[TI] Veulens en manen afbijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Veulens en manen afbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 21:46

Bokkers,

Vandaag de schrik van m'n leven gehad.
Meisje die m'n pony bijrijdt haalde m'n tinker van de paddock en zag op 10 meter afstand al, dat er iets niet klopte.

Gisteravond heb ik mijn pony op de paddock gezet met vlechten in haar manen, zoals ze eigenlijk altijd heeft.
Toen ik haar vandaag zag, had ze alle vlechten los en was het gewoon 15 tot 20 cm korter.
Je zag haast niet dat er vlechten in hadden gezeten.

Nu staat ze met een andere merrie in de paddock die een veulen heeft. Die staan al 4 maand, als het niet langer is, bij elkaar in de paddock.
Nu zeggen ze dat het door de veulen komt. Natuurlijk kan zo'n veulen aan de manen knabbelen en dat heb ik ook wel eens gezien,
maar hoe kan dat in 1 nacht gebeuren? ik heb de hele paddock doorzocht, maar heb geen wit haartje gezien. De veulen staat alleen snachts bij haar in,
want overdag staat mijn tinker alleen en de veulen en andere merrie in de wei. Dus het heeft in 1 nacht moeten gebeuren.
Wat ook vreemd is, is dat de merrie, dus de moeder van de veulen, de manen nog perfect in de vlecht heeft en daar zie je helemaal niks aan.

Ik ben echt geschrokken en het is hartstikke lelijk ook. Hoe zijn jullie ervaringen mee?
ik kan het gewoon echt niet geloven dat dit in 1 nacht is gebeurd. Dan had het veulen het toch wel eens een keer eerder gedaan? Of had ik gisteravond al wel iets gezien dat het korter was?

Ben benieuwd of jullie dit wel eens mee hebben gemaakt..
Ik geloof het echt niet en denk gewoon dat iemand bezig is geweest met de schaar.

Anoniem

Re: Veulens en manen afbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:50

ooh jawel hoor. Ik heb een fries die verschrikkelijk mooie lange manen had, tot over haar haar schouders. Die kreeg een veulen, en model sportcoupe was wat overbleef (letterlijk een handbreedt |( ) . Had graag een schuldige aangewezen, want oh wat baalde ik :') . Maargoed, het was mijn eigen veulen haha. En achja, je doet er verder niets aan.
Nu 2,5 jaar later komt het een klein beetje in de buurt van wat het was, maar zo lang als het was is het niet meer :P

Maar wsl is het duis idd het veulen geweest en niet iemand met een schaar

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 21:55

Ja maar ook 15 tot 20 cm in 1 nacht?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:56

yup helaas mel, dat kan echt het veulen gedaan hebben, en yup echt in een nacht
erg jammer en zonde ook

ik miste bij gips gewoon een paar vlechten, en haar manen heb je gezien wat een lengte dat was

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:07

Pfffff ik kan het gewoon echt niet geloven! Ik kan wel janken, zo lelijk. Kleine geluk dat ze 2 weken terug gekeurd is haha. Maar echt, had het echt niet verwacht!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:10

De manen en staart vanaf nu inspuiten met anti bijt (met smerige Hertshoornolie erin ofzo), anders maakt het veulen ze binnenkort nog korter!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:23

sinds het hier gebeurd is, ook bij kat een keer
vlecht ik ze niet zo gauw meer zodra veulens gaan knabbelen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:06

Ik heb hier ooit van een ervaren Arabierenfokster gelezen dat het kan zijn dat veulens last hebben van wormen, en daardoor manen eten. De haren zouden de wormen prikkelen om de darmen te verlaten.
Mijn veulen van vorig jaar heeft het ook 1x bij haar moeder gedaan, werd gewoon volgens schema ontwormd. In de opfok deed ze het weer, is extra ontwormd met Strongid-P en ze bleek vol spoelwormen te zitten! Had de ervaren Arabierenfokster mooi gelijk in mijn geval!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:12

He wat balen! Spuit iets in de manen in staart, hoeft je niet eens speciaal te kopen, azijn en groene zeep schijnen al wonderen te doen.
Goh wat interessant van die wormen! Die ga ik onthouden!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:07

Ik heb hier antibijt van de welkoop staan ... per ongeluk eens iets in mijn mond gekregen , vrezelijk wat vies was dat..... sindsdien geen geknabbel meer aan manen , staart of stal !

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:16

KootMiraDrum schreef:
Ik heb hier ooit van een ervaren Arabierenfokster gelezen dat het kan zijn dat veulens last hebben van wormen, en daardoor manen eten. De haren zouden de wormen prikkelen om de darmen te verlaten.
Mijn veulen van vorig jaar heeft het ook 1x bij haar moeder gedaan, werd gewoon volgens schema ontwormd. In de opfok deed ze het weer, is extra ontwormd met Strongid-P en ze bleek vol spoelwormen te zitten! Had de ervaren Arabierenfokster mooi gelijk in mijn geval!

Heb 't ook wel eens gehoord inderdaad, nu ik er zo over denk heeft in het verleden een maatje van Patje dat ook gedaan en na een aantal keer flink ontwormen deed hij het niet meer bij Patje.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:12

Misschien heeft iemand het op stal gedaan ??
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-10-12 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: dikgedrukt verwijderd

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 00:51

Senna, lees het topic aub even.

feoramore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:51

Vlechte met daar om heen sokken ( mijn veulens begonnen ook aan mama der manen )
Sokken der om heen hield het wel goed maar is wel zwaar kloten
Zo je paard aan te treven

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:10

Als het buiten nat is gaat een veulen soms aan de staart of manen knabbelen omdat dit droog is. Bij ons hadden sommige merries geen staart meer over als ze een veulen hadden. Wij gebruiken daarom altijd cribox, dit heeft een hele vieze smaak en houdt dus de knabbelende veulentjes uit de staart en manen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:25

Ja dat kan toch echt in 1 nacht gebeuren.

Mijn Shet-ruin stond samen met een Shet-hengst, 2 merries en 1 merrie met veulen in de wei (allemaal Shet, allemaal mega-staarten).

In 1 nacht waren bij alle Shetten, dus niet alleen bij de moeder van het veulen, de staarten wel gehalveerd, d.w.z. ruim 30 centimeter van de grond af: WEG !!!
Ik en de andere eigenaren waren perplex en in eerste instantie verdachten we ook meteen "iedereen", maar het was toch echt het veulen. de staarten waren ook niet mooi recht af, zoals met een mes of schaar zo zou zijn, maar als door een reuze-rat aangevreten.
Ook nooit meer een los staart- haartje in dat weiland gevonden.
Kort daarna zijn merrie met veulen samen verkocht, alle staarten groeiden weer aan: nooit meer gebeurd.
Gek was wel, dat alle ook heel lange en dikke manen ongemoeid waren gebleven.... Heb wel gehoord dat veulens als ze gaan knagen, meestal aan de staart knagen.

Inderdaad: anti-bijt, vloeibare groene zeep met peper erdoor, Bitrex, Cribox, dagelijks er op/door doen, dat helpt meestal wel. Anders veulen niet meer met jouw paard zetten.

Ik begrijp overigens dat je heel zwaar baalt! |Zou ik ook doen, het duurt best lang voordat de boel er weer aangegroeid is, manen groeien gemiddeld een cm per maand....