[KG] Kleur vos (aa, Aa, of AA)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

[KG] Kleur vos (aa, Aa, of AA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:54

Ik weet dat mijn merrie geen quarter is, maar ik vermoed dat hier betere kleurenkenners zijn dan ergens anders op bokt

Hoe kan ik te weten komen wat mijn merrie als kleurgen heeft?

Non-Agouti (aa)
Heterozygous (Aa)
Homozygous Agouti (AA)

Moet ik daar specifiek een dna staal voor laten nemen, of zijn er hier kenners die dit via haar stamboom te weten kunnen komen? (http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... h=WILMA205)
Laatst bijgewerkt door Ods op 03-10-12 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan titel

Ods
Forumcoördinator

Re: Kleur vos (aa, Aa, of AA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:04

Gezien het niet typsch WN is verplaatst van [WN-FA naar F-AM]

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:07

Agouti = bruin. En zover ik dit kan zien draagt ze dit niet en is ze vos.

Vos is recessief en toont alleen wanneer volledig aanwezig. Een vos draagt dus bijv geen zwart (een zwarte kan wel weer vos dragen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:13

Agouti komt pas tot uiting als je paard zwart draagt. Dus een vos kan zeer zeker agouti drager zijn.
Vos is recessief, dus andere kleuren worden er niet door verdekt. Maar of er agouti inzit kan alleen een test uitwijzen. Of er moet na een dekking met een zwart paard een bruine uitkomen, kun je iig zeker zijn dat de vos agouti drager is geweest (zwarte kan geen agouti drager zijn want dan had hij het laten zien en was hij bruin en niet zwart geweest.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 01:40

De vader en bijna alles daarachter is bruin dus de kans is groot dat ze daar een gennetje van gekregen heeft.
Maarja, je weet het pas zeker als je test of een aantal nakomelingen hebt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:53

Inderdaad, zonder te testen kan je soms wel dingen uitsluiten

bv. mijn vosse merrie heeft een bay veulen uit zwarte hengst gegeven, dus ik wist dat ze minstens Aa was, heb haar dan laten testen en ze bleek inderdaad ee Aa te zijn.

Testen kan je hier heel makkelijk doen:
http://www.horsetesting.com/Equine.asp
gewoon een submission form afprinten, invullen, haren trekken en opsturen
Kost 25$ per test en binnen de week heb je dan de resultaten al in je mailbox zitten.

alyel

Re: [KG] Kleur vos (aa, Aa, of AA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:44

Ik ben nu effie aan het denken... Bruin is toch dominant over vos? Dus stel dat ze twee (van een weet ik het zeker) bruine ouders had, dan hadde beide ouders een bruin x vos gen, en is zij vos x vos geworden.

Papa moet sowieso bruin x vos zijn, anders kan het veulen, ongeacht de kleur van de merrie (vos of bruin) toch geen vos zijn?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:00

Bruin (agouti dus) toont niet op vos. Ze kunnen dus wel drager (Aa) zijn of zelfs homozygoot (AA). Maar uiterlijk kan je dit dus niet zien aan een vos paard.
Bruin toont zich pas als er minstens 1 zwartgen aanwezig is (Ee of EE) en een vos paard is altijd (ee)

Dus als ze 2 bruine ouders had waren die Ee Aa of Ee AA.
Ee, omdat ze beide minstens een vosgen hadden, anders kan er geen vos veulen uitkomen (hiervoor heb je twee 'rode e-tjes nodig = ee)

Als veulen zijn dan de mogelijkheden
ee aa (vos)
ee Aa (vos)
ee AA (vos)
Ee aa (zwart)
EE aa (zwart)
EE Aa (bruin)
EE AA (bruin)
Ee Aa (bruin)
Ee AA (bruin)

Jouw paard is dus één van de drie bovenste mogelijkheden :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:08

Beide ouders hebben een vos gen gehad :j

alyel

Re: [KG] Kleur vos (aa, Aa, of AA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:19

Oke :-)! Bedankt voor de info!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:30

Gleyla schreef:
Ik ben nu effie aan het denken... Bruin is toch dominant over vos? Dus stel dat ze twee (van een weet ik het zeker) bruine ouders had, dan hadde beide ouders een bruin x vos gen, en is zij vos x vos geworden.

Papa moet sowieso bruin x vos zijn, anders kan het veulen, ongeacht de kleur van de merrie (vos of bruin) toch geen vos zijn?

Bruin is geen basiskleur maar wordt veroorzaakt door het agoutigen op een zwart paard.

De basiskleuren zijn dus zwart en vos, daarnaast kan een paard genen dragen voor agouti(=bruin), schimmel, bont, verdunning enz.

De vader en moeder van je merrie waren allebei bruin dus beide hadden een vosgen en een zwartgen (er is immers een voskleurige uitgeboren dus moeten ze beide een vosgen hebben). Zwart is dominant over vos dus dat toont maar de paarden waren bruin, ze hadden dus ook minimaal één agoutigen. Of ze er één of twee hebben weet je niet omdat agouti dominant is, dus ook als ze één gen hebben is het paard bruin. Dus van beide ouders heeft je merrie minimaal 50% kans gehad om een agoutigen te krijgen.