Hoe groot is de kans??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Hoe groot is de kans??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:11

Mijn Shetlander heeft van Oktober tot Februari bij mensen in een weiland gestaan, waar nog 2 andere pony's liepen.
Ze hadden gezegd dat het ruintje een hele tijd terug was gecastereerd. Naarmate het februari werd, vertelden ze dat hij zo'n 3 of 4 weken voordat ik mijn pony daar neerzette was gecastereerd. Nu kon ze totaal niet overweg met dat "ruintje" en dacht ik er dus ook niks van.

Vanmorgen werd ik alleen een beetje bang. Ik doe namelijk haar regendekentje af, en schrok me kapot!
Ze heeft altijd wel een buik gehouden na haar dracht van vorig jaar, maar ze kon dr eigen achterbeen niet eens meer krabben.
Haar buik hangt ook gewoon zo, en ze is verder ook niet dik want ik heb altijd al haar ribben kunnen voelen.

Nu is mijn vraag: Hoe groot is de kans dat dat "ruintje" volledig gecastereerd is en haar heeft bevrucht??

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Hoe groot is de kans??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:18

volgens mij is een ruin na 6 weken na de casteratie nog vruchtbaar.
misschien was de ruin een klopt hengst?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:28

speedfiets_2 schreef:
volgens mij is een ruin na 6 weken na de casteratie nog vruchtbaar.
misschien was de ruin een klopt hengst?

Ja dit weet ik allemaal. Ik zoek juist iemand die mij kan vertellen hoe groot die kans nu eigelijk is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:09

Hoe groot de kans is, doet er weinig toe, als de kans er was, hoe klein ook, dan kan ze gewoon drachtig zijn nu en dan wil je dat toch weten.
Veearts even laten komen dus, om je merrietje op te voelen :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:45

Opvoelen gaat vaak moeilijk bij een shetlander.
Wat je zou kunnen doen is 'WeeFoal' kopen en via dat kijken of je een bevestiging krijgt.
Je DA kan ook een bloedtest doen om drachtigheid te bepalen.

Wat je kansen zijn:
Als het 'ruintje' 3-4 weken ervoor gecastreert was en geen klop hengst is EN je merrie meteen hengstig was ... zou ik gokken op 50% kans.
Als het 'ruintje' een klophengst is (dus maar aan 1 bal gecastreert) ... dan 100%.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:55

Ik vreesde eigenlijk al dat ik haar moest laten testen. Ik zie dr namelijk ook niet hengstig zijn.
Iemand enig idee waar je zo'n WeeFoal zou kunnen verkrijgen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:40

Ik dacht dat wee foal maar tot een bepaald aantal dagen kon, maar er zijn twee versies van:
http://www.wee-foal.com/nederlands/Home.html

kappiegirl schreef:
Ik heb in het verleden een Wee-foal test gedaan met mijn merrie en ik weet zeker dat er meerdere zijn die zo'n test hebben gedaan hier op bokt en bij mij was het een perfecte manier om te ontdekken dat mijn merrie niet meer drachtig was helaas. Maar als je buiten de tijd die er op staat test dan krijg je ook niet echt zekerheid want dan zijn de hormonen zo verminderd dat de test negatief uitvalt.
Een vriendin van mij heeft dik 2weken na de tijd die op de test staat getest en die kreeg een negatieve test op een hele drachtige merrie.
Dus goed kijken wat de termijn is die op te test staat.
Succes

Dit ging over test 38, van 38 tot 120 dgn.
Bij de 110 staat dat het werkt van 110 tot 300 dgn, als je over die 300 dagen bent, zou het dan ook nog negatief kunnen testen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:02

Voor zo ver ik weet zou je na een half jaar dracht moeten kunnen voelen vanaf de buitenkant of een merrie drachtig is.
Je legt je hand net voor de navel en binnen 20 minuten moet je het veulen een keer voelen bewegen, is dat niet zo is de merrie of niet drachtig of het veulen leeft niet.
Bij mijn paarden klopte dit altijd en even 20 minuten proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
Moet je wel weten hoe het voelt als een veulen beweegt, dat het niet net de darmen zijn ofzo! :P (maar dat zal je wel weten als het niet het eerste veulen is)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 21:07

Ja ik mag niet onder haar buik komen dus die kans zit er niet in.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:22

Een DA kan ook na 300 dagen gaan luisteren met een stethoscoop naar een hartslag .

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:27

Een DA kan na 4 a 5 maanden ook een scan van buiten af uitvoeren ;) (sommige met de juiste apparatuur eerder).

@sparklingApp, hoe laat jij je merrie 20 minuten stil staan?
Ik heb bij mijn merrie nog nooit een veulen gevoeld (maar ze heeft altijd ook veel vruchtwater) toch wel steeds drachtig.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:39

Jes heb het toen bij mijn merrie wel duidelijk kunnen voelen maar was wel laat in de dracht. Ik denk dat ik in dit geval gewoon even de da zou vragen wat de snelste test is.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:42

Tja als je er niet aan mag komen schiet dat niet op.. :P

Jes ik zet zo'n merrie gewoon even vast met een touw net zoals wanneer ik ze poets en ga wel een stapje mee opzij als ze een stap opzij zetten, maar zijn wel altijd paarden of grote pony's geweest.
En soms moet je echt goed opletten of het de darmen zijn die borrelen of dat die beweging van het veulen is.
Bij één merrie voelde ik ooit niks na 20 minuten en die had dus ook verworpen, dus hier werkte het altijd goed.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:03

SparklingApp, je geeft aan dat als je binnen 20 minuten niets voelt, de merrie niet drachtig is, of het veulen dood is.
Een dood veulen wordt binnen een paar dagen verworpen.

Ik zou voor de wee foal gaan. Kost ook maar ongeveer € 25,-.

Normaal laat ik mijn merrie op 3 en 6 weken scannen en daarna niet meer.
Voor mij is niet hengstig worden bewijs genoeg (mijn merrie wordt iedere 3 a 4 weken hengstig, óók in de winter).
Alleen nu is ze deze zomer twee keer ziek geweest (berenklauw) en heeft ook beide keren dagenlang metacam, antibiotica en hydrocortiderm gekregen.
Volgens de veearts kan dat totaal geen kwaad voor het veulen, maar voor die € 25,- heb ik graag die zekerheid :)