Friese kruisingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySmink

Friese kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:52

Ik heb een prachtige friese dame van 9 jaar, brandus x jillis. Ze heeft 1maal eerder een veulen gehad een beart. Nu zou ik ooit nog een keer een veulen bij haar willen fokken voor mezelf. Eefke, de beart merrie is overigens verkocht. Maar ik zou lotte graag willen kruisen met bijv. Arabier of PRE. hier zijn toch ook aparte stamboeken voor? Heeft iemand meer ervaringen met dit soort kruisingen? Ik ben erg benieuwd.

arun

Re: Friese kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:01

Wat is uw doel van de kruising?

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Shagya arabier omdat deze in type beter aansluit om een F1 gebruiksproduct te fokken.

Resultaten van PRE combinaties zijn goed maar de kans dat je een paard heb met slechte stap is te groot.

Resultaten van arabier op fries vind ik in F1 vaak niet zo geslaagd. Reden is dat men altijd zoekt naar een zwarte arabier en dan kom je bij het iele showtype uit. Types wijken teveel van elkaar af zodat je toch minstens één maal nog dient terug te kruisen.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 11:28

De kruising zou voor mij worden. Ik heb zelf een pre gehad en was gek op hem. Vind het prachtige dieren en ik denk een mooie combi met lotte. Vandaar de vraag. Zelfde geldt voor de arabier. En ik zou idd weer zwart willen. Maar is hier ook een apart stamboek voor? Arabofries ken ik maar ook voor de pre x fries? Heeft iemand zelf misschien zo'n paard

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:09

Iberofries moet je maar eens googlen daar hebben ze hier in vlaanderen een vereniging voor. SbS doet de registratie van deze paarden. In Amerika noemt met dit een warlander.

Zwart is leuk en mooi maar hou er altijd rekening mee dat men in fokkerij ten behoeve van het kleur vaak veel toegiften doet. Heb er genoeg bekeken destijds voor het EAFS.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:38

Dankjewel :)