hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingeeusa

hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:31

Hoi iedereen,

Ik ben mij rustig aan het verdiepen in een hengst keuze voor komend seizoen.
Het gaat om een gelderse merrie die zelf een ouderwets type heeft.
Van Elegant heeft zij een lange rug meegekregen, die ook redelijk snel bespiering verliest.
Ik ben opzoek naar een hengst die haar galop kan verbeteren.
de merrie zelf heeft een goede draf en redelijke stap.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/258901

Verder heb ik nog de vraag hoe het zit met fokwaarde als ik bv kies voor een dressuur hengst? ik weet dat er maar een specifiek percentage aan bloed? in mag zitten. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Op zoek ben ik naar een veulen voor mijzelf die nog steeds veelzijdig in gebruik is maar het liefst iets meer dressuur typisch.

Foto ga ik zo snel mogelijk maken en er bij zetten.

Dit paard is tevens niet van mij maar van mijn schoonvader! hij fokt zelf regelmatig met Ahoy en Sander. daar komen leuk eveulens uit maar ik zoek meer dressuur typisch

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:34

Wij hebben op stal een ouderwets type Gelderse merrie (v Walser) die een veulen heeft gehad van Special D.
Dat 'veulen' is nu 3 jaar, een merrie, en is een fantastische merrie geworden, is ook kampioen geworden bij de 3 jarige Gelderse merries.

ingeeusa

Re: hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:06

oke top! en Hoe is haar karakter? ik hoorde dat special D af en toe nog wel een apart karakter mee geeft, kun je daar iets over zeggen?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:45

Lastig te beoordelen zonder foto maar zo op je beschrijving kan ik wel al zeggen dat als je echt meer richting rijpaard wilt gaan Special D misschien wel mooi zou passen idd. Ik heb er meerdere mooie nakomelingen van gezien die ook uit meer 'ouderwetse' types komen. Ik zou sowieso kiezen voor een hengst die qua bloedlijn wel mooi aansluit bij het gelderse type zoals inderdaad Special D of bijvoorbeeld Negro. Daar zit bij beiden aan moederskant vrij dichtbij [***] bloed.

Zelf heb ik trouwens ook een meer rijtypisch paard gefokt uit een 'ouderwets' type, met [***]. Dat is een meer rijtypische gelder die het heel goed doet in de dressuur. (zie ook mijn profiel) Hij staat echter op wacht. Maar misschien verandert dat volgend jaar wel. Mijn paard is trouwens goed gelukt: ietsje luxer dan zijn moeder maar hij heeft nog wel echt die gelderse opdruk. Veel bot en massa. Hij is door [***] een stuk compacter geworden, wat hoger op de benen, beter gangwerk (waaronder een goed voorbeen, en een super galop!), een 'hetere' instelling onder het zadel en hij heeft een rondere croupe (niet zo'n recht kruis als zijn moeder). Verder is hij wel nog steeds braaf en kan ik er zowel mee dressuren als buitenrijden. (Als hij wat ouder is dan, hij is nu nog wel erg jong en kijkerig. ;) )

Succes, ik ben benieuwd wat je gaat kiezen! Mijn overwegingen waren destijds dezelfde als de jouwe en ik ben heel tevreden met mijn keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:57

Ik zou voor deze merrie gaan voor de moderne Gelderse hengst Chablis.

Hij is een zoon van Upperville die ZZ-Z zwaar loopt(mischien al hogerZ) Upperville is een Zoon van Cabochon een van de topverervers in de dressuur.

Chablis komt uit de merrie Minetty welke al een aantal dressuurpaarden heeft afgegeven.
Minetty is van Zep. Minetty komt uit een zeer invloedrijke stam merrielijn 22 fokfamilie 77 de Loma stam.

Chablis is inmiddels al M dressuur

Kan nog veel meer over deze hengst vertellen.... :)

Mooi bloed die merrie

Chablis

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:10

De merrie van Special D is heel nuchter en braaf.
Ze heet Elvera van het Rodeland, mocht je er meer over willen weten. :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:31

ZOu je misschien foto's kunnen plaatsen? Anders blijft het gissen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:03

Ik heb uit een Gelderse merrie, ouderwetse lijn (Exponent) een veulen gefokt uit de Elite trakehnerhengst Kasparow.
Fijn karakter. Heel erg braaf. Veelzijdig en verfijnd.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:54

Helaas hoef je dan niet meer bij het KWPN aan te komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:04

Nee zou ik niet doen op zo'n goed gefokte merrie. Binnen het KWPN zijn genoeg opties voor deze merrie. (zeker als je ook nog kan kiezen uit de dressuurpopulatie.

Overigens heb ik uit mijn Elegant merrie dit Alexandro veulen gefokt. Mocht naar de nationale veulenkeuring

Afbeelding

Zeldzaam mooi koppie heeft ie.

Kan ook een optie zijn voor deze merrie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 01-10-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:18

ingeeusa schreef:
Verder heb ik nog de vraag hoe het zit met fokwaarde als ik bv kies voor een dressuur hengst? ik weet dat er maar een specifiek percentage aan bloed? in mag zitten. Weet iemand waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Stel je neemt Jazz dan zal de fokwaarde dressuur heel erg hoog worden en de fokwaarden springen laag.(lager)
Neem je een Gelderse hengst zal de dressuurindex lager uitvallen maar de springindex zal minder omloog vallen....bij de meeste dan.
Chablis en Wilson geven een vrij hoge dressuurindex. ( in verhouding tot de meeste andere Gelderse hengsten)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:54

Bedankt voor de reacties! Ik zal vanmiddag fotos plaatsen chablis ziet er idd wel goed uit daar ga ik nog wat meer over lezen! Verder heb ik in hengelo gezien hoeveel alexandro P er liep opzich goede veulens! Maar inmiddels als.zo veel dat ik die er liever uit hou!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:11

MariekeA schreef:

hahaha dat klopt helaas. Ik wist niet of ze verder met het veulen nog keuringen wilden lopen??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:19

ingeeusa schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik zal vanmiddag fotos plaatsen chablis ziet er idd wel goed uit daar ga ik nog wat meer over lezen! Verder heb ik in hengelo gezien hoeveel alexandro P er liep opzich goede veulens! Maar inmiddels als.zo veel dat ik die er liever uit hou!

Ja dat snap ik heel goed :) Zeker met een merrie die mooi Koss vrij is vind ik dat een verstandige keuze. Maar ik dacht laat je hem toch even zien omdat mijn merrie ook een Elegant is.

LSH noemde ook al Negro. Pletje hier op bokt heeft een hele mooie Negro uit een Elegant x Zichem merrie. Kan ook een optie zijn.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:23

@cryssie ik zou het veulen wel binnen het kwpn/gelders willen houden! Vandaar ook de vraag naar bloed waarde die natasha al een beetje heeft uitgelegd!
Ik ga straks negro ook even opzoeken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:27

Cryssie schreef:
MariekeA schreef:

hahaha dat klopt helaas. Ik wist niet of ze verder met het veulen nog keuringen wilden lopen??

Deze merrie komt uit een goede stam waar ook goedgekeurde dekhengsten uit voortgekomen zijn. Ik denk dat de eigenaar van de merrie het wel belangrijk vind dat het veulen naar de keuring kan en dat de hengst ook echt een aanvulling op het papier is.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:57

Deze merrie komt uit een goede stam waar ook goedgekeurde dekhengsten uit voortgekomen zijn. Ik denk dat de eigenaar van de merrie het wel belangrijk vind dat het veulen naar de keuring kan en dat de hengst ook echt een aanvulling op het papier is.

Oh echt natashja? Dat wist ik dus niet! Hoe kan ik dat terug vinden? De eigenaar wil.vooral goede gebruikspaarden. Alle veulens die tot nu to gefokt zijn lopen dan ook nog bij de eerste eigenaren. Zelf hebben we nog nog 3 nafok in bezit allemaal van ahoy!

Ik ben zelf geintresserd in het fokken maar moet dat nog onwijs veel ober leren! Vandaar dat ik nu ook verder aan het kijken ben dan alleen ahoy zeg maar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:34

Als op paardenfokken kijkt en dan op moederlijn klikt. Alle dikgedrukte paarden zijn goedgekeurde hengsten. Je ziet dan ondere andere Hoogheid en Waterman terug komen. De elegant merrie heeft een predikaat en haar moeder davht ik ook. ( kan even niet kijken, mijn computer scant even op virussen)

Ahoy geeft brave koets en recreatiepaarden. En zoon Rubus is zelfs ZZ-Zwaar. Inderdaad goede gebruikspaarden. Alleen niet het meest moderne. Met Chablis kan je souplesse , mooier type en springvermogen toevoegen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:22

Zonder naar bouw/beweging te kijken van de merrie, zou je ook nog naar Everdale kunnen kijken. Hij lijkt ook interessant te kunnen zijn voor de Gelderse richting.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:02

Heb je inmiddels al een foto gevonden om hier te plaatsen? :)

Wij hebben een mooie Negro uit een Elegant x Zichem merrie. Maar zonder je merrie te zien weet ik niet of Negro wel zou passen. En hoe groot is je merrie? En zit er maat in het lijntje? Want dat laatste is voor Negro eigenlijk wel een vereiste :)

Onze Negro is nu 2,5 jaar en meet al meer dan mijn 6jarige Rhodium van 1,64. Het is sowieso meer paard.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 08:43

Deze merrie is 1,63 en fokt wel iets groter we hebben een 5 jarige merrie staan van dr die nu 1,74 meet en een 4 jarige die nu rond de 1,67 is. Voor mij hoefrt zo groot trouwens.niet! Vind 1.67 mans zat!
Heb gisteren wat fotos gemaakt met me telefoon maar deze op.de.computer krijgen blijkt lastiger dan gedacht! Was dr nu wel mee bezig ;-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:13

De overgrootmoeder Jonkvrouw is de volle zuster van de hengst Hoogheid.
Super interessant lijntje.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:23

Ben ook heel benieuwd naar de foto's!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:25

Hahha niet te veel voorstellen van de fotos de merrie is.inmiddels 17 en dient al haar hele.leven als recreatie/ fok.merrie! Heb helaas geen fotos online staan hoe zij er vroeger uit zag.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:38

Leuke merrielijn :) Ik heb een tijdje op een halfzus van jouw paard gereden, Aldina. Prachtig dier.

Verder komen er hier op bokt wel eens foto's van Vodina voorbij, dat is een nichtje, ook een Elegant.
En de toppers van MariekeA komen ook uit deze merrielijn.

Henk van Donkelaar heeft deze lijn opgezet en kent de lijn erg goed. Je zou hem ook om advies kunnen vragen. Hij kent veel nakomelingen uit deze lijn, ook de kinderen van Vodina bijv., dus zal zeker een idee hebben wat wel en niet past.

Succes, erg interessante merrie om mee te fokken!