Moeder is een Blue Roan merrie Vader is cremello , maar zou ook een perlino kunnen zijn . Ik neem nog haren bij hem( vader) af en laat deze zelf nog onderzoeken in Wageningen ..
Bij Cremello geeft het deze uitslag : Offspring Color Probability
smokey is de benaming voor een verdunde zwarte allen dit is niet op het uiterlijk te zien (of maar heel licht) dus dan ziet de kleine eruit als een normale bleu roan of een zwarte.
De kleur ga ik me niet aan wagen zolang het er maar gezond en wel uit gaat komen
Resi_lover
Geplaatst: 03-10-12 08:27
Lepel schreef:
Ik kan hier geen kleur bij terug vinden , wat of hoe ziet Smoky Blue ( Roan ) er uit ?
Hoe heb jij 3x een kans van 1/3 op smokey, buckskin en palomino gekregen bij blue roan x cremello?
Als ze beide heterozygoot zijn (de ene voor vosfactor, de andere voor agouti), is zwart x cremello (want dat is je kruising in feite) 50% palomino, 25% buckskin, 25% smokey. Al dan niet roan, dus je komt op 25% palo, 25% palo-roan, en 12,5% voor de andere kleuren.
(En als ze niet homozygoot zijn voor bont, kan er ook nog een effen veulen uitkomen.)
snowdon
Geplaatst: 03-10-12 10:35
Volgens mij zijn beide paarden effen, dus bont is dan uitgesloten. Ik stond ook even te kijken hoe ze aan de percentages komt, ik neem aan dat ze gekozen heeft voor de optie homozygoot roan? Dat zie ik dan weer niet bij de perlino x roan optie, want daar kan ook een niet roan uitkomen... Dus niet helemaal consequent ingevuld?
Chantal, weet je de ouders van Annabel, ja toch? Wat voor kleur waren zij? Als 1 van de 2 niet roan was, kan je homozygoot roan al uitsluiten.
En inderdaad, bij de hengst kan het zo zijn nog dat deze perlino is en wel/geen vos draagt, nog een openstaande vraag dus Ik zou de hengst enkel testen op vos en agouti, scheelt je geld op het hele kleurenpalet. En je merrie, draagt die vos? Daar ben je dan dus benieuwd naar vos en roan om te testen, ook maar 2 testen ipv het hele kleurenpalet.
VandeMol
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-12 11:35
BEIDEN ZIJ (VOLGENS MIJ ) ROAN , MOEDER ZOWIEZO. Sorry , capslock stond aan ...
Ik heb onderstaand ingevuld . Niet goed dan ? Sire Color: Blue Roan Red Factor (Extension) Unknown Red Carrier (Ee) Homozygous Black (EE)
Roan Heterozygous Roan (Rr) Homozygous Roan (RR) (deze aangekruist, of is dit juist de bontfactor ? ) )
Silver Dilution Non Silver Carrier Heterozygous (nZ) Homozygous Silver (ZZ)
Ik zal even foto's vd ouders en evt. voorouders plaatsen .
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 03-10-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
VandeMol
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-12 11:40
Vader van mijn Annabel( de vader hiervan is de palominohengst die bovenaan de website van Clononeen staat , Shambo is zijn naam )
Moeder van Annabel ( Annabel zelf als veulen ernaast )
Vader van aankomend veulen ( is alleen getest op cremegen en verder niet . daarom zeker palomino, is mij verteld , kans op Cremello , maar dat laat ik dus nog testen.)
Moeder is effen , vader is ook effen .
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 03-10-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
VandeMol
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-12 11:42
Ik ben ook nog maar lerende in de kleurtjes , vandaar mijn hulpvraag , en of ik het goed doe ? .....
Mijn Annabel draagt door haar hele vacht heen voskleurige haren , alleen van dichtbij te zien.
Mero
Geplaatst: 03-10-12 12:07
Bovenstaande hengst is palomino gekleurd, geen double dilute. Weet je of hij agouti draagt? Zo nee dan zijn dit eenvoudigweg je kansen (moeder draagt vos).
25.00% - Smoky Black 25.00% - Palomino 25.00% - Chestnut 25.00% - Black
Daarbij heb je bij elke mogelijkheid nog 50% kans op roan.
snowdon
Geplaatst: 03-10-12 17:59
De vader van Annabel is palomino sabino (blagdon), geen roan! Annabel is dus heterozygoot roan en haar nakomelingen hebben 50% kans op roan bij een niet-roan hengst. Je kan nu ook stellen dat Annabel het vosgen draagt, daar ze dit sowieso van haar vader heeft meegekregen. Dat scheelt je weer op kleur testen bij Annabel, je zou hooguit op creme kunnen testen (dat ze wellicht zelf smokey blue roan is).
De vader van het a.s. veulen lijkt mij op de foto ook meer palomino en geen cremello of perlino. Als er op creme is getest kunnen ze je de uitslag laten zien. Heterozygoot creme = palomino in dit geval en homozygoot creme = cremello/perlino in dit geval. Daarnaast inderdaad testen op agouti als je dat wilt weten of hij dat draagt. Ik zou het er bij laten en gewoon afwachten en dan evt je veulen op kleur testen. Daar heb je meer aan.
Overigens heb je de gegevens van de vader en de moeder precies andersom ingevuld sire = vader, dam = moeder
VandeMol
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-12 18:45
haha , was al aan de twijfel buj het invullen, hihihi.
Dank je voor je uitleg Leon ! Vader van het veulen is getest op creme genen en hij had er 2 . kan dat ? dan zou het Cr/Cr zijn ?
Dan wacht ik gewoon het veulen af , best spannend in ieder geval.
Dan zou het nu zo moeten zijn? Vader alszijnde cremello , moeder Blue Roan met roodfactor.25.00% - Palomino Roan 25.00% - Palomino 12.50% - Smoky Blue Roan 12.50% - Smoky Black 12.50% - Buckskin Roan 12.50% - Buckskin
Vader alszijnde palominokleurige ingevoerd geeft nog meer kleurtjes 12.50% - Palomino Roan 12.50% - Palomino 12.50% - Chestnut Roan 12.50% - Chestnut 6.25% - Smoky Blue Roan 6.25% - Smoky Black 6.25% - Buckskin Roan 6.25% - Buckskin 6.25% - Blue Roan 6.25% - Black 6.25% - Bay Roan 6.25% - Bay
Maar goed , nu weet ik in ieder geval meer , ik zal jullie op de hoogte houden van het veulentje , wanneer deze geboren is .....
Geodeo
Geplaatst: 03-10-12 20:08
Je merrie is sowiso geen homozygoot Roan, want homozygoten Roan sterven in de baarmoeder al af en zijn dus NOOIT leefbaar. (Tja, iedere kleur behalve wildkleur is bij de meeste diersoorten toch een soort "afwijking" en dit kan ook zulke problemen met zich meebrengen.) Beetje raar dat je dit dan wel als optie kunt aankruisen in de rekenmachine..?
Dus als je merrie inderdaad Roan is, is ze iig 100% zeker heterozygoot
snowdon
Geplaatst: 03-10-12 20:18
Nee hoor, er zijn ook homozygoot roan paarden Belgische Trekpaarden om een voor de hand liggend voorbeeld te nemen.
Wat jij noemt is een bekend probleem binnen een bepaald ras, ben alleen even kwijt bij welk ras dit was.
Ik mag toch hopen dat er bij mijn opleiding tot dierenarts waarheden worden verteld Bij Belgische trekpaarden is gewoon een groot gedeelte heterozygoot Roan bijv. zwartRoan x zwartRoan geeft dan: 25 % zwart 50 % heterozygoot zwartroan 25% dood (al merk je dit niet, want dit gebeurd al heel vroeg in de dracht, dus de merrie wordt hetzelfde seizoen nog opnieuw gedekt. In de vroege dracht gaat immers vaak iets .mis)
Wat je dus wel ziet in de (levende) nakomelingen is: 33% zwart 66% zwart roan Er zijn dus wel meer roan dan "effen", maar dat betekend niet dat de roan die er zijn dan direct ook homozygoot zijn.
Misschien bedoel je Overo (kleur) bij Paints met Lethal white overo syndrome?
Ik zal van Annabel in ieder geval de harentest doen van Wageningen. Dan weten we alles zeker . Ik zal dat hier ook melden, de uitslag hiervan.
Annabel zelf komt 22-23 oktober hier op de boerderij aan... dus dan wordt er ook gelijk haar opgestuurd naar Wageningen.
Wat ik nog niet snap is , hoe kom je aan de kleuren , bijv. Smokey Black , hoe wordt dat bij de harentest genoemd? Kijk Karlijn is een effen vos met maximaal sabino ( e/e , a/a/, N/SB1 ), wit dus ... Kaydee (e/e , a/a , TO/TO), is voor mij nu ook duidelijk. Vosbonte merrie en zal altijd bonte veulens geven. Daarom laat ik Annabel ook onderzoeken , dan weten we het gewoon zeker .
Aldoende leert men , maar ik vind het wel moeilijk hoor ... Zal nog wel even duren eer ik het een beetje onder de knie heb , hihi
Geodeo
Geplaatst: 03-10-12 22:34
@ Snowdon, hmmm dan weet ik ook niet welke je bedoelt. Al ben ik wel benieuwd welke je nu eigenlijk (ver weg) in gedachten had.
E e = vosfactor E = geen vosfactor (zwart) e/e = vos, E/e en E/E = zwart A A = agouti (bruin) a = geen agouti is alleen zichtbaar op zwarte (E/e of E/E) paarden: A/a en A/A = bruin, a/a = zwart. Als het paard e/e (vos) is, dan zie je niets van deze factor. TO TO = drager van bont N = geen drager van bont TO/TO en TO/N = bont, N/N = effen dit is in theorie zichtbaar op alle kleuren paarden. Cr Cr = drager van creme-gen N = geen drager van creme-gen Cr/Cr = perlino,cremello,smokey cream (afhankelijk van E en A). Cr/N = palomino, valk, smokey black. N/N = bruin, zwart of vos
Bijv. Een smokeyblack is dus: E/e of E/E + a/a + Cr/N Palomino: e/e + Cr/N (agouti had geen invloed op vos, dus ook niet op palomino) Valk : E/e of E/E + A/a of A/A + Cr/N Palomino-bont : e/e + Cr/N + TO/N of TO/TO En zo kun je eindeloos door gaan met alle soorten kleurtjes die er zijn
Alles met een hoofdletter is dominant en heb je dus maar 1tje van nodig om effect te zien (1 A is voldoende om een zwart paard bruin te maken. Of de 2de nu een A of a is zie je aan de buitenkant niets van). Alles met een kleine letter is recessief en hier heb je er 2 van nodig (zowel van vader als van moeder) voordat je er iets van ziet (Je hebt 2 e nodig voordat een paard vos is). Creme is hier een uitzondering op, maar dat heb ik er ook bij gezet.
Hoop dat het zo (een beeeeeetje) duidelijk is. Echt makkelijke stof is het natuurlijk ook niet, haha.
Geodeo
Geplaatst: 03-10-12 22:36
Ik ben trouwens wel helemaal verliefd op de moeder van jouw merrie zeg, wat een beauty !
Homozygoot roan bestaat inderdaad niet, die zijn niet levensvatbaar
aricia
Geplaatst: 04-10-12 18:02
Ik ben benieuwd welk kleurtje eruit komt rollen . Mischien een idee om haren van de vader van het veulen te trekken om na te gaan of hij idd de vader is ,altijd handig voor later
VandeMol
Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-12 10:25
haha , ja anders ik wel ...
Zit alleen nog met de kleur ogen van de vader in mijn maag , maar door dat ik nu wat aan het doorzoeken ben qua kleuren , kwam ik dit in Wageningen tegen
De &KDPSDJQH9HUGXQQLQJVIDFWRU is een dominant gen dat de kleur zwart verdunt naar bruin en vos naar goud. Alle Champagne paarden hebben een roze huid met donkere spikkels of sproetjes. Veulens worden geboren met blauw(-groene) ogen en donkere vacht, de vacht wordt op latere leeftijd lichter en de ogen worden amberkleurig. Een voskleurig paard met een Champagne verdunning heeft een goudkleurige vacht en manen, vandaar de naam Gold Champagne. Door de aanwezigheid van het Flaxen-gen wat lichte manen en staart geeft bij vos kleurige paarden kunnen deze vaak verward worden met Palomino’s.
De ogen van de vader zijn niet bruin , niet blauw , maar tegen het oranje aan... mix lichtbruin met oranje en dan krijg je die kleur .... Heel raar... Maar als ik het nu zo lees , zou de vader een gold champagne kunnen zijn ?
Zal eens zien of ik de kleur ogen van dat paard ergens kan vinden ....