Hobbymatige fokkerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cheybinky

Hobbymatige fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 07:41

Haai,
Iets wat ik altijd al wil.
Zoals ik gelezen heb,bijna onmogelijk is.
Een minipaardjes-fokkerij beginnen. Vroeger schreef ik hele plannen. Nu denk ik van,
Tjaa.... Het loopt nu zeker niet.
Dus alleen hobbymatig zou een optie zijn.
Duurt nog een jaar of 5 voordat ik echt wat kan proberen.
maar,
Hoe zijn jullie begonnen?(aan fokkers)

DeSa

Re: Hobbymatige fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:33

Ik heb geen minipaarden fokkerij maar een shetlandponyfokkerij. Ik kocht mijn 1e pony toen ik 18 was, dat was een D pony. Als maatje voor hem kreeg ik een bruin shetland veulen van mijn vader.
Ik had toen al het idee om ooit een fokkerij te beginnen dus de pony moest wel papieren hebben. Een half jaar later is de D pony verkocht omdat het totaal niet klikte en heb ik een drachtige 1e premie merrie gekocht. In de zomer had ik er dus 3. De merrie is toen opnieuw gedekt en vorige zomer had ik er 4.
Omdat ik dat jaar het huis uit ging en totaal niet wist hoe het qua geld ging lopen heb ik (met erg veel pijn in mijn hart) de inmiddels jaarling verkocht.
Qua kosten viel het toch wel mee en toen we op de veiling waren kon ik het niet laten en heb er een creamdun merrie bij gekocht. In diezelfde tijd kreeg ik van een bokker een pm of ik haar shetlandmerries op een verkoop site wilde zetten. Daar zat ook een 2 jarige grullobonte bij. Die heb ik afgelopen december ook gekocht :o
Met 5 ponys dus de winter in.

Ik zal niet het hele verhaal hier neerzetten want dan ben ik volgend jaar nog bezig. Maar er bleken dus 3 pony's bij te zitten met losse knieën wat erfelijk kan zijn en waar je dus eigenlijk niks aan hebt voor de fokkerij. Dat was érg balen en ik heb op het punt gestaan om alles te verkopen en te stoppen met de fokkerij maar ben doorgegaan. De 3 zijn verkocht en afgelopen zomer 4 merries en een hengstveulen erbij gekocht.

Heb er nu 7 waarvan het hengstveulen te koop is. Ik hoop met de overige pony's meer geluk te hebben en eindelijk een leuke stal op te zetten.

Dusss bezint eer ge begint :') Het lijkt allemaal o zo leuk en mooi en dat is het ook zolang het allemaal goed gaat.
Maar je kunt ook een hoop ellende krijgen. Bevallingen die niet goed gaan, pony's met gebreken, pony's die niet eens drachtig worden etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:01

Hier de zelfde ervaring. Voor je de juiste pony's heb om mee te beginnen ben je wel even verder. Dat is erg lastig.

Ik heb keer op keer m'n plannen bij gesteld, ben een tijd door gegaan. En heb dit jaar voor het eerst sinds jaren m'n merries leeg. En dat bevalt me prima :j. Als je fok moet je af en toe wat verkopen, maar ben helemaal klaar met het verkopen (pony's zijn heel slecht te verkopen, en zelfs als je iets bijzonders heb kan je er nog amper voor een acceptabele prijs af komen).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:16

Ben trouwens nog vergeten bij te zetten, merries die veulens verwerpen heb ik ook al mee mogen maken. En momenteel heb ik er een die maar niet drachtig wil worden :+ Leuk joh zo'n fokkerij :')
Wij verwachten volgend jaar 1 veulentje en dan wil ik er 4 laten dekken. Houd mn hart nu al vast of alles wel goed zal gaan.
En inderdaad de boel is moeilijk te verkopen. Vandaar dat wij de ponys die oud genoeg zijn nu ook beleren zodat ze sneller verkocht worden als kinderpony ipv. fok/keuringspony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:34

Zelfs beleerde pony's is drama is mijn ervaring. Net beleerd maar nog niets gepresteerd of goed beleerd en al veel gepresteerd maakt daar in geen verschil.

Hier worden ook geen hengsten verkocht, enkel merries en ruinen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:50

Haha, wij zijn wel heerlijk positief hé Ciska :P
Ach het is wel de realiteit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:58

Hmmm, die plannen had ik jaren terug ook. Totdat ik ons eerste veulen verkocht had. Man o man, wat vond ik het erg toen ze opgehaald werd. Ok, dacht dat went wel. Dus de merries (inmiddels hadden we er 2), wederom laten dekken door ons hengstje. Jaar daarop zouden de veulens dus weer verkocht moeten worden, heb maar plaats voor 3 hooguit 4 shetlanders. Zag daar echter zo tegen op dat ik ze samen met de merries verkocht heb. Hebben voor ons hengstje er 1 bij gekocht en die staan nu samen hier. Vind het prima zo. Ik ben dus niet zo geschikt voor fokker, omdat je gewoon niet alles aan kunt houden en je dus dieren weg zult moeten doen. Helaas zullen we naar alle waarschijnlijkheid onze hengstjes ook weg moeten doen, daar ons huis te koop staat. We willen kleiner cq naar de bedrijfswoning verhuizen en daar is geen mogelijkheid voor het houden van paarden/pony's.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:12

En bij de minipaardjes is het al niet veel anders. Om een goed verkoopbaar paardje te fokken zal je je goed moeten verdiepen in wat voor soort paardje gewenst is en moeten investeren in het juiste fokmatriaal.

Bij AMHA's moet je kijken of het een geschikt showpaardje is en om dat te leren zien kun je het beste zelf gaan showen. Het is bij deze paardjes zoiezo belangrijk dat de ouders en fokproducten geshowd worden, als je ze goed wil kunnen verkopen. Als ik jou was zou ik beginnen met het bezoeken van shows of keuringen van het ras wat je interreseerd, om een beeld te krijgen wat je leuk vind en wat je wil.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:08

Ik ben ook bezig met een fokkerij op te zetten. Het valt indd niet mee. De kleur en groote die ik wil is of onbetaalbaar of papierloos. Ik heb momenteel maar een merrie met vol papier.
Maar ik heb geen haast er komt vanzelf wel wat op mijn pad.

Ik ben ook nieuw in het laten keuren van ze. 10okt de eerste. Dus benieuwd of ik hetzelfde mooi vind als de jurie.

Zoals hier boven. Winst is moeilijk te maken met shetjes zoals de huidige markt is. Je moet het echt voor je plezier doen. En zorgen dat je genoeg land hebt als je ergens mee blijft zitten. (Ik zou ze nooit naar de slacht,markt of handelaar doen om er maar vanaf te zijn).

Bedenk goed wat je wilt en of je hebt geld en de accomodatie ervoor hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:17

Winst maken is niet moeilijk, winst maken is onmogelijk.
Een hobby mag geld kosten, maar als je veulens niet eens voor de helft van het dekgeld kan verkopen gaat de lol er ook wel af.

Ik heb inmiddels leuke merries staan. Merries die zich zelf bewezen hebben, en merries die bewezen hebben leuke veulens te fokken. Het heeft een tijdje geduurd voor ik de juiste merries had staan, en nu heb ik ze en gebruik ik ze (voorlopig) niet voor de fokkerij.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:19

oké!
ik mail op moment met iemand van een fokkerij.
Het was mijn bedoeling als hobby,net persee als baan(wat dus zeker onmogelijk is)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:21

Ook als hobby is het fijn als er geen bakken geld achter aan gegooid hoeft te worden.
En je niet na een paar jaar met een weiland vol onverkoopbare pony's zit ;).

95% van de shetland en andere kleintjes fokkerijen zijn hobbymatig (oke, soms wat uit de hand gelopen hobby ;) ).

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 18:56

Nee oké.
naja k zag het meer zo(een droom, gheheh):
een pony of 3, die gwn leuk voor een karretje kunnen, longeren enzo,verder laten keuren enzo.
en 1 of 2 veulens per jaar fokken zegmaar.
loopt het zeker niet... dan fok ik niet en kan ik ze voor hobby natuurlijk gwn houden.