voeding 2-jarige fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

voeding 2-jarige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:31

even een vraagje ivm voeding.
Mijn fjordje is nu 2 jaar en 4 maanden, staat dag en nacht, winter en zomer buiten samen met een vriendje. Gedurende de hele zomer heeft ze niets bijgekregen van eten. Maar sinds een 2-tal weken krijgen ze ook een heel klein beetje hooi bij. Ik merk dat mijn fjordje op die 2 weken tijd toch wel wat verdikt is en eigenlijk wat te dik begint te staan.
Wat geven jullie of raden jullie aan om een 2-jarige fjord die 24/7 buiten staat bij te voeren?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:32

Ik zou in ieder geval geen krachtvoer geven ;) Als er nog genoeg in de wei staat, hoef je niet per se bij te voeren. Als de wei kaal wordt, zou ik alleen hooi bij gaan voeren. Krijgt ze wel beweging buiten de weidegang om?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:36

Ik zou je hoeveelheid hooi een beetje aanpassen, als de wei erg kaal is en het wordt straks kouder moet je natuurlijk meer gaan bijvoeren.
Je zou hem een vitaminebrok/korrel kunnen bijvoeren, ik voer zelf marstall force (daar zit volgens mij minder suiker ed in als de pavo koeken). Ik meng de korreltjes met een beetje luzerne en dat wordt goed gegeten.

Fiorini

Re: voeding 2-jarige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:39

@ ingrid: er wordt sinds kort wel gewerkt met men fjordje, maar dat beperkt zich natuurlijk tot grondwerk. Longeren of fysieke arbeid hoort hier natuurlijk nog niet bij. Dus ze heeft haar gewone beweging op de weide.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:39

wat geven jullie je fjord bv in de winter?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:08

Als ze te dik wordt minder bijvoeren, hihi.. Simpelste aanpak. Blijkbaar heeft ze het hooi nu nog niet nodig, al denk ik dat ze eerder te dik wordt van de grassprietjes die er nog staan.
Grondwerk met een twenter stelt vast nog niet veel voor qua energie, dus daar hoef je niet voor bij te voeren.
In de winter krijgen mijn fjorden vaak wel een kruimel ponybrok bij van subli, voor de volledigheid van het voer. Zo'n koek kan inderdaad ook, maar die van mij vinden die niet zo lekker, hihi..
Hang in elk geval even een liksteen op, gaan ze daar veel bij dan is dat een teken dat ze behoefte hebben aan wat extra's, dan ga je wat brok of zo'n koek bij geven. En dan niet zo'n lekkere liksteen ophangen, gewoon zo'n rode of witte.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:24

mijn fjord van ook 2 jaar en 4 maanden krijgt nu 3 keer per dag 1 plak hooi in een slowfeeder, en 1 keer een paar uurtjes gras op de wei ( staat nog aardig wat op). Mijn shet eet daar trouwens ook van mee. Hij is mooi op gewicht, niet te dik en niet te dun en gelukkig nog niet uitgezwaard.
Over een maandje gaat hij 24/7 op de wei met 3 anderen paarden, hij krijgt elke dag wat hooi bijgevoerd maar dat wordt voornamelijk gedaan op zicht. Hij blijft daar de hele winter overwinteren.

Hij krijgt alleen wat luzerne met wat ponybrok als hij "gewerkt" heeft. Wandelen, grondwerk, enz.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:53

Mijn fjord van 2,5 krijgt nu 3x per dag een flinke homp kuil en verder 0.5kg podogrow en 0,5kg kruidenmuesli met lijnzaadolie. Hij staat verder niet op weiland en hij is erg mooi op gewicht.
Weet niet of je hier wat aan heb? :P

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:11

Ingrid_92 schreef:
Ik zou in ieder geval geen krachtvoer geven ;) Als er nog genoeg in de wei staat, hoef je niet per se bij te voeren. Als de wei kaal wordt, zou ik alleen hooi bij gaan voeren. Krijgt ze wel beweging buiten de weidegang om?

Ik ben dat niet met je eens. :)
Mijn 2jarige staat 24 / 7 buiten, krijgt 1 plak hooi en iedere dag een halve schrp brok. Dat is ook Pavo Grow, juist om te zorgen dat hij wat extra's krijgt in zijn groeifases.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 01:03

De reden dat ik het zei is dat ik niet echt voorstander ben van krachtvoer. Ik veel paarden (waaronder ook veel fjorden) die zonder krachtvoer zijn grootgebracht en prachtige paarden zijn geworden. Daarmee zeg ik niet dat je met krachtvoer geen mooie paarden krijgt. In tegendeel, in jouw profiel zie ik een geweldige fjord! Ik geef paarden alleen liever een extra portie hooi dan brok. En inderdaad wat Fiero6 zegt: slowfeeders. Die zijn echt ideaal! Heb er in Spanje mee gewerkt. Op die manier gaat het hooi niet zo snel op, omdat ze er langer mee bezig zijn :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:59

Cadiz kreeg ook tot zn 3e pavo grow bij, inderdaad om de groeifases te ondersteunen die vergen best veel van een jong dier en die extra voedingsstoffen hebben ze wel nodig. Als er nog genoeg gras staat hoef je nog niet echt iets bij te voeren nu, tenzij hij in gaat vallen, maar je geeft zelf al aan dat hij nu juist wat boller wordt.