OC-nakomelingenonderzoek roept vragen op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

OC-nakomelingenonderzoek roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:23

Bron: Horses.nl

Een jonge merrie die als jaarling in het KWPN-nakomelingenonderzoek een negatieve beoordeling ‘D’ krijgt, maar als driejarige röntgenologisch gezond wordt verklaard. Dat overkwam een verbouwereerde fokker uit het noorden van het land. Reden voor hem om verhaal te halen bij het stamboek.

Het was louter toeval dat de fokker zijn jaarling, na de negatieve beoordeling in het nakomelingenonderzoek, niet naar de slager bracht. In plaats daarvan bleef de merrie op het land lopen om twee jaar later als röntgenologisch volstrekt acceptabel bevonden te worden.
De vraag rijst of er meer paarden zijn die op zeer jonge leeftijd een negatieve score krijgen en daardoor zelfs het loodje moeten leggen, terwijl ze hadden kunnen uitgroeien tot goede sportpaarden. Ook kan je je afvragen of de fokwaarden voor KWPN-hengsten die uit het onderzoek voortvloeien wel correct zijn.

Volgens dierenartsen en het KWPN is OC(D) dynamisch en kan de mate waarin een paard dit heeft vooral op jonge leeftijd nog veranderen. Het erfelijke aspect van OC is bij een jaarling betrouwbaar aan te tonen, maar dit wil nog niet zeggen dat het paard later ‘ongezond’ zal zijn. Een goede reden voor een (op)fokker om nog eens drie keer na te denken voordat hij zijn jaarling met OC(D) afschrijft aan de hand van het nakomelingenonderzoek.

http://horses.nl/fokkerij/oc-nakomeling ... vragen-op/

Wat vinden jullie?
Zin of onzin om te rontgenen op 1 jaar? Welke consequenties moeten er aan verbonden worden? Worden hengsten nu ten onrechte afgerekend op een OC fokwaarde of niet?
Geeft het onderzoek wel zinvolle informatie of is het alleen maar bangmakerij voor fokkers?

Anoniem

Re: OC-nakomelingenonderzoek roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:08

Ik denk dat deze merrie een uitzondering is, kan gebeuren. Doorgaans is het beeld van OCD als jaarling wel betrouwbaar denk ik, al is het dus geen 100 %

Ik vind het hele OCD verhaal sowieso iets om niet te zwart wit te bekijken

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:55

Dus complete grindbakken nog een jaar langer laten lopen, want stel je voor dat?
Men moet gewoon het gezonde verstand gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:57

Er gebeurt momenteel veel wetenschappelijk onderzoek aan de Faculteit Diergeneeskunde naar dit onderwerp, wellicht kan je die contacteren als je meer info wil weten over hoe OCD zich ontwikkelt bij jonge paarden en of dit betrouwbaar is voor een diagnose op latere leeftijd - maar nogmaals, zij onderzoeken dit dus wellicht zijn er simpelweg (nog) geen pasklare antwoorden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:00

De vraag is of dit inderdaad een uitzondering is. In hoeveel gevallen komt dit inderdaad voor? Dat zou interessant zijn om te weten. Is OC(D) inderdaad zo dynamisch? En welke consequenties moet je dan verbinden aan een jaarling onderzoek? Waarom dan geen nakomelingenonderzoek doen op 2,5 of 3 jaar?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:04

Het lijkt mij een erg dure bezigheid voor een (op)fokker om alle jonge dieren met OC in het land te laten blijven lopen met de hoop dat het misschien nog kan verbeteren.
Stel je voor dat je 20 paarden met OC nog 2 jaar in het land laat lopen en na die 2 jaar blijkt dat misschien een paar procent inderdaad over de OC 'heen is gegroeid'. Lijkt mij een groot risico.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:19

Maar is dan het 'OC waar overheen gegroeid' is in feite OC of iets anders dat ook genetisch bepaald is? Verwand maar misschien toch anders? Is de vorm van OC waar overheen gegroeid is wel genetisch bepaald en wat zijn dan de verschillen in onderhoud/opfok, type en gevolg?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:41

imo ( ! )
*had men het onderzoek beter vanaf 2 jaar gedaan ( door het merendeel van dierenartsen en klinieken is dit " the point of no return " )
*hoe betrouwbaar is het verhaaltje van die ene ( en waarschijnlijk wel meerdere ) fokker ..wie weet is zijn jaarling "geholpen " en na 2 jaar op het land opnieuw op de foto gezet ...wij hebben namelijk zelf ooit een jaarling geholpen en verkocht ..deze heeft verleden jaar het Prokcertificaat gehaald
* als de OCD zo erg is dat er al schade is aan het gewricht ( opgezet dus ontsteking etc) moet je het dier nooit zo laten lopen ..de schade wordt enkel groter en het dier heeft pijn ..lijkt me niet dat zoiets vanzelf oplost

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:45

Er zijn meerdere paarden die als jong paard niet goed zijn bevonden op de foto's en op latere leeftijd wel. Er kan op de foto's ook wat te zien zijn wat door invloed van buitenaf kan komen (te denken valt aan een tik van een ander paard). Dit kan later weer gewoon hersteld zijn.
Hoe ze dit soort dingen in zo'n onderzoek moeten verwerken lijkt me ook lastig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:49

klinieken en dierenartsen kunnen maar al te goed een tik vanbuitenaf onderscheiden van een echte OCD ;)
dat fabeltje doet vaak de ronde als bij iemand zijn jong paard een chip wordt vastgesteld ..men zegt dan liever dat ie een tik heeft gehad dan dat het erfelijk is / blijkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:30

Suzanne F. schreef:
De vraag is of dit inderdaad een uitzondering is. In hoeveel gevallen komt dit inderdaad voor? Dat zou interessant zijn om te weten. Is OC(D) inderdaad zo dynamisch? En welke consequenties moet je dan verbinden aan een jaarling onderzoek? Waarom dan geen nakomelingenonderzoek doen op 2,5 of 3 jaar?

Wat mij nog bij staat is het volgende:

- Uit een onderzoek naar OCD (van voor het KWPN onderzoek) was gebleken, dat het geen zin had om veulens voor de veulenveilingen op de RO foto te zetten want er was geconstateerd dat tot een jaar de OCD weer kon verdwijnen, maar naar ik mij herinner ook nog kon ontstaan.
- DA Hofland (uit bodegraven) had tijdens een lezing aangegeven dat hij z'n eigen veulens het eerste jaar nog zelf in opfok houd, juist om optimaal te kunnen huisvesten ter voorkoming van OCD. Daarna konden ze naar externe opfokkers.

Het KWPN doet z'n onderzoek naar de veulens vroeg, om zo dicht mogelijk op de erfelijke component te zitten en minder last te hebben van de invloed van de leefomstandigheden / huisvesting / medische ingrepen. Misschien zou het een optie zijn om aankoopkeuringsfoto's anoniem (alleen op basis van de naam van de vader) aan het KWPN te verstrekken om ook informatie van oudere nakomelingen in grotere aantallen te kunnen betrekken in de OCD cijfers.

Ik weet niet hoe de RO foto's beoordeeld worden, je zou je kunnen voorstellen dat "enorme brokken en gaten" anders worden bekeken als een kleine afvlakking oid.
Ik weet ook niet of "enorme brokken en gaten" zich nog kunnen herstellen.

Op dit moment zou ik al geïnteresseerd zijn in informatie welke hengsten meer of minder OCD vererven en op welke plaats en in welke mate. Het zal vast geen zwart / wit beeld geven, want dan was de hengstenselectie op "geen OCD" wel succesvoller geweest (vraag is natuurlijk of bij de hengsten de natuur wat via een ingreep is geholpen)

Ik krijg het idee dat er bij DA's wat genuanceerder over OCD wordt gedacht dan een aantal jaren geleden.
Automatisch afkeuren op OCD is niet standaard meer, ook verzekeringen gaan er soepeler mee om heb ik gehoord.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:01

Een OC (afvlakking) is voor een dierenarts die een sportpaard keurt geen reden om het paard niet goed te keuren. Genetisch gezien heeft het dan wel aanleg voor OC(D). Daarom wordt zo'n paard niet PROK goedgekeurd. Het KWPN is alleen geïnteresseerd in de genetische component van OCD.
Een fokker die afscheid neemt van een paard vanwege slechte röntgenfoto's van een jaarling, kan dus in principe het kind met het badwater weggooien. Of hij laat zijn paard opereren, omdat het toch een beloftevol paard is. Of hij wacht het nog een tijdje af...

Omdat veel jonge paarden al op bv 2- jarige leeftijd worden geopereerd aan OCD, heeft het geen zin om dan pas te fotograferen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:06

sportfokker schreef:
Een OC (afvlakking) is voor een dierenarts die een sportpaard keurt geen reden om het paard niet goed te keuren. Genetisch gezien heeft het dan wel aanleg voor OC(D). Daarom wordt zo'n paard niet PROK goedgekeurd. Het KWPN is alleen geïnteresseerd in de genetische component van OCD.

Dat is dus niet waar. Paarden met OC worden wel PROK en goedgekeurd als dekhengst. Ze houden dus zelf de genen binnen het stamboek.
Het is namelijk helemaal niet zeker of OC en OCD wel zo verwant zijn genetisch.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:45

Voor het kenmerk osteochondrose wordt een klasse-indeling gebruikt van A – E waarbij A betekent normale gewrichtsbelijning, B betekent geringe contour / structuurafwijking, C betekent duidelijke contour / structuurafwijking, D betekent contour / structuurafwijking met relatief kleine fragmenten en E betekent contour / structuurafwijking met relatief grote fragmenten.

Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling:

Spronggewricht sagitale tibia klasse A en overige locaties in het spronggewricht klasse A, B of C.

Kniegewricht laterale rolkam klasse A en overige locaties in het kniegewricht klasse A, B of C.

Kogels vóór klasse A t/m E

Kogels achter klasse A t/m E

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:44

Deze merrie zal geen grindbank geweest zijn als ze later goed was. Maar fragmenten kunnen verdwijnen tot 2 jaar spontaan of opereren, dus vandaar dat er op jaarlingen getest wordt.

Een enkel geval zoals dit wil niet zeggen dat het hele onderzoek onzin is. En een niet prokwaardig paard kan een klinisch en zelfs röntgenologisch goedgekeurd sportpaard worden, dus hoe dom ben je dan als je je jaarling opruimt?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:03

Bij ons hebben ze ook een jaarling gepakt voor nakomelingenonderzoek (nog geen uitslag) maar idd het kan nog verdwijnen dus ik snap niet wat het voor nut/meerwaarde heeft? Ze kunnen toch beter 2/3jarige nemen....
Aan de andere kant kan een beetje fokker dan al alles nagekeken hebben en verwijderd hebben.... Moeilijke zaak dus?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:13

Mijn Zoohee is ook als jaarling op de rontgen gezet. Zij had op 1 plek een negatieve beoordeling, maar niet de zwaartse. Kan het C zijn? (heb die papieren niet hier)

De keurende DA gaf toen al aan dat ik me hier geen zorgen om mocht maken omdat er nog zoveel verandert in de groei.

Als driejarige heb ik haar laten prokken en nog extra foto's laten nemen om er zeker van te zijn dat verdere investering geen weg gegooid geld zou zijn.

Wat ze als jaarling gezien hebben was absoluut niet terug te zien op de foto's op driejarige leeftijd.
En de rest was ook mooi strak en goed gebleven.