Tot hoeveel generaties terug mag je niet fokken?(afstamming)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Tot hoeveel generaties terug mag je niet fokken?(afstamming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 00:35

Ik weet niet of ik mijn vraag goed onder woorden kan brengen, maar ik ga het proberen. Dit is iets wat ik me afvraag, omdat er binnen de hondenfokkerij ook bepaalde regels voor zijn. Ik ben benieuwd of dit heel erg verschilt tussen honden en paarden. Daarnaast kom je bij Quarters en Paints ook heel vaak dezelfde naam tegen terwijl ze toch het grootste stamboek ter wereld zijn.

Tot hoeveel generaties terug mag je fokken met 'dezelfde bloedlijn'?
Bijvoorbeeld:

Merrie: de vader van haar opa (haar overgrootvader dus) heet X
Hengst: De vader van zijn opa (dus ook zijn ovegrootvader) is precies diezelfde X
Verder hebben ze wel allebei andere overgrootoma's en andere ouders.

Zou je ze dan met elkaar mogen kruisen? Of is dit verboden/onverstandig?

En hoe zit dat bij bijvoorbeeld halfbroers en halfzussen? Dus bijvoorbeeld dezelfde vader maar niet dezelfde moeder? (lijkt me wel logisch dat dit niet zo verstandig is, maar wie weet geldt dat bij paarden wel anders :+ )

En als de hengst en de merrie dezelfde opa's opa hebben? (dus nog een generatie verder terug dan in voorbeeld 1)

Volgens mij heb ik mijn vraag heel onduidelijk geformuleerd maar ik hoop dat jullie 'm snappen en er antwoord op kunnen geven :')
Laatst bijgewerkt door Emita op 30-09-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:43

ik snap hem maar de opa van vader of moeder is overgroot vader niet opa, dat terzijde het lijkt me dat halfzussen niet aan te raden zijn evenals nichten en neven maar overgrootvaders is misschien al minder schadelijk maar waarom zou je ze kruisen als er nog meer goede paarden zijn om de lijn door te zetten die ook alle punten van dat ras hebben.

Emita

Re: Tot hoeveel generaties terug mag je niet fokken?(afstamming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 00:44

Je hebt gelijk, ik heb 't even aangepast haha.

Nee dat snap ik, maar ik vraag het me gewoon af :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:46

In tegenstelling tot bij honden is daar bij paarden geen restrictie aan verbonden.
Zoals jij het omschrijft is het lijnteelt. Als het heel dichtbij zit noem je het inteelt. Beide wordt soms toegepast om bepaalde eigenschappen extra te verankeren en mits heel selectief toegepast kan dat ook prima. Alleen moet je wel in je achterhoofd houden dat je naast de gewenste eigenschappen ook ongewenste zaken extra vastlegt in het genetische materiaal. In mijn optiek geeft lijnteelt in de 4e/5e generatie het beste restultaat waardoor fokken minder gokken wordt of bepaalde eigenschappen worden doorgegeven.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 00:53

Hoe dichterbij je terugfokt, hoe kleiner de genenpoel, dus hoe fokvaster de nakomelingen. Goede en slechte punten van een familie zijn op deze manier snel op te sporen. Als het dier waarop terug wordt gefokt zeer dicht bij het ideaalbeeld staat kan er vaak zonder problemen terug worden gefokt in de 2e generatie.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 15:19

Bedankt voor de reacties! Ik wist niet dat daar onder de paarden geen 'regeltjes' voor waren. Interessant :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:30

Behalve bij het Friese Paarden Stamboek, daar mag niet meer dan 6,25% inteelt zijn (4e generatie).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:41

elk stamboek heeft zijn regels over inteelt en lijnteelt.
Ik had een ggk stamboek dekhengst van het welsh stamboek, afkomstig van een erg bekende stal en zijn broer was ook zijn vader ( hadden zoon op moeder gezet) en niemand had problemen met dit soort inteelt.
Bij het bwp hebben ze daar toch echt andere regeltjes voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:58

De Hengst Hoogheid was ook een Oregon x Oregon. Tja ik vind het wat veel maar ja...Hoogheid was wel een hele goede hengst.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:43

Er loopt ook een Manno x Manno ( Tuigpaard ) rond. Ik zelf zou dit niet doen. Ik zou te bang zijn voor allerlij genetische defecten. Maar het mag wel. Ik vind het wel heel goed dat veel stamboeken er wel mee bezig zijn om hier regels op toe te passen. Maar er zijn altijd mensen die de gok wel durven nemen. In de 5e/ 6e generatie heb ik er weer weinig moeite mee. Mits er niet op meerdere hengsten tegelijk terug gefokt word.

Toevoeging:

Ik had het stukje waarop ik doelde nog even opgezocht. Hier een deel van het bericht dat er over op bokt stond. Persoonlijk gaat dit mij dus te ver. Maar iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening. En wie weet werkt het wel perfect.....

Joop van Wessel uit Zwartebroek hield de afgelopen elf maanden zijn lippen stijf op elkaar. Door welke hengst zijn befaamde paradepaardje Taunita (Manno x Renovo x Renovo) was gedekt bleef geheim. Afgelopen zaterdagnacht werd het mysterie ontrafeld. Het resultaat? Een merrieveulen met de afstamming Manno x Manno x Renovo x Renovo. Waarbij de vadersvader van Manno via Fabricius eveneens Renovo is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:49

Mayasfrenk schreef:
Er loopt ook een Manno x Manno ( Tuigpaard ) rond. Ik zelf zou dit niet doen. Ik zou te bang zijn voor allerlij genetische defecten. Maar het mag wel. Ik vind het wel heel goed dat veel stamboeken er wel mee bezig zijn om hier regels op toe te passen. Maar er zijn altijd mensen die de gok wel durven nemen. In de 5e/ 6e generatie heb ik er weer weinig moeite mee. Mits er niet op meerdere hengsten tegelijk terug gefokt word.

Wat dacht je van Manno x Manno x Renovo x Renovo

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/533491

Tja, ik vind het niet verstandig...

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:52

Ik had het over het zelfde paard. Ik had mijn berichtje aangepast... Is al 2 jaar geleden maar dat verhaal is me altijd bijgebleven....