Dekenmaat Crusado veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Dekenmaat Crusado veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:34

Onze crusado (lusitano) merrie van 1.56m zal naar verwachting binnen nu en 2 weken van haar veulen bevallen. De vader is een Barock Pinto (verw schofthoogte 1.65m). We hebben nog nooit een veulen gehad, dus ik loop nu tegen het probleem aan dat ik graag een deken wil kopen om het veulen warm te houden deze winter, maar dat ik geen idee heb welke maat ik moet kopen...

Ik zat te denken aan het veulendekentje van Horseware, omdat die versteld kan worden in lengte en breedte. Maar moet ik dan 2.6, 3.0, 3.3, 3.6 of 4.0 als maat hebben?

Wie o wie kan me helpen? :D
Ook als je een tip hebt qua dekentje, mag dat altijd.

tienus63

Re: Dekenmaat Crusado veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:37

Is het niet verstandiger om een biggenlamp in de stal te hangen, veulen zoekt de warmte wel op.
Als je een deken erop legt, heb je kans dat moeders haar veulen wegjaagt omdat het veulen er heel anders uit ziet.
Dus als je een deken koopt, probeer het dan in de kleur van het veulen te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:42

Ik zou het veulen in ieder geval geen deken op doen zolang er geen duidelijke reden toe is (bijvoorbeeld dat het veulen overduidelijk staat de shaken van de kou). Oktober is laat, maar de temperaturen zijn nu niet veel anders als vaak in april. En de vacht zal zich er zeker op aanpassen, moeder natuur heeft dat best prima geregeld.

Ieder veulen is anders, en tussen 1,56 moeder en 1,65 vader zit nogal een verschil. Als de levertijd geen weken is, dan zou ik wachten tot het veulen geboren is, en dan kijken wat de ruglengte is. Een te grote deken is namelijk gevaarlijk, net als een te kleine deken niet goed is omdat het de beweging belemmerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:45

geen deken kopen.een veulendeken vind ik echt onzin.
het veulen moet juist een goede weerstand krijgen,en moeder natuur zorgt voor een dikke vacht bij een later veulen.als je veulen dus niet ziek is of een andere medische reden om een deken op te leggen,gewoon lekker laten en je het geld sparen voor dingen die wel belangrijk zijn

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:48

In de stal zal warmte niet zo'n probleem zijn: het gaat er meer om wanneer ze in de paddock staan. Zeker als het gaat vriezen zometeen. Onze paarden staan over het algemeen van 07.30u tot 19.00u buiten en ik heb liever niet dat ik 's avonds een bevroren veulen aantref O:) (bij wijze van spreken)

Heeft er iemand hier wel eens een laat veulen gehad? Eentje die rond deze tijd geboren is?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:59

(Vries)kou deert niet, nattigheid wel en toch wel.
Meestal is de vacht van dieren die in het najaar/winter geboren worden al langer dan voorjaar/zomer jonkies.

Ik ben het eigenlijk wel met keona eens.

Mocht het koud zijn en je denkt dat het veulen het koud heeft, een biggenlamp erboven de eerste dag(en) zodat het geen energie hoeft te verspillen om zich warm te houden, dik in het stro laten liggen en merrie goed voeren zodat ze genoeg melk kan geven.

Bij ons thuis krijgen alleen zwakke pasgeboren en /of zieke kalfjes een warmte lamp boven hun hangen.
En als het echt letterlijk vriest in de stal.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:11

Okay, duidelijk :j
Toch fijn dat hier behoorlijk wat kenners zitten, iedereen heeft wel ergens ervaring mee.

De moeder zal de eventuele lamp wel uit de weg gaan toch? Op welke hoogte hangen jullie 'm voor kalfjes?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:11

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:13

Jose22 schreef:
Okay, duidelijk :j
Toch fijn dat hier behoorlijk wat kenners zitten, iedereen heeft wel ergens ervaring mee.

De moeder zal de eventuele lamp wel uit de weg gaan toch? Op welke hoogte hangen jullie 'm voor kalfjes?

je hoeft toch geen lamp in de stal lees even goed ts
bij ons thuis krijgen alleen zwakke pasgeboren en /of zieke kalfjes een warmte lamp boven hun hangen.

ik ga er vanuit dat jou veulen dadelijk gewoon gezond is

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:13

Was het een ongelukje dat je nu nog een veulen krijgt? Heb je een binnenbak waar ze los zouden kunnen tegen de wind en regen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:23

Ik denk dat de lamp tussen de 30 en 50 cm boven het dier hangt als ie staat.
Je voelt zelf wel of hij hoger of lager moet hangen.
Als je de lamp in een merrie box hangt moet ie natuurlijk wel redelijk veilig hangen zodat de merrie er niet in blijft haken.
Als het te warm voor het veulen is, gaat ie wel op een andere plek liggen.

Ik zou vooral zorgen voor een dik pak stro, een berg schoon stro is eigenlijk het warmst voor dieren om in te liggen.
Voor de winter zou je de stal kunnen oppotten, wel een berg werk om de stal uit te mesten, maar wel lekker warm.

Ons veulen heb ik afgelopen zomer een vliegendeken op willen doen tegen de dazen, een blauwe, moeders sloeg het veulen in elkaar.

Inmiddels is veulen afgespeend op leeftijd van 6 maanden en staat bij nieuwe eigenaar wel onder een gevoerde regendeken.
Ik zou dat nooit doen, imo moet een jong dier ook verkoudheden, haar groei doormaken om weerstand op te bouwen.
Zolang ze maar goed vreten en kunnen bewegen, redt een opgroeiend dier zich wel.

Je moet vooral oppassen met veulen dat ze als echt jonkie gaan liggen in een natte wei.
Ik ben overdag thuis en ik probeer altijd een vroeg veulen te fokken.
Maar als het buiten nog koud en/of nat is, moeder en kind gaan wel naar buiten, maar als ik zie dat kind moe wordt, zet ik ze op stal. Veulen kan dan even slapen waar het lekker droog en warm is en naderhand gaan ze weer naar buiten.
Dit jaar viel het perfect, veulen zaterdagavond geboren, 's zondags nog regenachtig en koud, vanaf maandag droog en zonnig, ze heeft meteen volle dagen met moeders in de wei kunnen lopen.
Ik zet ze 's nachts wel binnen, maar dat heeft ook te maken dat ik wil dat het veulen mee loopt aan het halster etc.

Het is belangrijk dat het veulen redelijk vlot aan de veulenbrok begint, als hij goed eet en drinkt, kan hij echt veel meer hebben dan wij denken.

Bij de kalveren in het najaar en in de winter is het haar zonder gekheid soms bijna 2 tot 3 keer zolang als bij voorjaar/zomer kalveren. Zal bij paarden ook zo zijn.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:40

keona schreef:
je hoeft toch geen lamp in de stal lees even goed ts
bij ons thuis krijgen alleen zwakke pasgeboren en /of zieke kalfjes een warmte lamp boven hun hangen.

ik ga er vanuit dat jou veulen dadelijk gewoon gezond is

Ik lées goed Keona, hartelijk dank voor de tip ;) Maar in combinatie daarmee, denk ik ook ná.
Ik ga er ook vanuit dat het veulen gezond zal zijn, maar wat als het dat niet is?

Dat bedoel ik dus...
Tijdens mijn paraveterinaire opleiding heb ik helaas al teveel zieke dieren gezien waarbij de eigenaar 'ervanuit ging dat...'. Ze zeggen niet voor niks: assumption is the mother of all fiets ;)

Charaz schreef:
Was het een ongelukje dat je nu nog een veulen krijgt? Heb je een binnenbak waar ze los zouden kunnen tegen de wind en regen?

Yep: de hengst is bij de vorige eigenaren uitgebroken toen Noor laat in het seizoen nog hengstig werd.
We hebben helaas geen binnenbak. We hebben wel een buitenbak waar ze bv een paar uur in kan, maar na een maand (bv) zouden ze toch wel in de paddock moeten kunnen? Even kijken of we iets van schuttingpanelen kunnen plaatsen. Nadeel is ook dat mams heel makkelijk uitbreekt; ik kan dus niet zomaar ergens een plekje afzetten.

@Tienus63; daar heb ik wat aan, dank je. We zullen gewoon even af moeten wachten dus, maar dan weet ik een beetje hoe ik moet handelen mocht het nodig zijn.
Bij ons krijgen ze ook alleen een deken op als het nodig is, maar het zal maar nodig zijn...