Suzanne F. schreef:De vraag is of dit inderdaad een uitzondering is. In hoeveel gevallen komt dit inderdaad voor? Dat zou interessant zijn om te weten. Is OC(D) inderdaad zo dynamisch? En welke consequenties moet je dan verbinden aan een jaarling onderzoek? Waarom dan geen nakomelingenonderzoek doen op 2,5 of 3 jaar?
Wat mij nog bij staat is het volgende:
- Uit een onderzoek naar OCD (van voor het KWPN onderzoek) was gebleken, dat het geen zin had om veulens voor de veulenveilingen op de RO foto te zetten want er was geconstateerd dat tot een jaar de OCD weer kon verdwijnen, maar naar ik mij herinner ook nog kon ontstaan.
- DA Hofland (uit bodegraven) had tijdens een lezing aangegeven dat hij z'n eigen veulens het eerste jaar nog zelf in opfok houd, juist om optimaal te kunnen huisvesten ter voorkoming van OCD. Daarna konden ze naar externe opfokkers.
Het KWPN doet z'n onderzoek naar de veulens vroeg, om zo dicht mogelijk op de erfelijke component te zitten en minder last te hebben van de invloed van de leefomstandigheden / huisvesting / medische ingrepen. Misschien zou het een optie zijn om aankoopkeuringsfoto's anoniem (alleen op basis van de naam van de vader) aan het KWPN te verstrekken om ook informatie van oudere nakomelingen in grotere aantallen te kunnen betrekken in de OCD cijfers.
Ik weet niet hoe de RO foto's beoordeeld worden, je zou je kunnen voorstellen dat "enorme brokken en gaten" anders worden bekeken als een kleine afvlakking oid.
Ik weet ook niet of "enorme brokken en gaten" zich nog kunnen herstellen.
Op dit moment zou ik al geïnteresseerd zijn in informatie welke hengsten meer of minder OCD vererven en op welke plaats en in welke mate. Het zal vast geen zwart / wit beeld geven, want dan was de hengstenselectie op "geen OCD" wel succesvoller geweest (vraag is natuurlijk of bij de hengsten de natuur wat via een ingreep is geholpen)
Ik krijg het idee dat er bij DA's wat genuanceerder over OCD wordt gedacht dan een aantal jaren geleden.
Automatisch afkeuren op OCD is niet standaard meer, ook verzekeringen gaan er soepeler mee om heb ik gehoord.