me toch aan het denken gezet en, volwassen ik, laat me nog één keer in het penny-tijdperk slepen. Wie o wie helpt me uit deze illusie!!!! :7

Mijn 'illusies'
-Minimaal 1,60m.
-Barokke uitstraling of verheven gangen en stevig gebouwd zonder lomp te ogen.
-Goed voor endurance/veelzijdigheid, geen zin in dressuur/springwedstrijden maar zou wel op hoog nivo zelf aan de gang willen.
-Snel!!!!!
-Wendbaar.
-Temperamentvol, heet, maar betrouwbaar. Werkwillig.
-Expressief hoofd, niet pony achtig maar ook niet hoekig zoals bij veel tuigers.
-Veulen! - Komen we bij het grootste probleem, veel kenmerken zijn denk ik nog niet te herkennen bij een veulen, moet dus echt rastypisch zijn of zit ik ernaast? Please laat me ernaast zitten!-

Nou, dat was mijn penny momentje! Bedankt voor het lezen +:)+

tamary

Re: Onmogelijke idealen in 1 paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:09

Dichtstbijzijnde is denk ik berber of berber-arabier, al is het de vraag of je er een met een echt compacte, barokke bouw van 1.60 of hoger kan vinden.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:14

oooooooooooof: een Morgan Horse! Je zult wel even moeten zoeken naar eentje rond de 1.60, maar ze zijn er wel! Ik denk serieus dat deze paarden echt wel aan je omschrijving (of illusie :D ) zouden kunnen voldoen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:15

een fries :+:

hahaha nee grapje . maar nu ik er over na denk komen de modernere friezen wel aardig overheen met jou ideaal beeld
gezien deze wat eleganter gebouwd zijn en ook wat feller zijn in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:16

Ik denk aan een kruising arabier Pre :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:36

haha, wat leuk omschreven! Doet me denken aan het moment dat ik ging kijken voor mijn eerste paard. Zóveel wensen op papier! Wordt je beschreven droompaard je eerste paard?

Ik kan je vertellen, ik ben met het tegenovergestelde thuisgekomen! Veelbelovende paarden in een advertentie vielen tegen bij bezichtigen, of het idee van wat ik wilde was er wel, maar het gevoel niet.
Totdat ik 'toch maar' bij die 3 jarige fjordenmerrie ging kijken. Had niets met fjorden, voorkeur voor een ruin en onbeleerd was al helemaal niet het plan. Dus. Mee naar huis genomen :o :D

Inmiddels, jaren later, heb ik haar zoon, en daar heb ik écht een wereldpaard aan. Beste paard dat ik me kan wensen, klik was er vanaf het eerste moment. Voldoet hij aan mijn vroegere 'penny-droomlijstje'? Nee. Totáál niet!
Maar ik denk dat mijn pennydroomlijstje zich gewoon heeft aangepast aan mijn pony, want inmiddels zou ik echt niets anders meer willen! Over pennymomentjes gesproken :D

Je lijstje hoeft geen illusie te zijn, er zijn vást paarden die voldoen aan de eigenschappen die je noemt, maar vergeet niet toch ook verder te kijken, of je open te stellen voor de rest. Want wie weet is jou 'droompaard' er eentje die volstrekt niet aan je lijstje voldoet

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:43

Je hebt het gewoon over de Andalusier... Zoek eens op PRE.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:45

Naar mijn idee is dit ongeveer een precieze beschrijving van een PRE.
Je hebt natuurlijk binnen het ras verschillende types, wat meer barokke en wat slankere dieren.
Maar zeker qua temperament en barokke bouw komen ze toch aardig in de buurt!
En PRE's zijn er zeker rond de 1.60 hoor :)

De PRE is in ieder geval mijn ideale paard ;)

Twist1991

NathalieW schreef:

Read my mind!

NWDynamite

Twist1991 schreef:
Naar mijn idee is dit ongeveer een precieze beschrijving van een PRE.
Je hebt natuurlijk binnen het ras verschillende types, wat meer barokke en wat slankere dieren.
Maar zeker qua temperament en barokke bouw komen ze toch aardig in de buurt!
En PRE's zijn er zeker rond de 1.60 hoor :)

De PRE is in ieder geval mijn ideale paard ;)

Wij begrijpen elkaar *D haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 01:11

Twist1991 schreef:
NathalieW schreef:

Read my mind!

Same here.

Hoewel de punten Barok en snel/wendbaar elkaar vaak wat tegenliggen, PRE's zijn barok maar toch heel wendbaar en snel. En als je dat dan iets te lomp vind zit je met een kruising PRE/arabier zeker goed.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 03:15

Ik dacht ook: Lusitano!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 03:23

Barock Pinto :Y)

Zijn wel alleen in bont, zwartbont of bruinbont. Maar daarbinnen heb je echt frieze type's, maar ook meer paarden waarvan je echt niet ziet dat het Friezen zijn. En nog daartussen. Als bont geen bezwaar is, dan is er altijd een barock pinto die voldoet aan je andere eissen :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:49

Daphne__ schreef:

Zijn wel alleen in bont, zwartbont of bruinbont. Maar daarbinnen heb je echt frieze type's, maar ook meer paarden waarvan je echt niet ziet dat het Friezen zijn. En nog daartussen. Als bont geen bezwaar is, dan is er altijd een barock pinto die voldoet aan je andere eissen :Y)

En een heleboel die er niet aan voldoen.
Bij het bp accepteren ze op het moment alles wat bont is of fries (oogt) en dat geeft als resultaat dat er niets zinnigs te zeggen valt over het karakter, het verschilt dus enorm.
Daarbij voldoet een Fries niet aan een aantal punten die ts noemt; goed voor endurance/veelzijdigheid, snel, wendbaar en temperamentvol zijn ze over het algemeen niet.

Overigens zijn er ook genoeg BP's die niet bont zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:56

Tja, zo kan je elk ras afschrijven. Elk ras heeft paarden die een poedersuiker hebben, elk ras heeft paarden die niet snel en wendbaar zijn.

Dus dat vind ik onzin :D

En een Barock Pinto is GEEN fries. Dus dat de fries niet voldoet aan de punten, betekend niet dat de Barock Pinto dat ook niet doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:00

TS zoekt een ras wat aan haar wensen voldoet, dan heb je het dus over het grootste deel van paarden van dat ras. Ik heb het niet over poedersuiker, ik heb het over anders dan ts omschrijft.

BP wordt opgezet met Friezen op het barok te krijgen en het fokdoel is een bonte met minimaal 75% Fries bloed. Daarnaast worden bonte paarden gebruikt van alle willekeurige stamboeken en ook rasloze dieren worden gewoon gebruikt voor de fokkerij.
Met zoveel vreemd bloed erin kun je weinig zinnigs meer zeggen over het gemiddelde karakter en aangezien er veel Fries wordt gebruikt haal ik dat aan als voorbeeld, een Fries voldoet ook niet echt aan het plaatje van TS, op het barokke na dan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-10-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:02

Daphne__ schreef:

Uhuh, ik heb een zwartbruine, wellicht een "mislukte" maar ze is er wel één

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:02

Ik zou kijken naar PRE, Lusitano, Berber, Hispano. Of iets wat hiermee gekruisd is, kijk ook eens naar working equitation filmpjes, paarden die daarvoor worden gebruikt voldoen ruimschoots aan je eisen!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:08

Citaat:
-Barokke uitstraling of verheven gangen en stevig gebouwd zonder lomp te ogen.
-Goed voor endurance/veelzijdigheid, geen zin in dressuur/springwedstrijden maar zou wel op hoog nivo zelf aan de gang willen.

Beide punten gaan niet samen als je op hoog nivo wil rijden.
Tenzij je 1.6m hoog vind natuurlijk :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:10

1.6meter hoog, welke discipline heb je het over?
Als ts echt fanatiek endurance wil rijden kan ze daar nog best een PRExarabier voor gebruiken denk ik.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:55

Er staat een :) achter , niets met discipline te maken. Ze wil op 'hoog' niveau rijden en vraagt een min schoft van 1.6m dus dan zit je 1.6m hoog.

Als ze endurance wil rijden moet ze kijken naar een arabier of een shagya arabier (die zijn groter en je kan best barokke types vinden).

De Franse Shagya hengst Shogun is een voorbeeld barok in uitstraling, nodige maat en prestatie.

http://www.shagyadecrouz.com/wp/les-etalons/shogun/

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 23:12

Jeetje, zoveel reacties had ik niet verwacht. Enorm bedankt voor de tips! En ik kan weer even lekker wegdromen :p. Hoog nivo, tsja, uhm, ik wil lekker kunnen springen maar ik hoef niet de sterren van de hemel te kunnen springen. 1,20 vind ik al erg hoog XD maar geloof dat de meeste paarden dat wel makkelijk kunnen halen toch? Dat het pas moeilijk wordt bij 1,40? Verder hou ik echt van klassiek dressuur (niet het engelse) met een western inslag (hoe noem je dat?) Dat zou ik wel graag op hoog nivo doen. Lees: Ambities Z, maar als ik dat niet red is het ook geen drama. Endurance is belangrijker, en snelheid ook.

1,60, Ik dacht dat dat maatje paard was net aan, maar heb net gecheckt, dat is 1,57. Ik rijd nu een stevig paard van dat maatje en het ziet er prima uit, ik denk dat 1,55 dan ook goed gaat.

Fries wat mijn droompaard vroeger maar daar ben ik al jaren vanaf :p mede omdat de Fries niet aan mijn eisen voldoet.

Ik ben verrast over de shagya arabier, zijn eigenlijk best wel mooie beestjes (ik heb niks met de gewone arabier) Misschien een kruising shagya/PRE of shagya/berber (of lusi, geloof dat anda en lusi vrij dicht bij elkaar komen).

Brengt me wel op een vraag: Omdat ik ECHT een veulen wil, kan ik er op jonge leeftijd (of een expert) er al aan af zien of het paard groot genoeg wordt, wat het karakter is en of het paard echt globaal gezien aan mijn eisen gaat voldoen? Of is dat echt koffiedik kijken?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:20

Tja, ik denk dat je heel moeilijk een paard gaat vinden wat kan uitblinken in springen (1.20 goed kunnen springen is echt niet voor ieder paard weggelegd ;)) klassieke dressuur en in endurance en snelheid. Want deze sporten vereisen doorgaans een compleet andere bouw en daardoor is een paard echt uitzonderlijk goed in het een of het ander maar niet allemaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:21

En als ze het allemaal hebben mag je een grote spaarboek hebben want dan heb je het over een eventing paard op wereldniveau ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:25

Dat is voor het grootste deel koffiedik kijken ja.
Maar, aan de hand van de ouders kun je qua uiterlijk wel een globale voorspelling maken, ook van een veulen kun je wel zien of het een chique dier wordt of dat het barok is.
Van karakter is moeilijker te voorspellen, je hoopt toch dat een veulen de goede eigenschappen van beide kanten heeft maar het kan net zo goed alleen de slechte kanten hebben. Dan is het wel fijn om ook wat info te hebben over voorouders en verdere familie, dan kun je een gemiddelde maken; zijn het heethoofden, werkwillig, presteren ze goed enz.
Maar van het veulen zelf kun je qua karakter weinig zeggen, ja of 't nieuwsgierig is en of het niet te bang is maar of het werken wil kom je pas achter als je er een zadel op gooit.

En het valt mee hoor, het gemiddelde paard kan prima 1,20 springen, M dressuur moet ook kunnen.
Als je daarmee genoegen neemt en dan een paard wil wat uitblinkt in endurance zoek je niet zoveel bijzonders.
Maar zoek iets met arabisch bloed erin, dan zit je qua karakter goed en heb je iig het uithoudingsvermogen voor endurance. Dressuur kunnen ze over het algemeen best goed en springen redelijk.