Hengstigheid: merrie roept op andere merrie's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Hengstigheid: merrie roept op andere merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:13

Hoi Allemaal,

ik weet helemaal niet of het hier goed staat..

Maar ik heb een 'probleempje' met mijn paard.
Tot haar 6e hebben we nooit problemen gehad als ze hengstig stond. Tot er op een nacht (vorig jaar in mei) opeens een pony aan de stal stond. Pony was uitgebroken en is buiten aan de stal van onze paarden terecht gekomen. We hadden dit snel gezien en de pony er weggehaald. Spijtig genoeg bleek de pony achteraf een hengst en sindsdien ondervinden we toch wat kleine probleempjes als mijn merrie hengstig staat.
In het begin wat het echt fel, als ze hengstig stond moest ik er niet aan denken om op wedstrijd te gaan. Ze riep op alle paarden, was heel nerveus,... Thuis was het nog te doen. Ik kon wel met haar rijden, maar handig was het niet. Zo is het het hele jaar verder geweest, tot +/- eind oktober.

Dit jaar is het al wat minder. Al blijft ze wel heel nerveus tijdens haar hengstigheid en ze roept enkel op merrie's. (Maar dan wel echt ALLE merrie's die we tegenkomen - veulentjes vind ze trouwens ook geweldig, als ze die ziet lijkt ze met haar hoofd wel in een andere wereld).

Zou het kunnen dat haar nerveuze gedrag afneemt in de loop van de jaren? Ik weet dat we nog maar anderhalf jaar verder zijn en misschien merk ik volgend jaar wel niets meer aan haar. Maar ik heb zelf altijd op ruinen gereden dus ik had hier toch graag wat meer info over gehad.

Naast bovenstaande vraag had ik nog een vraag: Is er iets dat je je merrie kan geven zodat de hengstigheid minder doorkomt? Binnenkort komt er een kampioenschap aan en net dat weekend zou ze hengstig gaan staan.. Dus ik zou het fijn vinden moest er iets zijn zodat we het kunnen onderdrukken. Ik heb al veel gehoord over Regumate (weet niet of het juist geschreven is), iemand hier ervaring mee? Mag je het wel gewoon geven op wedstrijd?
Ik wil mijn paard nl. ook niets geven wat niet mag :D

Wie verder nog tips heeft om het leven van een hengstige merrie leuker te maken, zet ze hier gerust neer!

Nuja, bedankt alvast om mijn lange verhaal te lezen!
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!

Alvast erg bedankt!

Groetjes,

Lien.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:27

Eerst zou ik zeggen spreek je DA aan.
Regumate dient alleen voor merries wiens hormonale huishouding overhoop liggen of ondersteund moeten worden. Maar hierook hebt je de advies van je DA nodig of het van toepassing is op je merrie.

Er zijn genoeg andere middelen te geven van homeopatisch aard. Bronscur is een zo'n middel: http://simicur.com/homeopathische-medic ... 00-ml.html

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:29

Bronscur werkt hier goed tegen idd.
Je kunt altijd hierover informatie inwinnen bij de da die in bovenstaande post wordt genoemd.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:39

Peterina schreef:
Eerst zou ik zeggen spreek je DA aan.
Regumate dient alleen voor merries wiens hormonale huishouding overhoop liggen of ondersteund moeten worden. Maar hierook hebt je de advies van je DA nodig of het van toepassing is op je merrie.

Er zijn genoeg andere middelen te geven van homeopatisch aard. Bronscur is een zo'n middel: http://simicur.com/homeopathische-medic ... 00-ml.html

Heel erg bedankt voor je antwoord!

Aan homeopatische middelen had ik nog niet gedacht! Ik heb er zelf ook niet veel ervaring mee. Zouden homeopatische middelen beter zijn op lange termijn?

Het belangrijkste voor mij is dat het 'goed' is voor mijn merrie. Zodat ze zich wat beter in haar vel voelt tijdens de hengstigheid. Als ik niets kan vinden waarmee ze daadwerkelijk geholpen is, dan laat ik het gewoon zo.

Ik heb het met de DA al wel eens over Regumate gehad en hij vond dit een prima oplossing voor bv. 1 wedstrijd. Hij zei me wel dat dit op lange termijn, in mijn geval, geen goede oplossing. Daarmee dat ik hier wat info wil inwinnen :D

Nogmaals bedankt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:53

Hou wel rekening dat je met Regumate of een andere middel wel minstens een paar weken voor de kampioenschap moet beginnen. En met Regumate krijgt je achteraf misschien het dubbel terug ivm gedrag als de hormonale huishouding terug 'normaal' wordt. Regumate kan je niet voor zoiets over lang termijn gebruiken.

Op zich kan een homeopatisch middel voor een langere periode gebruikt worden. Maar hierook moet je zeker rekening houden met minstens een dag of 10 voordat je iets merkt.

- Puur Brons van Pure Natuur:
https://www.dierapotheker.nl/product/11 ... gn=beslist

- Moody Mare: http://www.paardendrogist.nl/product/moody_mare/100404/

Dit is nog een topic over een sort gelijke geval met aanbevelingen:
[VS] Ervaring met: Moody Mare, Brons Cure of Provarium Breeding?
[VS] Wie heeft ervaring met "Moody Mare"?

Jenny_S

Re: Hengstigheid: merrie roept op andere merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:57

Tegen extreem hengstigheid zou ik toch regumate adviseren.
ik heb mijn paard er ook opgezet want geloof niet in die poedertjes bij extreme merries

elke dag een pompje (varkens versie, scheelt je hoop geld ook)
en ben er super blij mee. paard is weer gelukkig, baasje ook ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:01

Bronscur is geen poedertje en werkt echt super hiertegen. Zeker voor langere termijn plus het is niet schadelijk voor je paard, zoals veel andere middelen wel zijn. Je paard gaat er alleen maar baat bij hebben. Mocht je precieze info willen over hoe het product werkt dan kun je het beste contact opnemen met de persoon die het ontwikkeld heeft en dat is G. van der Marel van http://www.simicur.nl

Jenny_S

Re: Hengstigheid: merrie roept op andere merrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:04

ter aanvulling

mij is verteld dat je het wel langdurig kan gebruiken net als jezelf als je pil gebruikt
plus dat het gelijk hielp en niet weken later
vaak als paarden weer op stal gaan bouwen mensen af en beginnen ze weer in april ergens

voor wedstrijd wel aangeven dat je het gebruikt, dispensatie aanvragen (zo heet dat toch??)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 12:12

Wauw, bedankt voor de reactie! Hier ben ik echt iets mee! Ik ga me eens verdiepen in alle 'middeltjes' die hier werder voorgesteld.

@Peterina: Dat is idd wat de DA me ook vertelde ivm Regumate. En dat is net wat ik wil vermijden, want volgens mij heeft ze er nadien dan nog meer last van dan eerst..

@ Jenny_s: Bedankt voor de reactie! Echt extreem hengstig zal mijn merrie wel niet zijn, nuja, ze is niet gevaarlijk ofzo. Ze is gewoon heel nerveus en dat is toch niet zo handig..

@ AaronYve: bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen!