Veulen van de moeder af hoe en wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Veulen van de moeder af hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 13:32

Beste lezers,
Ik zou graag wat deskundig advies krijgen over het hoe en wat rondom het van de moeder afhalen van een veulen.
Mijn veulen is 4 maanden en ik weet dat ze nu eventueel van de moeder af mag, maar wat als ik haar bij de moeder laat?
Ik wil graag weer naar het bos gaan rijden, en rijdt nu in de bak van de buren waar het veulen haar moeder nog kan horen en zien en dat gaat prima, maar verder weggaan durf ik niet zo goed omdat ik niet weet of dat kan?
Of kan ik het veulen een paar weken bij de buren stallen zodat ze elkaar ontwennen en dan weer bij elkaar zetten? Of drinkt ze dan gewoon vrolijk weer verder? Kan ik op de een of andere manier ervoor zorgen dat het veulen gaat stoppen met drinken terwijl ze nog wel bij moeders staat?

Zomaar wat hersenspinsels, ik doe niks zolang ik niet goed geinformeerd ben.

Vriendelijke groet, Hannah

Faniek

Re: Veulen van de moeder af hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:23

Persoonlijk vind ik 4 maanden te jong om te spenen, als het moet, omdat de moeder het niet trekt of iets is het soms noodzaak, maar anders lekker tot 6 maanden bij de moeder laten.
Een goede start is belangrijk voor zo'n uk. Natuurlijk is het wel mogelijk om uit rijden te gaan, maar dan wel het veulen veilig op een plek zetten waar hij niet kan ontsnappen of bezeren.
Hier zet ik de veulens dan op stal met de bovendeur ook dicht en dat gaat prima.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:36

Ik zou indien je merrie het aan kan ook zeker nog wachten met afspenen, 4 maanden is wel klein.
Als je gaat afspenen zou ik er voor zorgen dat beide dieren in een goede wei komen met een maatje uiteraard, buren zou kunnen maar je hebt helaas wel beesten die door het draad gaan als ze elkaar nog kunnen horen.
Hier zijn ze 6 maanden uit elkaar geweest, maar dat was omdat dat zo uit kwam. Veulen is wel pas met 11,5 maand gespeend. Echt geweldig goed de eerste winter doorgekomen, en afspenen ging vrij makkelijk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 11:56

dankjulliewel voor de antwoorden, daar heb ik veel aan! Ik ga eens even kijken hoe ik een en ander op kan lossen. Er staan in de wei nog meer veulens en paarden, ben inderdaad bang dat als ik wegrijd en uit zicht ben het veulen door de draad gaat, dus misschien maar in de stal, al geeft dat denk ik ook veel stress voor d'r. Maar de eerste keer misschien maar 10 minuten wegblijven en dan weer terug oid. Moeder lijkt het nog wel te trekken en laat wel duidelijke merken wanneer ze niet wil dat veulen drinkt, lijkt ook natuurlijk wel wat af te nemen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:03

Gewoon langzaam opbouwen met uit elkaar gaan, werkt prima.
Ik begin daar altijd al heel vroeg mee, zodat het veulen niet beter weet (moeder weet al niet beter, want ze heeft al meerdere veulens gehad).
In het begin vinden ze het nooit leuk, maar ze wennen er snel aan.

Ik zou beginnen met een keertje 2 a 3 minuten. Als dat goed gaat 5 minuten en zo opbouwen.
10 minuten kan al heel lang zijn als beide dieren het niet gewend zijn.
Hoewel jouw veulen al wel wat ouder is, dus het daardoor misschien ook juist soepeler kan gaan.
Maar je kan beter de eerste keer 3 minuten wegblijven en terugkomen als beide dieren nog heel relaxt zijn, dan dat je 10 minuten weg blijft en beide dieren in paniek zijn, want dan slaan ze het uit elkaar gaan op als slechte ervaring en zal het de volgende keer nog lastiger worden.

Succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 18:20

cynthia bedankt, ik heb vandaag een rondje om het weiland gelopen zodat het veulen moeder bleef zien, behalve op een hoek waar de huizen staan en een klein stukje verderop. Veulen was wel door het dolle heen toen ze moeder weer zag. Ik zou graag een klein stukje verder gaan met kleine stapjes maar ben bang dat ze door de heining komt (testen is eigenlijk teveel risico) Anderszijds heb ik het gevoel wel dat het zou kunnen , ze kunnen elkaar horen en er zit een goed hek om de wei en het veulen blijft met 4 andere paarden achter. Opsluiten in de stal lijkt me helemaal naar voor het veulentje omdat ik geen raam oid in de stal heb en de deur niet half open kan. Inloopstal namelijk. Misschien gok ik het er een keer op en draaf ik het stuk waar ze elkaar niet zien zodat het snel gebeurt. Meestal volg ik mijn intuitie en tot nu toe is dat altijd goed geweest. nogmaals bedankt voor de tips.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:25

Het veiligst is toch in een afgesloten stal. Zet je er toch een ander vriendje naast?
Kun je gerust een poosje weg hoor. Na 3 dagen zul je zien dat ie daar weinig meer om geeft.
Afspenen met 4 maanden is wel aan de jonge kant maar een poosje gescheiden moet geen probleem zijn.
Hij kan dan beter z'n moeder niet zien. Als ie haar wel ziet, wil ie er ook naar toe natuurlijk!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 18:33

oh ok, ja das waar ook natuurlijk, uit het oog.... ik ga het maar eens proberen, ik heb niet zoveel zeggenschap over die 4 maanden want het is mijn verzorgpaard. De baas is onlangs overleden en nu is zijn vrouw degene die beslissingen maakt maar ze heeft er geen verstand van, ik ga eens kijken of ik haar kan tippen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 16:15

Jeah! vandaag weer iets groter rondje gemaakt, en een stuk erin waar ze elkaar niet konden zien ong. 5 min. Op hoop van zegen en het ging helemaal goed! Super! Veulen lijkt nu door te hebben dat moeder iedere keer wel terugkomt. Moeder zelf vond het ook heel leuk om rond te lopen, is nergens meer bang voor sinds ik schriktraining heb gedaan met wapperend zeil etc. Ik ben tevreden dus.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:10

update, het gaat echt heel goed, we kunnen nu ruim half uur tot drie kwartier wegblijven, ze zijn dan wel heeeeeel blij elkaar weer te zien.
Maar nu wordt mama erg dun, door verschillende factoren, oa. er staat nog maar weing gras, ze krijgt meer beweging, de baas geeft geen brok meer en het veulen drinkt nog erg veel. Ook heeft ze haken ad tanden die woensdag worden weggehaald.
Ik voer iedere dag halve emmer mais, en halve emmer slobber (brok,zemelen,summerfit doorelkaar met water en nacht laten staan) maar kan haar ribben tellen ondertussen.
Denk dat het beter is om veulen af te spenen (ze is nu 5 mnd) of in ieder geval minder te laten drinken. Maar hoe? Moeder snachts in de stal zetten? en veulen in de kudde buiten?
Over een week gaan ze naar een ander weiland met z'n tweetjes en dan wordt het veel lastiger..... weet niet hoe ik het aan moet pakken, iemand ideeen?
Veulen ergens anders op stal zetten? hoe lang? kan ze dan weer terug naar moeder?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:49

om echt af te spenen moeten ze toch echt volledig uit elkaar
het beste is buiten gehoor/reuk/zicht afstand
dus niet snachts scheiden en overdag weer bij elkaar!
de scheidingsperiode moet toch ongeveer 2 maand zijn, liever nog langer
sommige kunnen ook na een maand weer bij elkaar, maar als ze dan weer gaan drinken ben je terug bij af
het veiligste is het om het veulen dan enkele dagen in een veilige, afgesloten stal te houden, liefst met een leeftijdsgenootje

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:54

ok, ja dat van half half was ik ondertussen al achter dat dat niets uithaald, veulen haalt dan gewoon overdag alles weer in. Moeder is erg vermagerd dus veulen moet er echt af, ze is 5 maanden maar wel een groot gezond veulen, ze eet ook al mais en wat brokjes of hapjes slobber. en staat 24/7 op gras met andere veulens en moeders.
Vandaag heb ik besloten het veulen in de kudde te laten en moeder aan de overkant te zetten ong. 50 meter verder. Veulen is gewend dat moeder 3 kwartier weg is en blijft dus rustig als moeder ergens anders is. Net nog weer even gaan kijken en toen stonden ze wel beiden bij het hek, veulen wat te grazen en moeder te slapen. Ga ervanuit dat het zo wel goed gaat, heb niet de mogelijkheid om veulen ergens anders te zetten of moeder weg te halen. Het is niet mijn eigen paard vandaar en de baas doet er nogal lang over een beslissing te nemen hoe of wat, maar moeder is zo dun dat ik heb besloten het nu op deze manier aan te pakken. Verder las ik op pAVO dat het belangrijk is dat ik moeder geen krachtvoer geef deze week zodat het uier opdroogt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:55

Heb je een idee of ik het veulen bij moet voeren? Zoja wat? Nu geef ik een handje brok en wat mais.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:15

Freya6 schreef:
Heb je een idee of ik het veulen bij moet voeren? Zoja wat? Nu geef ik een handje brok en wat mais.

mijn veulen van 6 maanden krijgt een halve kilo veulenbrok.(het gaat om een b pony veulen)en verder krijg hij voldoende hooi(veulen staat nu een weekje op stal om wat meer aan ons te wennen)normaal staat hij in de wei en heeft hij onbeperkt hooi.(en dan die halve kg brok)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:30

ok, gewone brok zit zeker teveel eiwit in

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:52

ja geloof het wel..ik heb in iedergeval die van Havens.Zak van 25 kg voor 16,- dus zo heel duur is het niet je doet er behoorlijk lang mee(in mijn geval 50 dagen ongeveer)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:40

moedertje aan de overkant gezet, soms roepen ze even naar elkaar maar dan gaan ze weer lekker zelfstandig grazen. Als ik kom en ze zien me nog niet is het helemaal ok. Maar als ik me laat zien gaan beide hard roepen. Veulen gaat ws. een dezer dagen weg dus dan is ze al wel gewend van de moeder af te zijn. Maar het is niet zo fantastische oplossing moet ik zeggen omdat ze elkaar nog zien. Heb 2 dagen geleden veulen heel even 30 sec. laten drinken om de druk van de uier af te halen. Geef het veulen een handje brok en moeder geen krachtvoer en wel beweging (wandelen).
Het is een beetje kiezen uit twee kwaden op t moment en dit gaat nu goed dus dan hou ik het maar zo voorlopig. Moeder lijkt zelfs al weer ietsje dikker.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:11

Het is helemaal goed gegaan, morgen gaat het veulentje weg naar haar nieuwe baasje. Ze is nu 5,5 maand. Ze eet goed gras en hooi, heeft een halstertje om en loopt lekker mee als we gaan wandelen. Moeder staat aan de overkant, gaat lekker grazen etc en heel af en toe roept ze het veulentje. Zal morgen wel moeilijk voor haar zijn, maar haar uier is al kleiner geworden en ze valt niet meer af. Blij dat ik mijn gevoel gevolgd ben. En tja het volgende veulentje is alweer onderweg. Weer een ervaring rijker, dankjulliewel voor de reacties en hulp.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:40

eiwit kan geen kwaad hoor voor een veulen in de groei.
eiwit is juist verhoogd nodig om groei mogelijk te maken
daarom zit er in veulenmengeling of brok juist meer eiwit dan in basisbrok ;)
alsook wat meer vitamines

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:45

frenia schreef:
eiwit kan geen kwaad hoor voor een veulen in de groei.
eiwit is juist verhoogd nodig om groei mogelijk te maken
daarom zit er in veulenmengeling of brok juist meer eiwit dan in basisbrok ;)
alsook wat meer vitamines

haha stom van mij..heb het verkeerd gelezen en dus verkeerd geantwoord..dom dom dom!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:46

oh haha en ik denken dat ik gewone brok niet kon geven, wel gedaan paar handjes omdat ik zo gauw niet aan de andere brok kon komen en ze deze week al weggaat. pfiew ze gaat er niet dood aan :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:56

laatste update
Veulen is uiteindelijk nog 3 weken langer gebleven, heb haar in de kudde gelaten. Langzamerhand riepen moeder en veulen niet meer naar elkaar, als we gingen wandelen even aan elkaar snuffelen bij het hek en verder geen problemen. Veulen ging lekker haar eigen gang in de kudde. Wel heel aanhankelijk naar mij toe en veel knuffelen. Bijgevoerd met hooi en om de dag 3 handen brok.
Veulentje is opgehaald door de koper en moeder heeft er geen kik om gegeven, ze waren dus helemaal los van elkaar gekomen.
Ben echt blij dat het zo goed heeft gewerkt. Het veulentje dus in de kudde laten en moeder apart in een andere wei. Wel heel belangrijk om te melden is dat de weide afgezet is met gaas, prikkeldraad en stroomdraad en goede hekken. Hierdoor kon het veulen in het begin niet door de draad gaan, dit had ze anders zeker weten wel gedaan. Binnen de wei is namelijk een kleine afzetting met alleen draad waar ze dus wel hopsa doorheen sprong.